Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 oktober 2007, 14:18
Peet Peet is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 oktober 2007
Berichten: 38
Standaard Freelance en Hypotheek

Ik heb rondgelezen op het forum, maar kan nog geen vergelijkbare situatie met de mijne vinden. Daarom mijn vraag:

Zou het een probleem zijn om een hypotheek te krijgen als mijn vriend een vaste baan heeft en ik net start als freelancer? We zijn uberhaupt van plan om het grootste deel van de hypotheek op zijn naam te zetten en slechts een deel op het mijne.

Ik zit namelijk met het punt dat mijn huidige contract binnenkort afloopt en ik voor de keuze sta om óf weer ergens in loondienst te gaan werken óf te gaan freelancen. Extra achtergrondinfo: ik ga ook nog trouwen volgend jaar. Dus ook daar gaan de nodige euro's in zitten...

Maak ik het mijzelf onnodig moeilijk en zal het wel loslopen? Of kan ik echt beter weer in loondienst gaan en pas nadat we een hypotheek hebben gaan freelancen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 oktober 2007, 19:42
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Freelance en Hypotheek

Ik heb eerst het omgekeerde gedaan (vanuit 2 vaste banen een hypo genomen), dat ging uiteraard goed. Daarna ben ik gestopt met werken in loondienst en gaan freelancen. Na 2,5 jaar freelancen (en een weliswaar stijgende, maar toch zeer geringe jaaromzet, in het laatste jaar laten we zeggen 70% van modaal) opnieuw verhuisd en andere hypoverstrekker (wel onze huisbankier) genomen. Het heeft ons niet echt in de weg gestaan, De Bank was tot veel bereid.

Moraal van dit verhaal:
a) maak een realistische forecast van je omzet voor de komende 2-3 jaar en maak behaalde resultaten inzichtelijk
b) leg dit voor aan de hypoverstrekkers (niet online, maar gewoon gaan praten, je bank kent daarbij de ontwikkeling van je gezamenlijke inkomensniveau het beste en is het meest bereid daar risico's in te nemen)
c) neem dan een besluit, afhankelijk van je beschikbare budget (want misschien kan je vanuit loondienst dat beoogde kasteel kopen en vanuit freelance niet).
d) hou je zelf niet voor de gek, ook als je inkomen straks uit freelance werkzaamheden komt moet je de hypolasten nog kunnen dragen.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 oktober 2007, 22:06
Peet Peet is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 oktober 2007
Berichten: 38
Standaard Re: Freelance en Hypotheek

Erix, dank voor je ervaringsreactie! En ook voor je tips natuurlijk. a) en b) had ik inderdaad zelf al bedacht, maar c) en d) zijn ook hele belangrijke tips en misschien zelfs eyeopeners. Dankjewel!
__________________

Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 oktober 2007, 17:57
@Vise @Vise is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 oktober 2007
Berichten: 5
Standaard Re: Freelance en Hypotheek

Peet,
Ik heb een hypotheek aangevraagd vanuit een zzp positie.
Het is erg lastig om banken, ook mijn eigen bank, om ze te overtuigen van je fianciele stabiliteit. Vele verwachten dat je minimaal 3 jaar of meer als zzp aan de slag bent voordat je een hypotheek kunt krijgen. Banken willen ook nog wel eens een gelimiteerde hypotheek afgeven[ie:75% van de oorspronkelijke waarde]

Laat je niet te snel in de luren leggen over eventuele toezeggingen en allerlei oplossingen die geboden worden. Elke hypotheekverstrekker kent 3 niveaus van beoordeling.
1) de accountmanager waarmee je spreekt. die gaat meestal in van alles mee
2) De divisie waar de accountmanager binnen valt. Meestal per sector
3) de 3 wijzen, zoals ze genoemd worden. Hier gaat het meestal mis. Is het hoogste niveau die een uiterst conservatieve blik kennen. Kijken naar portfolio en financiele risico's. Het kan zijn dat de bank al dermate veel hypotheken aan zzp'ers heeft verstrekt dat zij geen nieuwe meer willen hebben. Dan word je alsnog afgewezen, met meestal een vage omschrijving.

heb je kans om vanuit loondienst een hypotheek te verkrijgen, dan beveel ik je dat aan. Vele malen simpeler en zo geregeld bij alle aanbieders. Als zzp kom je een behoorlijke muur tegen, die niet zomaar te slechten valt. Zeker als beginnend ondernemer.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 oktober 2007, 16:41
Riël Notermans Riël Notermans is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 21 juni 2007
Berichten: 72
Stuur een bericht via MSN naar Riël Notermans
Smile Re: Freelance en Hypotheek

Ik heb hier in eerste instantie ook problemen mee gehad (werk pas freelance sinds Juli), en bij elk adviesbureau 0 op het rekest gehad.

Bij ING gevraagd, en met een goed verhaal over mijn plannen en huidige omzet was een hypotheek geen punt.

het schijnt dat er maar weinig banken zijn die 'luisteren', vele gaan pure op harde cijfers. En die heb je als freelancer niet. Je zou het beste kunnen gaan praten met de ABN Amro, of de ING, deze schijnen volgens een hypotheekadviseur die ik eens sprak de grootste oren te hebben. En, hij heeft wat mij betreft gelijk gehad.

Over 2 maanden ga ik een huis kopen
Met citaat reageren
  #6  
Oud 29 oktober 2007, 16:46
Peet Peet is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 oktober 2007
Berichten: 38
Standaard Re: Freelance en Hypotheek

Ik vind het fijn om jullie verhalen te lezen. Ik merk wel dat er verschillende ervaringen zijn en ik neem aan dat dat ook ligt aan de persoonlijke situatie. Of je net voor jezelf begonnen bent, of je een partner hebt met vaste baan, waar je uberhaupt een huis wilt kopen, hoe duur dat huis is etc.

Ik heb voor mezelf in elk geval besloten om nog een aantal jaren in loondienst te gaan werken. Dit is financieel gezien de beste keuze voor mijn situatie op dit moment. En ik ben nog jong (23) dus wat niet is, kan altijd nog komen.

Dank voor jullie wijze woorden en tips!
__________________

Met citaat reageren
  #7  
Oud 29 oktober 2007, 19:03
@Vise @Vise is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 oktober 2007
Berichten: 5
Standaard Re: Freelance en Hypotheek

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riël Notermans Bekijk bericht
Ik heb hier in eerste instantie ook problemen mee gehad (werk pas freelance sinds Juli), en bij elk adviesbureau 0 op het rekest gehad.

Bij ING gevraagd, en met een goed verhaal over mijn plannen en huidige omzet was een hypotheek geen punt.

het schijnt dat er maar weinig banken zijn die 'luisteren', vele gaan pure op harde cijfers. En die heb je als freelancer niet. Je zou het beste kunnen gaan praten met de ABN Amro, of de ING, deze schijnen volgens een hypotheekadviseur die ik eens sprak de grootste oren te hebben. En, hij heeft wat mij betreft gelijk gehad.

Over 2 maanden ga ik een huis kopen
Ik heb bij de banken weinig succes gehad. Ik heb mijn hypotheek bij nationale nederlanden kunnen afsluiten. Ze zijn met betalingen etc erg coulant. Niet de hypotheekverstrekker die na 3 maanden coute-en-coute de stekker eruit trekt. Banken zijn wat dat betreft veelal rigide.

Toch veel succes toegewenst[en wijsheid ]
Met citaat reageren
  #8  
Oud 18 januari 2008, 16:59
gjansen
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Freelance en Hypotheek

Ik ken het probleem. Het zijn ook steeds dezelfde verstrekkers die moeilijk doen. Maar er zijn zeker partijen die interessante mogelijkheden bieden voor zelfstandigen.
Google maar eens op 'hypotheek voor ondernemers'.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 19 januari 2008, 15:38
Petra Megens's schermafbeelding
Petra Megens Petra Megens is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 januari 2008
Berichten: 49
Standaard Re: Freelance en Hypotheek

Dag Peet,

Alvast veel geluk gewenst met jullie voorgenomen huwelijk. Behalve gelukwensen ook een waarschuwing, en wel n.a.v. deze zin:
Citaat:
We zijn uberhaupt van plan om het grootste deel van de hypotheek op zijn naam te zetten en slechts een deel op het mijne.
Hoe verstandig is dat? Uiteraard is het fijn als je een kleiner deel van de lasten hoeft op te brengen zolang jouw inkomen lager is - maar je inzet misschien wel veel groter.
Even afkloppen, maar wat als jullie wegen zich in de toekomst alsnog scheiden, hoe vriendschappelijk ook? Wat houd jij dan over? Nogmaals, afkloppen!
En nogmaals veel geluk gewenst.
__________________
PETRAMEGENS.NL TeleCoaching
"Speel, werk, leef!"
Met citaat reageren
  #10  
Oud 19 januari 2008, 15:55
@Vise @Vise is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 oktober 2007
Berichten: 5
Standaard Re: Freelance en Hypotheek

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Petra Megens Bekijk bericht
Dag Peet,

Alvast veel geluk gewenst met jullie voorgenomen huwelijk. Behalve gelukwensen ook een waarschuwing, en wel n.a.v. deze zin:
Hoe verstandig is dat? Uiteraard is het fijn als je een kleiner deel van de lasten hoeft op te brengen zolang jouw inkomen lager is - maar je inzet misschien wel veel groter.
Even afkloppen, maar wat als jullie wegen zich in de toekomst alsnog scheiden, hoe vriendschappelijk ook? Wat houd jij dan over? Nogmaals, afkloppen!
En nogmaals veel geluk gewenst.
Je hoeft het niet grotendeels op je eigen naam te zetten. Bij je IB aangifte kan je de verdeling aangeven. Wij hebben de hypotheek op beider naam staan, met elk een evengrote portie. Bij de Ib aangifte gaat de rente aftrek volledig op mijn conto om mijn belastbaar inkomen naar beneden te zetten. Is toegestaan.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Soort van contract opstellen als je freelance werkt? Verwijderd account Omgaan met opdrachtgevers 8 18 juli 2007 19:47
Hypotheek -> met de bank praten? sioux Al die andere praktische dingen 5 15 januari 2007 19:05
Nieuwe marktplaats voor freelance journalisten René Marketing en acquisitie 0 1 februari 2006 16:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:57.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon