Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 29 maart 2009, 20:22
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Student ZZP-er: werkloze huisgenoot als fiscaal partner?

Regel 1: je kunt nooit meer terugkrijgen dan er is betaald. Betaalt de meestverdienende partner dus 3000 euro IB en de minstverdienden/geenverdienende niets dan kan alleen het verschil van 926 worden teruggekregen.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 29 maart 2009, 20:29
fgd007 fgd007 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 november 2008
Berichten: 17
Standaard Re: Student ZZP-er: werkloze huisgenoot als fiscaal partner?

Oke, ja dat leek mij ook wel logisch eigenlijk. Maar waar vul je inkomen van fiscaal partner dan in? Anders komt het overzicht automatisch op -2074 Eur, en moet je het verschil later weer aan de fiscus terugbetalen.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 29 maart 2009, 20:44
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Student ZZP-er: werkloze huisgenoot als fiscaal partner?

Als je gezamenlijk aangifte doet vul je ook van beiden de inkomens in. In het beginscherm kies je voor gezamenlijk aangifte en bij het scherm van Box 1 vink je bij loon beide namen aan.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 29 maart 2009, 20:50
fgd007 fgd007 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 november 2008
Berichten: 17
Standaard Re: Student ZZP-er: werkloze huisgenoot als fiscaal partner?

Ja dat is wanneer je beide hetzelfde programma gebruikt, maar niet als de een de Ondernemers IB in moet vullen en fiscaal partner de 'gewone'
Met citaat reageren
  #15  
Oud 6 juli 2009, 19:32
mvds mvds is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 juli 2009
Berichten: 8
Standaard Re: Student ZZP-er: werkloze huisgenoot als fiscaal partner?

Kwam deze discussie tegen toen ik zocht naar "studenten" op lancelots. Ben van mening dat de specifieke aard van het student-ondernemerschap wel een eigen overzichtspagina verdient! (en ik wil die pagina graag vullen!)

Voor wat het nog waard is in deze discussie (er werd gevraagd naar ervaringen) : ik heb dit 5 jaren gedaan met verschillende partners, nooit iets over gehoord van de fiscus. Ook het heffingvrije vermogen mag je samen delen. Totaal kan je er dan zo'n 2300 per jaar uit slepen. Samen aangifte doen kan inderdaad niet als een van de twee IB-ondernemers aangifte doet, maar dat maakt verder niet uit voor de resultaten.

Je ziet in je eigen ("je" bent de verdiener) aangifte verder niet terug dat die andere partner iets ontvangt. Maar hij krijgt het wel.

Over studentenhuizen en gezamenlijke huishoudingen: voor zover ik begrepen heb, ook van een accountant, kan dit wel, hoewel het op het randje is. Samen in de kosten delen, samen boodschappen doen, samen koken, appeltje schillen als iemand ziek is, en je hebt een gezamenlijke huishouding. Dit wordt bijvoorbeeld ook in kloosters gebruikt waar ook veel mensen achter 1 voordeur wonen.

Als je nog geen definitieve aanslag hebt ontvangen over 2008, kan je alsnog kiezen voor een fiscaal partnerschap. Je moet dan gewoon opnieuw aangifte doen. Heb je onlangs een definitieve aanslag ontvangen, dan moet je bezwaar maken tegen de aanslag (ook al is het precies wat je zelf aangegeven hebt, "bezwaar" is een juridische term) en dan kan je het opnieuw doen. Bezwaar maken is kwestie van briefje schrijven waarin je stelt dat je hebt verzuimd je fiscale partner op te geven, en dat je daarom opnieuw aangifte wilt doen. Ik weet niet precies wat de bezwaartermijn is, korter dan 6 weken is het iig niet. Dus voor 2008 is het nog wel te doen denk ik. Als je huisgenoot geen aangifte heeft gedaan (zeer waarschijnlijk bij geen inkomen) dan kan dat gewoon alsnog.

Zo heb ik het de eerste keer geregeld, was ruim na 1 april. Duurde wel erg lang natuurlijk omdat je niet meer in het standaardtraject zit. Maar uiteindelijk komt die betaling wel.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
aanrechtsubsidie, algemene heffingskorting, inkomstenbelasting, freelance werken als student


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelancen als student Inge88 Belasting 6 3 december 2008 21:27
cursus partner boeken als kosten van onderneming? akron Administratie 1 19 augustus 2008 13:08
Student, nog geen ervaring, toch beginnen als freelancer? Kaat Freelancen iets voor mij? 12 19 mei 2008 09:50
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon