Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 augustus 2007, 23:16
Art Art is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 mei 2007
Berichten: 10
Standaard Atrek kosten bij overige werkzaamheden en BTW vraag?

Hallo allemaal,

Ten eerste complimenten voor dit forum, zoveel antwoorden op de vragen van een startende ondernemer!
Heeft iemand in mijn omgeving daar een vraag over geef ik hem gelijk deze URL!

Nu mijn vraag:
Alles gaat naar wens zover, ingeschreven bij de KvK, heb een BTW nr. van de Belasting gehad en ben hard aan het werk.
Urencriterium ga ik halen en een redelijke omzet tot dusver.
Maar nu wil ik gaan investeren in o.a. Laptop, PC met 2 Monitors en Software.
Dit alles ter waarde van +/- € 6000,-
Stel nu dat ik, even negatief gedacht, niet als ondernemer wordt gezien door de BD en ik dit moet opgeven als "overige werkzaamheden", kan ik dit bedrag dan opvoeren als kosten?
Zo ja, kan dat in 1 keer of moet ik dit afschrijven over [ik dacht 5 jaar] ?

Vraag 2:
Soms zie ik weleens "€ 1200,- excl. BTW voor bedrijven, incl. voor particulieren]
Stel ik maak een Website en een Schilderij voor een particulier waar ik b.v. € 1200,- excl. voor een bedrijf zou rekenenen maar dit nu verkoop aan particulier.
Hoef ik dan geen BTW af te dragen voor verkoop aan particulieren?
Of moet ik dan de 19% voor de website € 1200,- is € 191,60 en 6% van € 1200,- is € 67,92 voor het schilderij afdragen?

Eigenlijk weet ik denk het antwoord al, je moet altijd BTW af dragen, maar het komt zo raar over als je zo een advertentie ziet.
Dat zou betekenen dat je minder omzet hebt als je op die manier werkt en heel veel aan een particulieren verkoopt.

Ben benieuwd naar jullie antwoord,

Alvast vriendelijk bedankt,

Groetjes,

Elly
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 augustus 2007, 09:13
smart4u's schermafbeelding
smart4u smart4u is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2007
Berichten: 16
Standaard Re: Atrek kosten bij overige werkzaamheden en BTW vraag?

Allereerst veel succes toegewenst met de opzet van jouw onderneming. Welkom bij de club.

Met betrekking tot winst uit onderneming (WUO) of resultaat uit overige werkzaamheden (ROW) heeft de belastingdienst al aangegeven waartoe zij jou rekenen. Aan de hand van het formulier startende ondernemers heeft de belastingdienst kunnen bepalen of jij een ondernemer bent voor de inkomstenbelasting (en dus WUO) of niet. Dit staat in de brief, waarin je ook kennis hebt genomen van het BTW-nummer.
Daarnaast heb jij ook nog een keuze. Wanneer jij aannemelijk kan maken dat jij ondernemer bent en dus WUO aangeeft op de aangifte, dan zal de belastingdienst moeten gaan aantonen dat dit niet juist is. Je geeft al aan dat je het urencriterium gaat halen en dus optimaal gebruik kan maken van de ondernemersfaciliteiten binnen de WUO. Voor mij geeft dit een indicatie dat jij je volledig concentreerd op de onderneming en niet wordt afgeleid door bijzaken. Met andere woorden de onderneming is geen bijverdienste (ROW), maar een echte onderneming (WUO). Als jij je ook nog gaat gedragen als een ondernemer in het maatschappelijk verkeer (reclame maken, inschrijving kvk, briefpapier) dan zal een inspecteur dit niet gaan weerleggen.

De investeringen moet je afschrijven (maximaal 20% per jaar), zowel bij WUO als bij ROW. Echter kan het zijn dat de inspecteur bij ROW vindt dat de investeringen niet toe te rekenen zijn aan de onderneming, maar aan de privé persoon. Dit aantonen bij WUO lukt vaak niet, maar bij ROW wordt het regelmatig geprobeerd. Er is toevallig ook een draadje hierover al gestart.

Heb helaas geen almanak bij de hand om het een en ander te verifieren, maar onthoud dit. Wanneer een onderneming belaste en onbelaste prestaties heeft (er even vanuit gaan dat levering van kunst aan particulieren vrijgesteld is), dan heeft dit ook invloed op de mogelijke aftrek van de voorbelasting. Met andere woorden je mag dus minder BTW van de inkopen verrekenen met de te betalen BTW. Dit levert vaak een drempel op en een iets complexere administratie. Dat wil je vast niet.
Wat ook nog kan, is dat particulieren korting krijgen, maar ik kan mij niet voorstellen dat een ondernemer dat wil.

Ben eerlijk gezegd dat soort advertenties ook nog nooit tegengekomen, maar ik blader vast in de verkeerde vakliteratuur. Succes met ondernemen!
__________________
http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 augustus 2007, 13:21
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Atrek kosten bij overige werkzaamheden en BTW vraag?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Art Bekijk bericht
Hoef ik dan geen BTW af te dragen voor verkoop aan particulieren?
Ik proef hier wensvol denken Hoe jij je aanbod formuleert, wat voor korting je biedt, wat anderen adverteren etc. etc. is allemaal niet bepalend voor btw-heffing. Het gaat om de aard van het product dat je levert. Ik weet niet wat de regel voor de verkoop van kunst is, maar als dat 6% is dan moet je 6% heffen. En als je 1.200 aan een particulier rekent, dan is 6/106e daarvan BTW.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 augustus 2007, 18:02
Art Art is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 mei 2007
Berichten: 10
Standaard Re: Atrek kosten bij overige werkzaamheden en BTW vraag?

Allebei bedankt voor de reactie!

En, nee Rene het was geen wishful thinking

Alleen kwam het zo raar over die advertenties.
Ik bedoel daarmee het feit dat je hetzelfde product [in dit geval een website] levert voor € 1200 ex aan bedrijven en € 1200 incl. aan particulieren.

Dan leveren ze hetzelfde product voor +/- € 1072 aan particulieren, en dat is toch zo'n € 128 minder omzet?
En dat vond ik een beetje vreemd.

En kunst direct van kunstenaar is 6% en via tussenpersoon [galerie etc.] wordt dan 19%
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 augustus 2007, 21:01
JuliaV JuliaV is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 juni 2007
Berichten: 44
Standaard Re: Atrek kosten bij overige werkzaamheden en BTW vraag?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Art Bekijk bericht
Allebei bedankt voor de reactie!

En, nee Rene het was geen wishful thinking

Alleen kwam het zo raar over die advertenties.
Ik bedoel daarmee het feit dat je hetzelfde product [in dit geval een website] levert voor € 1200 ex aan bedrijven en € 1200 incl. aan particulieren.
Dan leveren ze hetzelfde product voor +/- € 1072 aan particulieren, en dat is toch zo'n € 128 minder omzet?
En dat vond ik een beetje vreemd.

En kunst direct van kunstenaar is 6% en via tussenpersoon [galerie etc.] wordt dan 19%
Wanneer je een product voor 1200,- excl. BTW verkoopt, wordt dat 1200* 1.19= 1428.- incl. BTW (of 1200 * 1.06 bij 6% BTW).
Als het goed is betalen bedrijven en particulieren beiden dit bedrag. Bedrijven zijn meestal niet BTW-plichtig dus kunnen ze dat bedrag terug vragen. Vandaar dat er in b-to-b reclame vaak bedragen exclusief BTW genoemd worden.

Maargoed, voor particulieren moet je dus 6% of 19% bij de prijs op doen i.p.v. van het eraf trekken.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 11 augustus 2007, 22:25
Art Art is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 mei 2007
Berichten: 10
Standaard Re: Atrek kosten bij overige werkzaamheden en BTW vraag?

Het blijkt wel dat zo'n advertentie best wel verwarrend kan zijn.

De advertentie:
Complete website voor € 1200 excl. BTW voor bedrijven € 1200 incl. voor particulieren.

Gezien vanuit de aanbieder:
Opdracht van een bedrijf € 1200 + 19% BTW = € 1428
Opdracht van een particulier €1008,40 + 19% BTW = € 1200

Resultaat:
Bij een opdracht van een bedrijf afdracht BTW € 228 omzet € 1200
Bij opdracht van een particulier afdracht BTW € 191,60 omzet € 1008,40

Dus € 191,60 minder omzet bij opdracht van een particulier.

Of zie ik het verkeerd?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 11 augustus 2007, 23:07
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Atrek kosten bij overige werkzaamheden en BTW vraag?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Art Bekijk bericht
Dus € 191,60 minder omzet bij opdracht van een particulier.
Dat klopt.

Je ziet wel vaker verschillende tarieven voor particulieren en zakelijke opdrachtgevers, bijvoorbeeld bij loopbaanadviseurs, trainers e.d.

Door de 19% BTW als verschil te nemen kun je de advertentietruc uithalen van één prijs noemen voor beide doelgroepen. Voor een zakelijk opdrachtgever klinkt het neutraal (want hij krijgt de BTW terug), maar in feite krijgt hij een hogere prijs voorgeschoteld. Heel sluw.
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 12 augustus 2007, 02:31
JuliaV JuliaV is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 juni 2007
Berichten: 44
Standaard Re: Atrek kosten bij overige werkzaamheden en BTW vraag?

Dat een echte danielle steel tearjerker toch zo verhelderend kan werken...
(heb net 'fine things' gekeken en wilde net mijn computer af gaan sluiten)

Ik snap ineens wat je bedoelt, sluwe constructie idd. Heb ik nog niet eerder gezien ook. Wel dat er voor particulieren en bedrijven verschillende prijzen gevraagd worden maar dan wat minder subtiel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Art Bekijk bericht

Dus € 191,60 minder omzet bij opdracht van een particulier.

Of zie ik het verkeerd?
Je kunt het ook zo bekijken: bij een opdracht van een bedrijf heb je 191,60 meer omzet.

Als je veel werkt voor particulieren pas je daar je prijs op aan... en bij bedrijven pik je dus ff wat extra's binnen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reiskosten OV doorbelasten: hoe BTW berekenen? falco Administratie 9 23 april 2008 16:21
Kosten aftrekken bij "Resultaat uit overige werkzaamheden"? Jack Administratie 11 6 augustus 2007 15:26
Grens 'resultaat uit overige werkzaamheden' en 'ondernemer'? Pellie Freelancepraktijk starten 4 31 mei 2007 14:27
Onduidelijkheid in VAR-aanvraagformulier bij bemiddelingsbureau (vraag 2L) René Nieuws - Voor en door freelancers 0 21 december 2006 18:47


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon