Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 januari 2009, 15:02
Jenny77 Jenny77 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 januari 2009
Berichten: 1
Standaard Vrijgestelde opdrachtgever en BTW

Beste forumleden,

Mijn naam is Jenny en ik ben een startende ondernemer (als adviseur). Ik ga een (grote) opdracht doen voor een opdrachtgever die is vrijgesteld van BTW. Nu vroeg ik me af hoe dit zit. Mijn activiteiten zijn niet vrijgesteld van BTW (als ik voor een andere opdrachtgever werk, reken ik wel BTW), maar omdat mijn opdrachtgever is vrijgesteld, hoef ik toch geen BTW in rekening te brengen? Dat is althans wat mijn opdrachtgever mij verteld heeft.

Ik wilde even bij jullie navragen hoe het precies zit en hoe ik dit BTW-vrije gebeuren naar de belastingdienst moet regelen. Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten? Het is allemaal nog nieuw voor mij...

Vriendelijke groet,
Jenny
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 januari 2009, 17:00
jaapstronks jaapstronks is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 januari 2008
Berichten: 2
Standaard Re: Vrijgestelde opdrachtgever en BTW

Wat je opdrachtgever zegt klopt niet. Ik hoor het vaker, maar het is onjuist. Als zij kantoorartikelen inkopen, moeten ze daar ook gewoon BTW over betalen hoor! Dat hun activiteit vrijgesteld is zegt niets over de BTW die jij moet heffen.

Ze zeggen dit natuurlijk omdat zij geen voorbelasting kunnen terugvragen - BTW zijn voor jouw opdrachtgever gewoon kosten, en betalen die liever niet als het kan. Het criterium of een activiteit belast wordt met BTW heeft echter geen betrekking op de afnemer van de dienst en de aard van diens werkzaamheden, maar de aard van de dienst die jij levert. Bij de Belastingdienst vind je informatie over typen werkzaamheden die zijn vrijgesteld, advieswerk valt daar niet onder.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 januari 2009, 18:26
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Vrijgestelde opdrachtgever en BTW

Laat je ook niet verleiden tot een discussie hierover. Het antwoord van Jaap is helder en hier sluit ik me bij aan. Ik werk tot nu toe vrijwel uitsluitend voor opdrachtgevers die zijn vrijgesteld van BTW en heb de vraag of ik niet zonder BTW kan factureren al heel wat keren gehad. Het feit dat zij de BTW niet kunnen terugvragen is jammer voor hen maar een non-issue voor mij.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 januari 2009, 11:25
Cournot Financieel Cournot Financieel is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 november 2008
Berichten: 25
Standaard Re: Vrijgestelde opdrachtgever en BTW

Inderdaad, je moet kijken vanuit degene die de diensten verrzicht, jijzelf dus. Indien je nalaat btw in rekening te brengen loop je risico op een naheffing, die wordt dan lastig te verhalen op je opdrachtgever.
__________________
Mts. Cournot Financieel
www.cournot.nl/financieel
administratiekantoor / stamrecht bv / oprichten bv / gouden handdruk / online advies / financieel advies / geopend in de avonden en weekeinden
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Activiteit is vrij van btw, wel btw over reiskosten? Ingeborg Belasting 4 8 november 2010 21:20
BTW heffen als freelance tekstschrijfster? Hermina Belasting 4 27 juni 2008 13:22
Boeken van afgedragen BTW Thymen Belasting 7 22 januari 2008 01:36
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 17:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon