Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 augustus 2011, 15:20
Robin Appure Robin Appure is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 augustus 2011
Berichten: 2
Standaard V.O.F Aanschaf apparatuur

Beste forum lezers,

ik ben Robin en tevens nieuw op dit forum, vorige maand ben ik samen met een goede vriend een V.O.F begonnen. We gaan webapplicaties, en websites maken voor de zakelijke markt.
Ik voer dit bedrijfje naast me studie en had een aantal vragen over de aanschaf van apparatuur.

We willen 2 ipads aanschaffen om zo goed contact met elkaar te houden ( compagnon zit in China 7 maanden per jaar ), ook zullen we deze ipad gebruiken om applicaties te en websites te testen.

Omdat we student zijn hebben we geen behoefte aan kantoorruimte en willen we klein starten om wat bij te verdienen naast onze studie. We zijn nog bezig met de opzet van het bedrijf en hebben dus nog geen klanten. Nu was mijn vraag kan ik als ik twee ipads koop de btw hiervan ( 19% ) als voorbelasting indienen?

Omdat ik thuis werk zal ik de ipad natuurlijk ook voor prive zaken gebruiken... Is dit voor de belastingdienst controleerbaar?

En wat gebeurd er met deze voorbelasting als ik geen omzet maak? Stel we krijgen geen klanten?

Alvast heel erg bedankt! Ik ga weer snel verder lezen op jullie forum want er staat een heleboel nuttige info op!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 augustus 2011, 21:47
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Hallo Robin,

Als je bent ingeschreven bij de kvk en een btw nummer hebt gekregen dan kun je voor alle zakelijke kosten de btw terugvragen als voorbelasting. Doordat je zegt als we ooit klanten krijgen, maak ik wel de kanttekening erbij dat je serieus moet gaan ondernemen, nu een paar maandjes kijken of het leuk is en wat word kan je later problemen opleveren als je je bedrijf weer opheft. Dit word niet direct bij het uitschrijven gecontroleerd, al zal binnen een aantal maanden weer uitschrijven wel tot extra aandacht van de belastingdienst leiden.

Maar als je een serieuze poging doet maar onverhoopt komen er geen klanten dan zal de voorbelasting niet worden teruggevorderd. In principe kun je het gewoon terugvragen.

Voor wat betreft het prive gebruik. Je maakt daar in principe zelf een inschatting van, je mag in elk geval bij aanschaf de volledige btw terugvragen en op de laatste aangifte van het jaar het privegebruik corrigeren.

Er geld voor alle kostenposten die je zowel zakelijk als prive gebruikt dat je een inschatting moet maken van het privegebruik en zakelijk gebruik.

De belastingdienst zal alleen ingrijpen bij een controle als er aanwijzingen zijn voor onredelijke verhoudingen zijn tussen de zakelijke kosten en het privegebruik of als de zakelijke kosten onevenredig hoog zijn ten opzichte van de omzet danwel vergelijkbare bedrijven.

Als je het handboek ondernemen download en pagina 33 en 34 leest heb je een goed beeld van hoe het werkt met zakelijke kosten volgens de belastingdienst en natuurlijk is op deze site ook de nodige info te vinden meer vanuit het perspectief van de ondernemer.
http://download.belastingdienst.nl/b...a9701z11fd.pdf

Praktisch gezien zou ik gewoon voor de Ipad een privegebruik van 10 of 20% vast stellen. Dan laat je in elk geval zien dat je rekening houd met privegebruik en is het aan de fiscus om aan te tonen dat het privegebruik veel hoger is.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Korting aanschaf apparatuur als freelancer thomas1983 Freelancepraktijk starten 4 12 december 2010 23:50
Aanschaf PC op bedrijfsnaam of niet? GerB Belasting 9 29 april 2010 11:12
Keuzestress bij aanschaf nieuwe PC Kootje ICT 18 28 oktober 2008 12:26
Aftrekken in jaar van aanschaf Lady_moonlight Belasting 6 7 januari 2008 13:52
Apparatuur kopen en verhuren vóór de start van mijn onderneming mafri Administratie 10 29 oktober 2007 12:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon