Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 november 2010, 15:29
Lisak Lisak is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 23 november 2010
Berichten: 3
Standaard Freelancer bij oude baas

Hallo,

Ik heb wat vraagjes waar ik bij de belastingdienst en kvk niet uit kom. Ik stop met werken bij mijn huidige baan, maar m'n baas wil graag dat ik wat werkzaamheden uit blijf voeren. Deze doe ik 2-4 uur per week, vanuit huis. Ik mag zelf bepalen hoe ik het inricht (o.a. websitebeheer) en wanneer. Ik kan stoppen wanneer ik wil en ben niet van plan op deze manier voor andere opdrachtgevers te gaan werken.

De vraag is nu: wat is voor mij het handigste om te doen? Ik wilde nu gewoon op factuurbasis werken. Moet ik een rechtsvorm kiezen? Of kun je je ook alleen inschrijven bij de kvk als freelancer? Ben ik dan sowieso ondernemer? Administratie wil ik best bijhouden, maar het voornaamste is dat ik er zelf niet te veel gedoe van heb. Ik heb de belastingtelefoon gebeld, maar daar kwamen ze niet veel verder dan dat het 'afhangt van omstandigheden'... Kan iemand me helpen bij deze stappen?

Alvast bedankt!

groeten,
Lisa
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 november 2010, 15:45
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lisak Bekijk bericht
ben niet van plan op deze manier voor andere opdrachtgevers te gaan werken
Dan is er helemaal geen sprake van ondernemerschap / zelfstandig zijn / freelancen, dan blijf je gewoon voor een paar uur per week bij je baas in dienst.

Citaat:
maar het voornaamste is dat ik er zelf niet te veel gedoe van heb
In loondienst zijn is wat dat betreft heerlijk
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 november 2010, 15:57
Lisak Lisak is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 23 november 2010
Berichten: 3
Standaard

Tja, maar het leek me nu juist mooi dat ik verder niet meer vast zit aan deze werkgever. Bovendien kan ik dan m'n uurloon omhoog gooien. En ik weet sowieso niet of hij me voor zo weinig uren in dienst wil houden, kost dat hem in vergelijking niet veel meer?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 november 2010, 16:26
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard

Nee, als je minder uren gaat werken en daarom minder gaat verdienen, kost het je baas niets meer als je in loondienst gaat. Als je alleen voor je baas nog 2-4 uur werkt, snijd je denk ik vooral jezelf in de vingers; het kan gezien worden als een verkapt dienstverband. Bovendien ben je dan zelf verantwoordelijk voor de afdracht van inkomstenbelasting e.d. Dit brengt voor jou allerlei extra werk mee. En als je dit maar voor één iemand doet, dan val je ook buiten allerlei ondernemersregelingen. Je moet dan je tarief nogal wat omhoog gooien, wil het een beetje lonen.

Of begrijp ik je verkeerd en wil je DIT werk alleen voor hem doen en ga je ander werk wel voor andere klanten doen?
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 november 2010, 10:13
Lisak Lisak is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 23 november 2010
Berichten: 3
Standaard

Het was niet de bedoeling om voor andere klanten te werken. Zou het wel kunnen als ik dat wel doe? Ik heb op zich wel de mogelijkheid om ditzelfde werk ook voor iemand anders te kunnen doen. Het punt is dat het voor mij niet zo loont om 2-4 uur per week in loondienst te blijven, dat is het geld amper waard. De zelfstandigenaftrek kom ik sowieso niet voor in aanmerking, ik denk niet dat ik boven de uren norm uit kom.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Concurrentie- en relatiebeding bij zelf aangebrachte klant elgwappo Omgaan met opdrachtgevers 10 29 december 2010 14:14
Freelancer - Overeenkomst Eveline Al die andere praktische dingen 14 10 september 2008 07:10
Consequenties bij: Opdracht als freelancer of als 'project' ??? Jaap Laaij Al die andere praktische dingen 2 16 augustus 2007 20:39
Freelancen bij je oude werkgever, ?!? itfreelancer Al die andere praktische dingen 4 27 juli 2007 12:39
Aanmelden bij Belastingdienst Mark Freelancepraktijk starten 11 25 maart 2007 19:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon