Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 juli 2010, 10:12
Qwerty Qwerty is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 juli 2010
Berichten: 1
Lightbulb Facturen goed regelen: advies gevraagd

Hoi allemaal,

Ik ben grafisch ontwerper en naast mijn fulltime baan doe ik er af en toe "iets bij". Kleine opdrachten (ongeveer € 1500 per klus), 2 a 3 per jaar, omdat ik het te leuk vind om te laten liggen, om mijn portfolio te spekken. Al een paar jaar blijft het bij die 2 a 3 opdrachtgevers, de komende jaren denk ik ook, maar nu is het tijd om het professioneler aan te pakken (kvk, btw-nummer etc.), voornamelijk voor mijn "imago" naar klanten toe. Voorlopig ben ik niet klaar om mijn baan op te geven en blijft het bij bijklussen, maar ik wil het mijn opdrachtgevers makkelijker maken om me uit te betalen en zelf professioneler overkomen.

Nu ben ik een opdracht aan het afronden en de betaling komt eraan (€1500). Ik weet het: van tevoren inschrijven bij KvK en een VAR (waarschijnlijk VAR-row) met de opdrachtgever bespreken was slimmer geweest, daar kom ik op dit forum nu wel achter. Mijn opdrachtgever weet overigens wel dat ik dit "ernaast" doe, en mijn baas weet dat ook.

Ik vroeg me af of jullie me advies kunnen geven over hoe met deze facturering om te gaan.

Ik had zelf bedacht:

1. Alsnog naar KvK, inschrijven eenmanszaak, waarschijnlijk beoordeeld worden als btw-plichtig, VAR-row aanvragen en in aanmerking komen voor KOR. Dan de opdrachtgever een factuur sturen met btw.
2. Een factuur schrijven zonder btw, en de €1500 bij mijn IB aangifte als 'resultaat uit overige werkzaamheden' opgeven.

Over beide opties heb ik wat vragen.
1: Heeft mijn opdrachtgever een VAR-row nodig, of vraag ik die alleen aan als hij erom vraagt? Ik weet dat hij problemen kan krijgen met een verkapt dienstverband e.d. en dat wil ik uiteraard niet. Kan hij die problemen ook krijgen zonder dat ik een VAR-row aanvraag?
2. Voor mij is dit nu de makkelijkste optie (zeker omdat de klus al bijna afgerond wordt), maar kan de opdrachtgever iets met een factuur zonder btw?

En dan nog een laatste vraag (ik ben echt een groentje in het financiele gedeelte): ik wil uiteraard voor een volgende klus alles van tevoren netjes regelen. Maar is het voor opdrachtgevers niet super onaantrekkelijk om met iemand te werken die een VAR-row heeft (gezien de risico's)? Hoe doen anderen dat?

Een VAR-wuo is met mijn baan onhaalbaar voor mij, dan zou ik in totaal elke dag van het jaar 12 uur of meer moeten werken

Alvast bedankt voor feedback!

Ingrid
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 juli 2010, 11:19
yasin yasin is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 juli 2009
Berichten: 77
Standaard Re: Facturen goed regelen: advies gevraagd

een var wuo is de manier dat je een werkrelatie hebt met je klanten, niet hoeveel tijd je er aan besteed. Ik heb ook vrij weinig uren maar alsnog een var wuo omdat ik als bedrijf opdrachten uitvoer.

Je kunt een factuur uitschrijven zonder btw en ook bij zetten dat je particulier bent en dus geen btw aflevert. Als je verder ook geen bedrijf runt en de opdrachten bijvoorbeeld kennisen zijn of in die richting en je geen bedrijfvoering hebt met websites, reclame etc. mag je ook zo doorgaan.
__________________
Nutral Design & Development
http://www.nutral.net
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 juli 2010, 12:06
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Facturen goed regelen: advies gevraagd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Qwerty Bekijk bericht
Maar is het voor opdrachtgevers niet super onaantrekkelijk om met iemand te werken die een VAR-row heeft (gezien de risico's)?
Dat hangt van de klus af. Een VAR-ROW betekent dat de opdrachtgever zelf moet beoordelen of er sprake is van een dienstverband. Bij een kleine incidentele klus zal een opdrachtgever er geen probleem mee hebben, maar bij langdurige maandelijkse betalingen zal een wakkere opdrachtgever een VAR-WUO als voorwaarde stellen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 juli 2010, 11:58
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Facturen goed regelen: advies gevraagd

Even een zij-stapje.

Lees ik nu goed dat je de hele mep pas krijgt na het afronden van je opdracht?
Doe je niet (of in dit geval/deze opdrachtgever) aan een voorschot of een deelfactuur?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Advies gevraagd bij wanbetalers zendium Omgaan met opdrachtgevers 13 2 februari 2010 11:53
Advies gevraagd voor Autokosten, Reiskosten, Brandstofkosten berekening. ronaldvermeij Omgaan met opdrachtgevers 7 11 januari 2009 23:26
Facturen verstuurd, maar geen kvk/btw nr. hoe nu? Sharkoon Al die andere praktische dingen 3 2 oktober 2007 11:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon