Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 oktober 2008, 22:09
JespDJ JespDJ is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2008
Berichten: 18
Standaard Auto / starter: Leasecontract overnemen van werkgever?

Hallo allemaal,

Vanaf 1 januari 2009 ga ik als ICT'er starten als freelancer. Op het moment ben ik me daarop aan het voorbereiden.

Ik heb een auto nodig, en ik vraag me af wat slim is om te doen. Op dit moment ben ik nog in loondienst (heb mijn baan al opgezegd), bij mijn huidige werkgever heb ik een leaseauto. Het leasecontract loopt vanaf januari 2009 nog anderhalf jaar.

Ik heb met betrekking tot de leaseauto een aantal mogelijkheden: (1) niets doen, dan moet ik vanwege het vroegtijdig beeïndigen van het leasecontract een boete betalen, (2) een collega vinden die het leasecontract wil overnemen, (3) proberen het leasecontract van mijn werkgever over te nemen (daarover zou ik moeten onderhandelen met de leasemaatschappij).

Is het een goed idee om als freelancer een auto te leasen, of is dat erg onvoordelig? Heeft iemand ervaring met zo'n soort situatie?

Mijn leaseauto is geen grote dure auto, een VW Polo (benzine).
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 oktober 2008, 10:13
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Auto / starter: Leasecontract overnemen van werkgever?

Kun je de auto niet overkopen van het leasebedrijf?
Dat kon ik toen wel. Maar het contract was bijna afgelopen, dus dat is een iets andere situatie.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 oktober 2008, 13:01
JespDJ JespDJ is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2008
Berichten: 18
Standaard Re: Auto / starter: Leasecontract overnemen van werkgever?

Bedankt Marlies, dat is nog een mogelijkheid waar ik niet aan gedacht had. Of het mogelijk is, hangt van de leasemaatschappij af, ik zal binnenkort eens contact met ze opnemen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 oktober 2008, 17:38
b11 b11 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 september 2008
Berichten: 40
Standaard Re: Auto / starter: Leasecontract overnemen van werkgever?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TamTamTekst Bekijk bericht
Kun je de auto niet overkopen van het leasebedrijf?
Moet je dan wel het geld voor hebben. Een ICT'er die gaat beginnen als freelancer doet er naar mijn mening verstandig aan om niet met een schuld te beginnen. Juist omdat je al bijna geen investeringen hoeft te doen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 23 oktober 2008, 10:39
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Auto / starter: Leasecontract overnemen van werkgever?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JespDJ Bekijk bericht
Ik heb met betrekking tot de leaseauto een aantal mogelijkheden: (1) niets doen, dan moet ik vanwege het vroegtijdig beeïndigen van het leasecontract een boete betalen, (2) een collega vinden die het leasecontract wil overnemen, (3) proberen het leasecontract van mijn werkgever over te nemen (daarover zou ik moeten onderhandelen met de leasemaatschappij).
Weet je zeker dat je een boete moet betalen als je ontslag neemt? Jij bent tcoh niet de eigenaar van, laat staan partij in, het leasecontract? De auto is niet gebonden aan jouw persoon of functie, in tegenstelling tot bijvoorbeeld opleidingen waarvoor vaak terugbetaalregelingen worden afgesproken ivm voortijdig vertrek van de werknemer. Ik zou dat nog eens goed nakijken in je arbeidsovereenkomst en checken bij je rechtsbijstandsverzekering - vooropgesteld dat het een substantiele boete is. Of heeft het te maken met een overschrijding van het bestede budget?
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 23 oktober 2008, 10:51
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Auto / starter: Leasecontract overnemen van werkgever?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Of heeft het te maken met een overschrijding van het bestede budget?
Vaak moet je hier apart voor tekenen als je een leaseauto 'neemt' bij je werkgever. Een kennis van mij had hetzelfde verhaal. Die is er uiteindelijk onderuit gekomen, maar dat ging niet zonder slag of stoot.

Wat je het beste kunt doen? Gewoon de kosten opschrijven: wat kost een nieuwe (voor jou dan) auto je nu en wat kost de leaseauto je als je het contract overneemt? Zoek daarnaast ondertussen direct naar een collega die het contract wil overnemen, want dan heb je zelf uiteindelijk de vrijheid om wel of niet te kiezen voor die auto. Zelf zou ik liever helemaal vrij zijn om te kiezen, zodat ik de auto ook weg kon doen als het me helemaal niet meer uitkwam bijvoorbeeld.

Ga je trouwens ook per 1 januari uit dienst? Als dat niet het geval is, bedenk dan wel dat je ook in die maanden tot 1 januari leasekosten betaalt.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #7  
Oud 23 oktober 2008, 20:49
JespDJ JespDJ is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2008
Berichten: 18
Standaard Re: Auto / starter: Leasecontract overnemen van werkgever?

Boete betalen bij het voortijdig beëindigen van het leasecontract is altijd al zo geweest bij mijn werkgever... ik weet niet zeker of dit precies staat omschreven in mijn arbeidscontract, dat zou ik eens kunnen nakijken.

Ik heb wel wat spaargeld, dus als ik de auto zou kunnen overkopen dan heb ik niet meteen een grote schuld.

Ik moet de cijfertjes binnenkort maar eens op een rij gaan zetten om te kijken wat het beste is om te doen.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 25 oktober 2008, 16:38
malaga's schermafbeelding
malaga malaga is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 juli 2007
Berichten: 5
Standaard Re: Auto / starter: Leasecontract overnemen van werkgever?

Mijn vriend heeft een jaar geleden, toen hij als freelancer begon het leasecontract overgenomen van zijn werkgever. Hij is daar zeer tevreden over en zou niet anders willen.
__________________
************************


Systeembeheer, Telefonie & computerhulp op maat voor ICT zonder zorgen


************************
Met citaat reageren
  #9  
Oud 2 november 2008, 11:35
Qwerner's schermafbeelding
Qwerner Qwerner is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 oktober 2007
Berichten: 48
Stuur een bericht via MSN naar Qwerner
Standaard Re: Auto / starter: Leasecontract overnemen van werkgever?

Beste JespDJ

Ik heb een half jaar geleden als startende IT freelancer zelf een lopend leascontact van iemand anders overgenomen (kon het leasecontract bij mijn ex-werkgever niet overnemen).

Het kostte mij hierbij wel enige moeite om de leasemaatschappij te overtuigen een overeenkomst met mij (starter) aan te gaan, maar na een aanbetaling zijn zij akkoord gegaan.

Het grote voordeel hiervan en de reden waarom ik voor deze constructie koos is dat ik nu niet grof hoefde te investeren in een goede (tweedehands) auto (kost toch gauw 10k+ euro), maar toch voor een relatief klein maadbedrag een prima auto tot mijn beschikking had, zonder de rompslomp van aparte verzekering en wegenbelastingen en dergelijke.

Doordat dit een lopend leasecontract is zit je er ook niet gelijk 3 of 4 jaar aan vast, waardoor je als startende freelancer eerst nog even de kat uit de boom kan kijken en na anderhalf jaar als het contract is afgelopen alsnog kan beslissen zelf te gaan leasen, of wellicht in de luxe positie te zitten intussen voldoende bedrijfskapitaal te hebben om een auto aan te schaffen.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 8 november 2008, 01:32
kozw's schermafbeelding
kozw kozw is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 november 2008
Berichten: 4
Standaard Re: Auto / starter: Leasecontract overnemen van werkgever?

JespDJ,

Ik zit in exact hetzelfde schuitje, begin per 1/1/2009 en heb een lease auto met boeteclausule (en zit ook nog in de ICT)

Ik heb tot nu toe 7 opties geinventariseerd:

1) een collega vinden die je auto kan over nemen
Bij mij helaas niet het geval, maar zo had ik de boete kunnen ontlopen.

2) boete betalen en klaar
Afhankelijke van de hoogte van de boete is dit mogelijk een reele optie. Tip: wanneer je nog vakantiedagen over hebt zou je met je werkgever kunnen onderhandelen dat je deze inlevert en dat zij (een deel van) de boete betalen

3) auto overnemen
Naast de boete ook de auto overnemen. In mijn geval is het totale bedrag een forse investering, waar ik een lening voor moet gaan regelen. Met name de rente hakt er dan fors in, plus je moet dan alles zelf regelen (verzekering, wegenbelasting, etc)

4) auto overnemen en direct van de hand doen
Een variant op 3 waarbij je de auto direct verkoopt aan een garage of andere partij voor een zo hoog mogelijke prijs. Punt is alleen dat de auto verkoop op dit moment niet zo geweldig loopt en dat je waarschijnlijk niet het bedrag kan vangen dat je voor ogen hebt. Daarnaast moet je alsnog een andere auto kopen (wanneer je die nodig hebt voor de onderneming).

5) iemand vinden die je lease contract overneemt
Er bestaan sites op het internet waar je leasecontracten over kan nemen of van de hand kan doen. Ik heb hier zelf nog niet echt naar gekeken, maar wellicht is dit interessant.

6) lease contract blijft bij werkgever, deze stuurt factuur
Een hele leuke optie als je een goede verstandhouding hebt met je werkgever. Niks geen boete, het leasecontract blijft gewoon bestaan en je werkgever stuurt jou maandelijks de factuur. Moet je werkgever alleen wel willen, voor hem is het alleen maar een risico (volgens mij)

7) lease contract overnemen
Offerte aanvragen bij leasemaatschappij. Deze verlangt wel een ondernemingsplan en mogelijk een aanbetaling. Wat Qwerner zegt, aan het eind van de leasetermijn kun je de auto overnemen en als je een beetje leuk hebt verdient hoef je daar dan waarschijnlijk geen lening voor te regelen.

Ik neig in mijn situatie naar optie 7. Ik hoef dan nu geen grote investering te doen, betaal geen boete, en heb zekerheid over de autokosten de komende tijd.

Koen
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Auto privé of zakelijk Markie Al die andere praktische dingen 7 14 oktober 2014 13:41
Arbeidsovereenkomst of Overeenkomst van opdracht? naquah Al die andere praktische dingen 19 9 juni 2008 09:07
auto van de zaak...ik wil er van af :) Wil W Al die andere praktische dingen 5 30 juli 2006 21:02


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon