Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 maart 2007, 14:26
arbi arbi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2007
Berichten: 10
Standaard IB-47 formulier v.s. factuur

Beste forumlezers,

Allereerst, ik vind dit forum fantastisch!

In 2006 gaf ik muzieklessen bij 3 verschillende muziekscholen. Als startende ondernemer (sinds eind 2004) wil ik graag aan de eis van min. 3 opdrachtgevers voldoen. De twee muziekscholen ontvangen wel facturen van mij. Maar het probleem is dat ik bij de derde muziekschool slechts op 1 dag gewerkt heb. Daar kon ik geen factuurdeclaratie naar sturen (dom dom dom), omdat ik snel daarna, een uitbetaling kreeg en een IB 47-formulier. In de tweede brief die ik als jaaropgave ontving (met de vermelding: Betreft Aangifte inkomstenbelasting 2006) staat dat er door middel van een zogenaamd IB-47-formulier mededeling is gedaan aan de inspecteur der Directe Belasting. Ik neem aan dat deze inkomsten uit overige werkzaamheden zijn.

Ik wil dit formulier ongedaan maken en dan met terugwerkende kracht zelf een factuur naar die school sturen, zodat ik aan de 3-opdrachtgevers- eis kan voldoen.
Mijn vraag: Is het correct om zo te handelen? Ik moet eerste jullie mening hebben voordat ik de school benader.
En als dit niet kan, word ik nog steeds gezien als een zelfstandige ondernemer? Dit, ondanks het feit dat ik nog een starter ben en nog moet groeien en meer opdrachtgevers moet vinden (dit valt niet mee!).

Is er iemand die hier een antwoord op kan geven of een tip?

Alvast bedankt,

arbi
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 maart 2007, 19:31
smart4u's schermafbeelding
smart4u smart4u is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2007
Berichten: 16
Standaard Re: IB-47 formulier v.s. factuur

Zelfstandig ondernemer zijn heeft een aantal aandachtspunten. De stelregel hierbij is (om niet aangemerkt te worden voor een dienstverband):
- minimaal 3 opdrachtgevers
- voor rekening en risico ondernemer
- niet meer dan 60% bij een opdrachtgever

Nu is dit slechts een stelregel. Sommige zelfstandig ondernemers kunnen namelijk niet voldoen aan deze stelregel in een bepaalde periode of op een bepaald moment. Het gaat hierbij om of het aannemelijk is dat jij hieraan wel wilt voldoen. Dit is volgens mij (zo op te maken uit jouw verhaal) wel het geval. Vanaf 2004 voldoe je waarschijnlijk wel aan deze criteria en komend jaar zul je er weer alles aan doen om te voldoen aan deze regel. Er zijn nog andere criteria waaraan je misschien voldoet, namelijk maak je reclame, heb je eigen briefpapier, misschien zelfs een website. Allemaal zaken die mede bepalen of jij voor rekening en risico een onderneming aan het bedrijven bent.

IB-47 formulieren worden gebruikt door werkgevers die eenmalig gebruik maken van een persoon die geen factuur kan overleggen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld sportdocenten of gastsprekers. De werkgever gaat geen dienstverband met deze personen aan, maar wil niet aansprakelijk gesteld worden voor de loonheffingen die betrekking hebben op deze vergoeding.

Het terugdraaien van de IB-47 verklaring is niet mogelijk. De belastingdienst heeft deze vermoedelijk al ontvangen en dan is het lastig de boel terug te draaien. Normaliter zullen deze inkomsten worden aangegeven in Resultaat uit overige werkzaamheden. In dit geval zou ik de post gewoon opnemen onder de netto-omzet in de winstaangifte, want deze post kun je goed onderbouwen en heel aannemelijk maken dat jij de inkomsten hebt verantwoord.

Succes met invullen van de aangifte.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 maart 2007, 00:44
arbi arbi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2007
Berichten: 10
Standaard Re: IB-47 formulier v.s. factuur

Beste Smart4u,

Dankje wel voor je reactie!
Ik zal me inderdaad aan de regels houden die jij in je reaktie beschreef.
Dit jaar ga ik waarschijnlijk aan al die eisen van een zelfstandige voldoen.

Nu heb ik nog een vraag i.v.m het urencriterium:
Een docent van een muziekinstrument besteedt dagelijks ong. 2 uur lang (een paar dagen in de week) aan oefenen op zijn muziekinstrument, zoals een atleet uren moet maken, om technisch in conditie te blijven zodat hij muziekstukken aan zijn leerlingen/cursisten kan laten horen.
Kan ik deze 'oefen'-uren naast de gewerkte uren, reisuren werk-huis-werk en acquisitie declareren? Zo wel, dan voldoe ik waarschijnijk aan het urencriterium om in aanmerking te komen voor de startersaftrek.

arbi
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 maart 2007, 08:31
mimamaartje's schermafbeelding
mimamaartje mimamaartje is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 januari 2006
Berichten: 153
Standaard Re: IB-47 formulier v.s. factuur

Citaat:
Kan ik deze 'oefen'-uren naast de gewerkte uren, reisuren werk-huis-werk en acquisitie declareren?
Deze uren kun je opvoeren als 'ontwikkel' uren. Als je in vaste dienst zou zijn heb je ook dit soort uren waarvoor je betaald wordt. Als trainer doe ik veel aan deskundigheidsbevordering (mijn eigen deskundigheid bedoel ik) door met collega's aan het werk te zijn of mijn literatuur bij te houden. Deze uren horen ook bij mijn werkuren. Want je hebt ze nodig om je vak uit te kunnen oefenen.

Groet, Maartje
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 maart 2007, 22:02
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: IB-47 formulier v.s. factuur

Beste Arbi,

Mede n.a.v. van de reacties wil ik graag wat helderheid geven over het zelfstandig ondernemerschap. Er zijn zoals smart het zegt een aantal harde en een aantal zachte criteria die je overigens ook op de site van de inspectie kunt vinden maar de belangrijkste regel is:

1225 uur op kalenderjaar basis werkzaam zijn in je eigen onderneming

En dat werkzaam zijn is een ruim begrip dat is niet alleen lesgeven of spelen maar idd ook oefenen, boekhouden, reizen en brainstormen met jezelf over de toekomst van de onderneming etcetera.

Daarnaast is een belangrijke eis het hebben van 3 klanten

Maar bij de inspectie zijn ze niet ... ze begrijpen dat als je als ondernemer serieus een zaak opbouwt niet iedereen direct tig klanten heeft dus als je er nou toevallig in het eerste jaar 2 hebt en daarna doorgroeit kan het heus wel in orde komen. Als je intentie er maar is

Tot slot wordt er ergens 60% genoemd ik denk dat hier 70% wordt bedoeld. Ook hier moet je breed kijken. Het kan natuurlijk al snel gebeuren dat je in het eerste jaar 1 klant hebt die meer dan 70% van de omzet realiseert maar dat is dan niet direct reden om geen ondernemer te zijn. Het wordt anders als je jaar in jaar uit 70% van 1 klant behaalt.

Kortom het gaat om je doelstelling in combinatie met de werkelijke situatie
succes!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 14 maart 2007, 00:10
arbi arbi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2007
Berichten: 10
Standaard Re: IB-47 formulier v.s. factuur

Beste Maartje en Alfred,

Bedankt voor jullie uitleg (erg leerzaam)!

de groeten van
arbi
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
ib47


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Factuur per mail Isabelle Omgaan met opdrachtgevers 15 31 augustus 2009 22:38
Factuur herstellen DevProof Administratie 3 8 februari 2007 19:42
geen BTW op factuur carsten888 Administratie 25 3 september 2006 22:59
BTW wel of niet op factuur alfred Administratie 0 14 mei 2006 21:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:43.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon