Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 maart 2008, 13:16
MDJ MDJ is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 maart 2008
Berichten: 5
Standaard IB 2007 met loondienst en 3 maanden freelancen: resultaat uit overige werkzaamheden of winst?

Hallo,

Ik ben in oktober 2007 gestart als freelancer tot op heden. Daarvoor was ik in loondienst. Voor deze laatste 3 maanden in 2007 heb ik onder een VAR WUO gewerkt en BTW afgedragen. Ik heb echter niet het urencriterium voor een onderneming van 1.225 uren per jaar gehaald. Ik heb dus nog geen recht op ondernemersaftrek. Feitelijk ben ik dus denk ik zelf voor de belastingdienst nog geen ondernemer.

Ik zit met de volgende vraag:

Wat vul ik in box 1 in naast mijn inkomen uit loondienst, voor deze drie maanden?
Zelf dacht ik "inkomsten uit overige werkzaamheden"

Alvast bedankt voor beantwoorden.

Mvgr,
Martijn
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 maart 2008, 00:18
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: IB 2007 met loondienst en 3 maanden freelancen: resultaat uit overige werkzaamheden of winst?

Het urencriterium zegt niets over of je door de BD als ondernemer voor de IB wordt beschouwd. Het urencriterium is bedoeld om te bepalen of je in aanmerking komt voor fiscale aftrekposten (ondernemersaftrek).
Als je sinds 1 oktober ondernemer bent kun je toch gewoon je inkomsten als winst opgeven? Heb je van de BD een uitnodiging gekregen om aangifte te doen als ondernemer?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 maart 2008, 09:48
MDJ MDJ is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 maart 2008
Berichten: 5
Standaard Re: IB 2007 met loondienst en 3 maanden freelancen: resultaat uit overige werkzaamheden of winst?

Dag Marjan,

Ik dacht dat idd al. Vind ik een beetje dubbel maar goed. Ja ik heb een uitnodiging gekregen. Ik heb nu de juiste aangifte gedownload, waar ik mijn WUO kan opgeven. Nog even een vraag. Is mijn netto omzet, mijn omzet zonder btw en andere kosten zoals km vergoeding ed?

Alvast bedankt.

Martijn
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 maart 2008, 13:59
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: IB 2007 met loondienst en 3 maanden freelancen: resultaat uit overige werkzaamheden of winst?

Martijn,

Netto omzet is inderdaad de omzet die je hebt gefactureerd exclusief BTW. Let op: als je in aanmerking kwam voor de KOR (kleine ondernemers regeling) en om deze reden de BTW die je in rekening hebt gebracht niet hebt hoeven afdragen dien je deze wel als inkomsten (omzet) op te geven voor de IB.
Succes en als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

Marjan
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 maart 2008, 18:09
MDJ MDJ is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 maart 2008
Berichten: 5
Standaard Re: IB 2007 met loondienst en 3 maanden freelancen: resultaat uit overige werkzaamheden of winst?

Marjan,

Het begint nu allemaal een beetje te dagen. Ik deed altijd zelf mijn aangifte en dacht voor met die drie maanden freelancen zal het wel niet veel lastiger zijn. Er zijn echter toch wel wat lastige termen en een ander IB pakketje bijgekomen.
Het vreemdst vind ik nu dat ik in mijn Aangifte IB 2007 wel mijn ondernemers winst opgeef, maar deze in de verzamelstaten bijvoorbeeld bij verzamelinkomen niet terug zie. Of ik hier nu 0 of 100.000 op geef het maakt niet uit. Hier staat nog steeds alleen mijn loon uit dienstbetrekking en wat ik hier nog aan inkomsten belasting over moet betalen. Ik kan dus niet zo achterhalen hoeveel ik belasting ik nu over mijn ondernemers winst moet betalen? Of ik doe iets niet goed..Heel vreemd.

Gr
Martijn.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 24 maart 2008, 19:59
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: IB 2007 met loondienst en 3 maanden freelancen: resultaat uit overige werkzaamheden of winst?

Martijn,

In de aangifte geef je niet zozeer de winst op (deze rekent het programma zelf uit). Je geeft enerzijds de V&W op (dus omzet en kosten) en de balans (activa en passiva) en afschrijvingen, investeringen etc. Dit doe je onder het kopje Ondernemingen.
Vervolgens geef je onder het kopje Winst uit onderneming de prive stortingen en onttrekkingen aan, de reserveringen en of je wel of niet in aanmerking komt voor ondernemersaftrek.
Als je nu in het overzicht kijkt zie je daar onder het kopje Belastbare winst uit onderneming staan "Saldo fiscale winstberekening". Als je hierop klikt zie je de berekening erachter. Saldo fiscale winst is, als het goed is, gelijk aan de ondernemingswinst.
Je moet uiteraard wel alle gegevens hebben ingevuld (EV begin- en einddatum boekjaar, prive stortingen en onttrekkingen etc.).

groeten,

Marjan
Met citaat reageren
  #7  
Oud 24 maart 2008, 22:35
MDJ MDJ is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 maart 2008
Berichten: 5
Standaard Re: IB 2007 met loondienst en 3 maanden freelancen: resultaat uit overige werkzaamheden of winst?

Ik vul alleen de W&V rekening in. Dus mijn netto omzet minus mijn km vergoeding en nog wat andere kosten. Dan houd ik een Saldo winst en-verliesrekening fiscaal over.

Die activa, passiva, invensteringsaftrek en desinvesteringsbijtelling heb ik niet ingevuld aangezien dit volgens mij niet van toepassing is.

Ik heb gewoon 3 maanden als freelance ict consultant gewerkt zonder investeringen in auto's, laptop's of wat dan ook. Gewoon pure dienstverlening zonder verkoop van spullen ed.

Maar het lijkt er op dat als ik alleen bovenstaande invul er niets bij het overzicht verschijnt.

Sorry voor de onwetendheid ik ga volgend jaar wel een boekhouder nemen, maar wil het zelf ook begrijpen.

Ik puzzel nog even verder. Heb nog een weekje..

Als je nog tips heb graag.

Gr
Met citaat reageren
  #8  
Oud 24 maart 2008, 22:45
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: IB 2007 met loondienst en 3 maanden freelancen: resultaat uit overige werkzaamheden of winst?

Als je een onderneming hebt ben je verplicht een balans te maken. De openingsbalans (per 1-1 c.q. startdatum van je onderneming) en de slotbalans op 31-12 mogen best op 0 staan. Als openingsbalans kun je gewoon 0 invullen bij activa en passiva.

Voorts zul je ook de privestortingen en onttrekkingen moeten invullen. Je fiscale winst c.q. je belastbare inkomen uit onderneming wordt namelijk berekend op basis van vermogensvergelijking (vermogen bij de start van je onderneming en vermogen op de laatste dag van het boekjaar).

Ongetwijfeld zullen er geldstromen zijn geweest en zijn/waren er liquide middelen in je onderneming. Deze zul je dus inzichtelijk moeten maken. Liquide middelen dien je op je balans op te nemen.

Je geeft aan dat je BTW hebt afgedragen. Hoe zit dat met de BTW van het laatste kwartaal? Deze wordt in de regel pas in januari van het daaropvolgende jaar afgedragen. Het nog verschuldigde bedrag aan BTW dient dan ook op je balans voor te komen.

Heb je uberhaupt wel een boekhouding bijgehouden??
Met citaat reageren
  #9  
Oud 24 maart 2008, 23:09
MDJ MDJ is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 maart 2008
Berichten: 5
Standaard Re: IB 2007 met loondienst en 3 maanden freelancen: resultaat uit overige werkzaamheden of winst?

Beste Marjan,

Nou het word dus nu al tijd voor een boekhouder denk ik. Ik kan me beter bezig houden met mijn ICT kennis dan die van het boekhouden.

Ik houd in een excel sheet bij wanneer, hoeveel uur, voor wie, factuur nr, de factuur datum, het bedrag en het btw bedrag. Dat is het wel ongeveer. Ik zie dus wel in 1 oogopslag de totalen. Verder heb ik gewoon een map met mijn onkosten (telefoon, internet, ed). Het leek mij dus vrij simpel. Je hebt netto omzet minus de kosten en klaar, dat komt bij je inkomen. Maar goed.

Ik wil je hartelijk bedanken voor je adviezen en de moeite.

Groeten,

Martijn
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Aangifte IB 2007: wat te doen met terugontvangen BTW en IB 2006? djbel Belasting 9 23 maart 2008 00:17
Loon uit arbeid of overige werkzaamheden Ivo1976 Belasting 0 3 maart 2008 11:41
Resultaat uit overige werkzaamheden of winst uit onderneming? Denise Belasting 7 28 november 2007 12:21
Kosten aftrekken bij "Resultaat uit overige werkzaamheden"? Jack Administratie 11 6 augustus 2007 15:26
Grens 'resultaat uit overige werkzaamheden' en 'ondernemer'? Pellie Freelancepraktijk starten 4 31 mei 2007 14:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon