Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 9 maart 2010, 14:13
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: ZZP Oké een slimme constructie?

Dit is een hele oude discussie, ik weet het. Maar voor de mensen die dit nog in het archief terugvinden vind ik het toch goed een waarschuwing toe te voegen (voor zover het nog nodig is).

In het webarchief van Vrij Nederland vond ik het artikel "Zelfmoord van een zakenman" d.d. 7 januari 2010, met een reconstructie van de dood van Kees de Kruiff, directeur/oprichter van ZZP Oké.

Los van het dramatische persoonlijke verhaal van De Kruiff, citeer ik even een paar punten voor mensen die nog belangstelling voor het 'concept' ZZP Oké zouden hebben.

Citaat:
Langstraat (een schuldeiser, R.) kon achteraan in de rij aansluiten. Vooraan stond de belastingdienst. Al in juni, zo blijkt uit stukken uit het Kadaster, werd op de riante etage van De Kruiff aan de Koninginnegracht in Den Haag executoriaal beslag gelegd. Kort voor zijn dood, zeggen zijn buren, hingen er ook dreigende aanplakbiljetten op de deur van zijn huurhuis in hartje Rotterdam en zijn kantoor in het WTC, waarin werd aangekondigd dat eerdaags de inboedel van ZZP OKÉ zou worden geveild.
[...]
Ook had De Kruiff beduidend minder cliënten dan hij iedereen altijd had voorgespiegeld. Geen 'drieduizend', en zelfs geen 'driehonderd', maar hoogstens tweehonderd, blijkt uit gegevens van de Kamer van Koophandel.
[...]
Mogelijk was ZZP OKÉ ook niet zo'n lumineus idee als De Kruiff zelf had gehoopt. Op de constructie die hij voor zijn cliënten had bedacht, leek namelijk nogal wat aan te merken. Een van zijn klanten spande dit voorjaar na een zakelijk conflict een rechtszaak tegen De Kruiff aan. Volgens diens advocaat was de werkwijze van ZZP OKÉ louter bedoeld om te wet te 'omzeilen'. Dat ook de belastingdienst nooit haar goedkeuring aan de constructie heeft verleend, wekt de indruk dat de basis onder ZZP OKÉ ieder moment kon worden weggeslagen.

Zo bezien mag het opmerkelijk heten dat De Kruiff jarenlang door diverse media als deskundige werd opgevoerd. Dat, zo blijkt nu, was dan ook onderdeel van de façade die hij zelf had gecrëeerd. De Kruiff had al die tijd een duur pr-bureau in dienst dat hem overal plugde. 'Ja,' bevestigt Jeroen Sparrow van Sparrow en Partners, 'die artikelen in Quote, Het Financiële Dagblad en de Volkskrant, dat hebben wij allemaal geregeld.'
Het is mij als abonnee van de Volkskrant al vaker opgevallen dat artikelen over ZZP Oké en Uniforce weinig kritisch waren en domweg het commercieel concept etaleerden. Een mail daarover aan de ombudsman (van de Volkskrant) bleef natuurlijk onbeantwoord. Het is me nu wel duidelijk dat dit soort stukjes inderdaad onzin zijn van te goedgelovige journalisten.
__________________
René
Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers

Labels
zzp oke


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 12:50
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 19:40
Hoe breed? Cindy77 Marketing en acquisitie 22 27 september 2007 10:42
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 16:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon