Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 december 2010, 12:45
thomas1983 thomas1983 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 december 2010
Berichten: 11
Standaard Korting aanschaf apparatuur als freelancer

Wil m'n freelancebijwerk nu na 't afstuderen wat serieuzer aanpakken. Registreren dus als ZZP-er.

Gisteren bij de Kamer van Koophandel geweest. Die hebben vele goede tips gegeven, onder meer ook om even op gesprek te gaan bij de Belastingdienst. Nu wrijven de twee verhalen een beetje en daarom zit ik met wat vragen. Misschien is er iemand die er verstand van heeft en er wat zinnigs over kan zeggen.

Voor het werk wat ik ga uitvoeren heb ik een nieuwe laptop nodig. Bij de Kamer begreep ik min of meer dat ik op zo'n investering 30% - 40% kan terugkrijgen, en geen BTW erop hoef te betalen. Een klein rekensommetje maakte de voorlichter zelfs.

Dat verhaal kan ik in ieder geval bij de Belastingdienst niet bevestigd krijgen. Die zegt dat ik gewoon BTW betaal en die korting op de investering echt niet bestaat. Hooguit kan ik de BTW aftrekken, als ik zelf BTW-plichtig ben geweest.

Alleen zal het grootste deel van m'n werk uit journalistieke klussen bestaan, waarover ik geen BTW mag rekenen.

Is het verhaal van de Kamer gewoon verkeerd of zie ik iets over het hoofd?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 december 2010, 14:25
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Korting is niet het juiste woord. Ik denk dat de KvK hierop doelde:
Welke kosten en aftrekposten kan ik van de belasting aftrekken?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 december 2010, 15:25
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Hallo Thomas,

De waarheid ligt als zo vaak in het midden. Ik vrees dat de KvK medewerker wat te rooskleurig was en iets te veel jip en janneke taal heeft gebruikt waardoor je niet echt verder geholpen bent.
En ook de belastingdienst medewerker niet echt in de meedenk modus zo te lezen. Kortom beide hebben geprobeerd je een vis te verkopen terwijl je in mijn optiek zou moeten proberen je als toekomstig ondernemer te leren vissen

Laat ik dan eens proberen of ik je kan uitleggen wat een hengel is en hoe je het aas aan het haakje hangt.

Als jij voornamelijk journalistiek werk zonder btw schrijft dan zul je ook weinig tot geen btw terug vragen, als je toch ook wel regelmatig "commercieel" schrijfwerk doet kun je op de Belaste en vrijgestelde omzet lezen hoe je toch een deel van de btw kunt terugvragen en hoe je bepaald welk bedrag dit moet zijn.

Verder bestaat er een zogenoemde investeringaftrek, als jij in één jaar meer dan 2.200 euro investeert aan bedrijfsmiddelen duurder dan 450 euro per stuk, dan heb je mogelijk recht op een aftrekpost van 28% van het geïnvesteerd bedrag. Op bepaalde bedrijfsmiddelen geld ook nog een aanvullende energie of milieuaftrek.

Kortom er bestaan wel regelingen en ik vermoed dat de kvk medewerker hierop doelde, maar het is de vraag of en zo ja voor hoeveel je in aanmerking komt voor deze regelingen.

Een meer uitgebreid boek over hoe je leert vissen ehhh ondernemen is het handboek ondernemen 2010 van de belastingdienst. (de versie 2011 zal pas in april-mei 2011 beschikbaar zijn en het is algemeen genoeg om te gebruiken)
en uiteraard is ook deze site een goede informatiebron er zijn hier meerdere tekstschrijvers/journalisten..
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 december 2010, 22:54
thomas1983 thomas1983 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 december 2010
Berichten: 11
Standaard

Ha Roel en Rene,

Bedankt voor jullie uitleg.

Als ik het goed begrijp is het dus niet zo dat ik ZONDER btw te betalen een laptop kan kopen? Hoogstens kan ik aan het einde van het jaar wat aftrekken.

Die KvK-medewerker liet het namelijk echt klinken alsof ik beter kon wachten met een aanschaf tot ik me heb ingeschreven, omdat ik dan bij andere winkels (groothandels) - zonder BTW te betalen - kan kopen en dus veel voordeel heb. Maar dat leek me al een sterk verhaal en kan bij deze dus ontkracht worden?

Ondernemen 2010 is binnen btw. Binnenkort doorkijken!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 december 2010, 23:50
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomasdeleeuw Bekijk bericht
Als ik het goed begrijp is het dus niet zo dat ik ZONDER btw te betalen een laptop kan kopen? Hoogstens kan ik aan het einde van het jaar wat aftrekken.
Niet 'wat', maar 100% (als je btw-plichtig bevonden wordt). Niet aan het einde van het jaar, maar aan het einde van de btw-aangifteperiode (meestal een kwartaal). Je betaalt de btw wel, maar krijgt het na enige tijd terug. Voor particulieren is btw een kostenpost, voor ondernemers is het (nagenoeg) een zero-sum game.

Citaat:
Die KvK-medewerker liet het namelijk echt klinken alsof ik beter kon wachten met een aanschaf tot ik me heb ingeschreven, omdat ik dan bij andere winkels (groothandels) - zonder BTW te betalen - kan kopen en dus veel voordeel heb.
Dat klopt, maar het geldt vanaf het moment dat je door de belastingdienst als btw-plichtig bent aangemerkt, niet vanaf het moment van kvk-inschrijving.

Citaat:
Ondernemen 2010 is binnen btw
Oppassen met die gekke afkortingen
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Deeltijdstudente journalistiek (30 jr) wil zich profileren als freelancer, mijn vragen! Kaat Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 2 22 april 2009 00:18
Freelancer - Overeenkomst Eveline Al die andere praktische dingen 14 10 september 2008 07:10
Inschrijven KvK en beginnen als freelancer voor een enkele opdracht? AlwinK Freelancepraktijk starten 2 11 augustus 2008 10:33
Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever Fjodor Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 25 18 maart 2008 21:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon