Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 januari 2014, 23:06
rafaello rafaello is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 januari 2014
Berichten: 2
Standaard eigen bedrijf en uwv

Hi,

Ik word per 1.4 ontslagen. Ik ben per 1.1 een eigen zaak gestart. Ik heb een 40u contract maar ben thans vrijgesteld van werk. Ik kan nu voldoende tijd besteden aan mijn eigen bedrijf. Het is me niet helemaal duidelijk wat de gevolgen voor een evt ww zijn. Ik hoop dat ik er geen gebruik van hoef te maken en dat mn zaak voldoende oplevert maar ik krijg de indruk dat je in NL beter afwachtend kunt zijn ( en in de WW raken en dan pas te starten ). Ik probeer echter te anticiperen op wat komen gaat.Nu werk ik thans ca 40-50 uur in mn zaak ( en op papier dus nog tot 1.4. 40u in loondienst ). Is het nu zo dat ik per 1.4 toch recht heb op een uitkering obv mijn loondienstverband of worden de volledige 40-50 uur uit mn eenmanszaak ervan afgetrokken ( ervan uitgaand dat ik voldoende inkomen in mn eenmanszaak genereer )??

Iemand advies of ervaring want het UWV heeft zelf geen eenduidig antwoord op deze casus?

Thanks
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 januari 2014, 23:41
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

HAllo Rafello,

Of jij recht hebt op ww hangt onder andere af wanneer je bent gestart met je onderneming, was dit voor of nadat je ontslagen bent. Ik bedoel dan niet 1.4 maar de datum waarop jou ontslag definitief was, vaak is dat ook rondom de dag dat je vrijgesteld word van werk.

Als jij namelijk gestart bent nadat je ontslagen bent dan loop je een redelijk risico dat je geen recht hebt op ww.

Als je bent gestart voordat je feitelijk ontslagen was dan heb je in principe gewoon recht op ww en moet je bij aanvraag ww aangeven dat je al onderneemt en dan krijg je toestemming om het gemiddeld aantal uren dat je onderneemt in de 26 weken voor je ontslag aan je onderneming te blijven besteden. Op voorwaarde dat je wel volop solliciteert naar werk voor het aantal uur dat je WW ontvangt.

Ook is het dan mogelijk om direct na toekenning van WW je ww weer stop te zetten (als je al enige inkomsten hebt) belangrijkste voordeel hiervan is als je over een halfjaar of een jaar tot max 3 jaar (afhankelijk van je arbeidsverleden) kunt terugvallen naar de ww als je moet stoppen met ondernemen.

dat is even op hoofdlijnen wat de mogelijkheden zijn. Belangrijkste is dus om te weten wanneer je bent gestart.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 januari 2014, 12:29
rafaello rafaello is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 januari 2014
Berichten: 2
Standaard reactie roel

Beste Roel,

Dank voor je bericht! Helder verhaal. Mijn ontslagdatum is echt 1.4.2014 , zo ligt dat ook vast. Ik ben per 1.1.14 gestart met mn onderneming en ontvang thans ook nog salaris obv 40u per week die ik van mn werkgever echter niet aanwezig hoef te zijn.

gr
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 januari 2014, 14:00
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

nee je begrijpt me niet goed. jij hebt al overeenstemming bereikt over je ontslag, dus ben je voor het uwv al ontslagen en val je onder de regels alsof je ww hebt. het gaat er dus echt om of je onderneming gestart is voordat jij overeenstemming hebt bereikt (danwel jou het ontslag is aangezegd)

als jij je onderneming bent gestart nadat je te horen hebt gekregen dat je ontslagen word dan loop je grote kans dat jou geen ww uitkering toegekend word omdat je na ontslag ervoor gekozen hebt ondernemer te worden en dus niet beschikbaar te zijn voor de arbeidsmarkt en dat is een absolute voorwaarde voor ww.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
starten naast loondienstverband, uwv

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
WW-uitkering naast eigen bedrijf? nietskeoh Al die andere praktische dingen 4 9 juli 2012 17:28
Eigen bedrijf maar toch in dienst johnnyQQ Freelancepraktijk starten 3 14 november 2008 15:59
Eigen bedrijf starten als wao´er wordt makkelijker Moderator Nieuws - Voor en door freelancers 1 1 maart 2007 15:17
VVD wil het beginnen van een eigen bedrijf stimuleren Janine Nieuws - Voor en door freelancers 0 31 augustus 2006 12:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon