Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 november 2012, 11:24
sretlow sretlow is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 november 2012
Berichten: 2
Standaard Salarisderving door vrije dagen opvoeren als kosten van freelancewerk?

Ik ga een website maken voor een organisatie. Bij deze organisatie ben ik in loondienst als systeembeheerder voor 4 uur per week. Daarnaast werk ik gewoon in loondienst (36 uur) voor een andere organisatie. Voor die eerste organisatie ga ik (buiten die 4 uur om) een website maken waarvoor ik apart betaald ga worden. Ik maak hiervoor een factuur die ze aan mij uitbetalen buiten het vaste salaris (van die 4 uur per week). Die 4 uur verbruik ik al dus kan dit er niet bij doen. Op zich geen probleem denk ik?

Voor het maken van die site maak ik ook onkosten. Die onkosten kan ik opvoeren als aftrekpost bij de aangifte voor 2011 (of 2012). Echter moet ik ook extra verlof opnemen bij mijn full time baan. Dit kost mij dus verlof dagen (die ik kan kopen bij mijn werkgever). Kan ik die ook als onkosten opvoeren?

Zijn er mogelijk andere (betere) oplossingen om het financieel in te regelen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 november 2012, 19:53
Transfelix Transfelix is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 oktober 2012
Berichten: 29
Standaard

Je bent volgens mij niet verplicht om verlofdagen op te nemen bij verlof.
Volgens mij mag je ook onbetaald verlof opnemen.

Goed je krijgt daarvoor dan geen inkomsten. Maar als je die uren voor jezelf werkt verdien je op die manier wel weer centjes.

Maar verlof dagen kopen van je werkgever? Klinkt erg raar in de oren.
Maar wat ik niet snap, er zitten zo'n 168uur in een week, laat je daar nu eens 70 van besteden slapen / eten, dan blijven er nog 98 over. 40 daarvan werk in je loondienst, 10 besteed je allicht aan woonwerk verkeer, dus zou je toch nog 48 uur overhouden?

Daar moeten toch wel een paar uur zijn te vinden die je kan gebruiken voor je de opdracht?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 november 2012, 20:12
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Nee gekochte vrije dagen kunnen niet worden opgevoerd als bedrijfskosten. Ze hebbern namelijk geen zakelijk doel. Iedere ondernemer moet tijd in zijn onderneming stoppen om wat te kunnen verdienen, ze mogen voor die tijd geen kosten in aftrek brengen.

Daarbij is het uitermate onverstandig van je werkgever (die van die 4 uur) om jou buiten je gewone werk ook apart als zelfstandige in te huren. In principe moet je als je bij een werkgever in loondienst bent alle uren via de salarisstrook worden uitbetaald.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 november 2012, 11:48
sretlow sretlow is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 november 2012
Berichten: 2
Standaard

@Transfelix: Natuurlijk zou het in de vrije tijd kunnen. Echter wil ik er 3 dagen achtereen aan werken. Vandaar mijn vraag. Maar snap dat dat niet als onkosten gezien kan worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
Daarbij is het uitermate onverstandig van je werkgever (die van die 4 uur) om jou buiten je gewone werk ook apart als zelfstandige in te huren. In principe moet je als je bij een werkgever in loondienst bent alle uren via de salarisstrook worden uitbetaald.
Waarom is het onverstandig? Wat zouden de gevolgen kunnen zijn. Want ze worden toch jaarlijks door accountants gecontrolleerd? Dus dan komt het boven water? En voor mij? Wat is het beste alternatief dan? Als overwerk uitbetalen? Maar dan betaal ik weer veel meer belasting erover? Het is wel de bedoeling dat ik er wat aan over hou. ;-)
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 november 2012, 15:39
Transfelix Transfelix is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 oktober 2012
Berichten: 29
Standaard

Aantal uur maal 1,5 laten doen en uit laten keren in vorm van extra vrije tijd?

Soort Tijd voor Tijd regeling.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 8 november 2012, 23:58
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Of je de uren nu als overwerk in loondienst maakt of als freelancer factureert maakt voor de belastingheffing geen verschil. In geval van loondienst wordt belasting meteen ingehouden als loonheffing. In geval van freelance betaal je achteraf via de inkomstenbelasting. Bedrag blijft hetzelfde.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kosten voor gecombineerde zakelijk/prive-reis ErikR Belasting 5 3 april 2012 22:11
Inkomstenbelasting Zonnepanelen aftrekken als zakelijke investering? hbakker Belasting 18 13 januari 2012 11:33
Verblijfs- en reiskosten voor cursussen/trainingen op te voeren als bedrijfskosten? Grover Belasting 17 11 november 2010 10:39
Kosten die je als freelancer wél kunt aftrekken René Belasting 66 28 oktober 2009 19:26
Freelancer en werkruimte thuis alfred Belasting 15 7 juli 2006 17:54


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:48.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon