Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 november 2010, 21:14
Grover Grover is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 augustus 2006
Berichten: 19
Standaard Verblijfs- en reiskosten voor cursussen/trainingen op te voeren als bedrijfskosten?

Hallo,

Ik ben een startende ondernemer uit Nijmegen en mijn boekhoudster geeft mij nu op als privé-persoon die inkomsten uit overige werkzaamheden krijgt (ik heb nog een baan er naast waar ik mijn hoofdinkomen uit krijg).

Ik heb een eigen praktijk en mijn clienten ontvangen een factuur voor de 'behandelingen'. Ten behoeve van mijn eigen praktijk volg ik regelmatig trainingen/cursussen (ook in het buitenland!) en mijn vraag is nu:

Kan ik de kosten voor deze trainingen (trainingskosten maar ook de verblijfs- en reiskosten opvoeren als bedrijfskosten voor mijn onderneming?).

Bij voorbaat dank voor de antwoorden!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 november 2010, 13:50
JokeHeikensTekst's schermafbeelding
JokeHeikensTekst JokeHeikensTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 juni 2008
Berichten: 118
Standaard

Jazeker kun je dat. Het zijn kosten die je maakt om geld te verdienen. Als je boekhoudster dat niet weet, is het niet zo'n goede boekhoudster... ;-)

Succes,

Joke
__________________
www.jokeheikenstekst.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 november 2010, 15:31
Grover Grover is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 augustus 2006
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JokeHeikensTekst Bekijk bericht
Jazeker kun je dat. Het zijn kosten die je maakt om geld te verdienen. Als je boekhoudster dat niet weet, is het niet zo'n goede boekhoudster... ;-)

Succes,

Joke
Hallo Joke,

Zij geeft het niet-behulpzame antwoord dat ze eerst mijn complete administratie over 2010 moet zien, voordat ze antwoord kan geven. Vandaar dat ik zelf maar op internet ben gaan zoeken in de hoop dat ik hier wel helpende antwoorden vind.

Ik heb wel vertrouwen in haar kwaliteiten, alleen is ze soms wat 'lastig' in het geven van pasklare duidelijke antwoorden. Misschien dat het er in mijn geval mee te maken heeft dat ik dus te boek sta als 'privé-persoon die inkomsten uit overige werkzaamheden krijgt' en dat er dan andere regels/voorwaarden gelden als het gaat om het opvoeren van verblijfs- en reiskosten t.b.v. trainingen/cursussen als bedrijfskosten voor mijn onderneming?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 november 2010, 01:20
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 150
Standaard

Je zou toch denken dat zij als boekhoudster zelf de administratie wel kent? Wat doet ze anders voor u? In principe is er geen verschil met inkomsten uit overige werkzaamheden of een eenmanszaak, qua administratie, die moet gewoon sowieso bijgehouden worden. Verder geld omzet - kosten, waar je bij de eenmanszaak dan nog heel wat fiscale voordelen hebt. Als het om grote bedragen gaat die u verdient, zou ik gewoon inschrijven bij de KvK.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 9 november 2010, 11:59
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kau Bekijk bericht
In principe is er geen verschil met inkomsten uit overige werkzaamheden of een eenmanszaak
Hier lopen twee dingen door elkaar. Het inschrijven van een eenmanszaak bij de Kamer van Koophandel (al snel verplicht) staat los van het al dan niet zijn van ondernemer voor de inkomstenbelasting (fiscale voordeeltjes, waar strengere criteria voor gelden).
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 9 november 2010, 12:03
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 150
Standaard

JE hebt gelijk. Ik bedoelde eigenlijk dat er gewoon bij inkomsten uit overige werkzaamheden, of winst uit onderneming allebei een administratie bijgehouden moet worden. Kosten zijn kosten :P
Met citaat reageren
  #7  
Oud 10 november 2010, 00:34
Grover Grover is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 augustus 2006
Berichten: 19
Standaard

Maar... heeft er iemand misschien ook een antwoord op de vraag die ik stel?

Bij voorbaat dank!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 10 november 2010, 00:53
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 150
Standaard

Ja dat mag, als de training er voor zorgt dat je kennis van je vakgebied vergroot. De reiskosten i.v.m. je training zijn aftrekbaar tot 1500.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 10 november 2010, 07:18
Grover Grover is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 augustus 2006
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kau Bekijk bericht
Ja dat mag, als de training er voor zorgt dat je kennis van je vakgebied vergroot. De reiskosten i.v.m. je training zijn aftrekbaar tot 1500.
Bedankt Kau! Ik neem aan dat die 1500 euro per jaar geldt voor alle trainingen bij elkaar? Dus niet 1500 per training?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 10 november 2010, 09:47
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 150
Standaard

Die 1500 geldt niet eens voor trainingen, alleen voor reiskosten t.b.v. trainingen. Dit is 1500 per jaar totaal aan reis- en verblijfkosten.

Maar een vraagje van mijn kant: waarom schrijft u zich niet in bij KvK als eenmanszaak? Ik neem aan dat u wel enkele verschillende cliënten heeft.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
VAR aanvragen of in loondienst blijven? Maria72 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 8 september 2010 22:45
Starten als Freelancer! Ozan Freelancen iets voor mij? 6 8 augustus 2010 15:10
Inkomstenbelasting Balans niet sluitend door reiskosten Dolfijn Belasting 3 4 april 2010 13:27
Inkomstenbelasting In hoeverre kan ik kosten als bedrijfskosten rekenen? Rdebokx Belasting 8 5 maart 2009 12:34
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon