Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 november 2010, 15:50
maloe maloe is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 november 2010
Berichten: 11
Question Pitch voor vaste opdrachtgever: wel of niet betaald worden?

Hoi Lancelots,

Ik ben nieuw bij Lancelots maar nu al heel enthousiast! Wat een goede informatie! Ik heb gezocht naar antwoord op mijn vraag maar ik kon het helaas niet vinden. Het gaat om het volgende:

Ik ben sinds 1,5 jaar freelance grafisch ontwerper (edit: ik heb 11 jaar ervaring als webdesigner en 6 jaar ervaring als grafisch ontwerper). Ik heb een aantal bedrijven en instellingen die direct opdrachten aan mij geven, maar ik werk ook voor communicatie- en internetbureaus. Deze huren mij in als het design net iets creatiever mag zijn.

Ik werk ook al enige tijd voor een wat groter internetbureau (meer dan 10 werknemers). Deze hebben grote opdrachtgevers. Ik heb een hele tijd geleden met hen samengewerkt aan een pitch. Ik heb daarvoor een design gemaakt voor een website waarbij zij de presentatie aan de klant hebben gedaan. Ik zou betaald krijgen als ze de klus zouden krijgen, anders kreeg ik niets. Nu hebben ze me onlangs gevraagd of ik wat aanpassingen aan het design van die website wil maken om de klant alsnog te overtuigen. Ik heb daarmee ingestemd om te proberen alsnog de klant binnen te halen en zodat ik betaald kan krijgen.

Maar nu:
Nu hebben ze deze week een nieuwe vraag bij me neergelegd: of ik een design voor een website kan maken. Hiervoor moet ik ook een digitale presentatie voor maken, om de klant te overtuigen. Weer voor een pitch, dus onbetaald als ze de klus niet binnenhalen.

Ik vind dit zelf niet heel prettig, als ik eerlijk ben, maar misschien is dit wel een hele gewone vraag van hen. Ik heb namelijk genoeg leuke opdrachten die sowieso betaald worden en ik vind het niet heel fijn om een opdracht te doen in mijn drukke werkrooster waarop ik geen zicht heb of deze wel of niet betaald wordt.
Daarbij komt dat ik het vreemd vind dat dit bureau graag mee wil doen in een pitch, maar dat ik als freelance ontwerper het risico moet lopen dat er niet voor betaald wordt. Ik vind eigenlijk dat het bureau ook wel wat risico mag lopen.
Uiteraard moeten zij tijd investeren omdat ze met de klant om tafel moeten, maar in principe heb ik het meeste geïnvesteerd.

Aan de andere kant is dit bureau wel een leuke opdrachtgever voor mij, want ik kan voor de grotere bedrijven en instellingen websites ontwerpen. Ik wil ze dus ook niet voor het hoofd stoten!

Wat zouden jullie doen: dit bureau zeggen dat je sowieso het ontwerp betaald wil hebben, ook als ze de pitch niet winnen of zouden jullie het gewoon doen, ook al is het niet betaald?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 november 2010, 16:25
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard

Hej Maloe,
welkom hier!

Ik ben geen grafisch ontwerper, maar ik vind het wel een vreemd gedoe. Stel dat jij een geweldige pitch ontwikkelt en de presentator presenteert het niet goed, dan gaat de klus niet door. Daar moet jij dan voor boeten.

En wie zegt dat ze (een deel van) de door jouw ontworpen pitch niet voor een volgende klant gaan gebruiken? Stel dat ze de opdracht dan wel binnenhalen, dan vis jij ook achter het net.

Kortom, ik vind het onprofessionele manier van doen.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 november 2010, 17:10
maloe maloe is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 november 2010
Berichten: 11
Standaard

Hoi Marlies! Bedankt voor het welkom en de snelle reactie.

Citaat:
Stel dat jij een geweldige pitch ontwikkelt en de presentator presenteert het niet goed, dan gaat de klus niet door. Daar moet jij dan voor boeten.
Dat is waar ik ook mee zit: ik weet niet wie het presenteert, hoe dat wordt gedaan, wordt het design goed uitgelegd? Ik heb het niet echt in de hand, maar moet wel een hoop tijd investeren.

Citaat:
En wie zegt dat ze (een deel van) de door jouw ontworpen pitch niet voor een volgende klant gaan gebruiken? Stel dat ze de opdracht dan wel binnenhalen, dan vis jij ook achter het net.
Dat is een interessant punt. Ik hoop dat ze dat niet doen. Doen ze dat wel, dan zou ik uiteraard nooit meer voor hen werken. Ik weet dat ze heel erg op mij leunen qua design websites, dus ik denk niet dat ze mijn vertrouwen zouden schaden.

Heel erg bedankt voor je reactie!

Ik hoop dat meer mensen kunnen reageren, ik zie het graag van verschillende invalshoeken en verschillende mensen!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 november 2010, 18:07
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Dit is gewoon echt raar. Ik maak ook nooit een opzet voordat ik een contact heb van de klant ( en er dus ook voor betaald krijg ).

Ik zou aangeven dat je risico's neemt, ondanks dat je je natuurlijk volledig wil inzetten om die klant binnen te halen. Maar dat je voor dit extra werk (uren!) wel een vergoeding zou willen zien.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 november 2010, 00:53
MrMartinH's schermafbeelding
MrMartinH MrMartinH is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 september 2010
Berichten: 169
Standaard

Niet doen.
Ik heb zelf geen ervaring in die dingen, maar zelf zit ik in de 3D visualisatie, en ik kom op (engelstalige) forums dit soort vragen wel vaker tegen. En het advies van degenen die als professional al langer in het vak zitten is altijd heel duidelijk. Niet doen. Ze vragen in principe om een gratis ontwerp. Je steekt tijd (en dus geld) in hun, maar de kans bestaat dat jij er geen geld voor krijgt. Terwijl je die tijd ook in een betalende klant had kunnen steken. Daar komt bij dat ze jouw als derde inhuren voor een project. Je gaat ook niet naar de videotheek om een film te huren om er bij te zeggen dat je pas betaald als je de film leuk vond.

Aan het einde van de maand wil je gewoon je rekeningen kunnen betalen en een stuk vlees op je bord hebben. En een belofte kan daar geen invulling aan geven.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 26 november 2010, 11:03
maloe maloe is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 november 2010
Berichten: 11
Standaard

Ik ben blij te horen dat meer mensen dit een vreemde vraag vinden van het bureau, omdat ik het zelf ook al zo vreemd vond.

Citaat:
Je gaat ook niet naar de videotheek om een film te huren om er bij te zeggen dat je pas betaald als je de film leuk vond.
Zo'n soort vergelijking had ik zelf ook al in mijn hoofd gemaakt!

Ik heb ze verteld dat ik het schetsontwerp sowieso betaald wil hebben en daar gaan ze mee akkoord hoewel ze er niet blij mee zijn.

Ik doe dit werk nu al een tijdje. Sinds 1,5 jaar doe ik het op freelance basis en in het begin deed ik nog wel eens mee in een pitch. Het laatste jaar niet meer omdat ik zelf van mening ben dat wanneer je je werk goed doet, niet altijd alles gratis hoeft te doen om een klant te overtuigen. Natuurlijk zijn daar uitzonderingen op! Als je bijvoorbeeld echt een hele grote klant kunt binnenhalen waarbij je ook goed betaald krijgt als je de pitch wint.

Bedankt voor jullie reacties, dit heeft me heel erg geholpen!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wie is mijn opdrachtgever Niki Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 18 3 april 2009 18:33
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 18:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon