Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 oktober 2010, 16:40
reken maar! van yes reken maar! van yes is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2010
Berichten: 3
Smile Tips voor simpele boekhouding?

Sinds een paar maanden heb ik mijn eigen rekenpraktijk Reken maar! van yes. (remedial teaching voor kinderen met rekenproblemen).
Nu wordt het tijd voor de boekhouding. Hier weet ik echt geen bal vanaf, dus ben ik maar eens begonnen met het boek "boekhouden boor dummies
De boekhouding zal waarschijnlijk niet ingewikkeld zijn, aangezien ik slechts materialen moet aanschaffen en facturen schrijf voor lessen en onderzoek.
Wie kan mij op weg helpen? Wie kan mij aan een voorbeeld helpen in excell of een (simpel) boekhoudprogramma?

p.s daarnaast werk ik nog als educatief auteur voor de exacte vakken.
alvast bedankt, Jessie
www.rekenmaar.com
rekenmaar@xs4all.nl
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 oktober 2010, 12:20
Jim Jim is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 30 mei 2010
Berichten: 50
Standaard

Hey Jessie,

ben je van plan het helemaal zelf te gaan doen? Mooie start door eerst boekhouden voor dummies te raadplegen. Ik heb hem nog nooit
bekeken, maar er zal vast nuttige info instaan. Je kunt natuurlijk altijd overwegen om het werk waar je minder verstand van hebt uit
handen te geven aan professionals. Ik zou zeggen; neem eens een kijkje op mijn website. Ik kan je helaas niet helpen aan excel sheets.

Gr, Jim
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 november 2010, 11:12
Kim Mooij Kim Mooij is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 november 2010
Berichten: 2
Standaard

Hoi Jessie,

Leuk dat je een boek gekocht hebt en je er in gaat verdiepen.
Je kunt eens kijken op www.tuxx.nl
Hier staan vele modellen en sheets op, misschien ook wel net wat jij zoekt. Succes, ook met je bedrijf!

Met vriendelijke groet,
Kim
__________________
___________________________________________

Mooij administratieve dienstverlening
Efficiënt - Helder - Persoonlijk
___________________________________________
Met citaat reageren
  #4  
Oud 3 november 2010, 14:57
Bertine Brookhuis Betekst's schermafbeelding
Bertine Brookhuis Betekst Bertine Brookhuis Betekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 augustus 2010
Berichten: 105
Standaard

Ha Jessie

Dat boekhouden heb ik zo snel mogelijk uitbesteed. Ik vind het niet leuk en
ben er niet goed in én ... ik vind het echt niet leuk. Nu heb jij
waarschijnlijk meer met cijfers dan ik. De uren die ik in mijn boekhouding
zou moeten steken gebruik ik liever voor mijn lievelingswerk of ter
ontspanning ;-) En dan alle aftrekposten die ik zou moeten uitpluizen ... Ik
ben zo blij dat ik het uit handen heb gegeven.

Ik vind je Reken maar! van yes erg leuk! Heb je dat gedaan omdat je
Jessie heet? Of staat dat helemaal los van elkaar?

Heel veel succes met het uitvogelen van het boekhoudkundige aspect.
Misschien schrijf je er ooit nog een educatief boek over

groetje
Bertine
Met citaat reageren
  #5  
Oud 5 november 2010, 15:39
martin007 martin007 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 november 2010
Berichten: 3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reken maar! van yes Bekijk bericht
Sinds een paar maanden heb ik mijn eigen rekenpraktijk Reken maar! van yes. (remedial teaching voor kinderen met rekenproblemen).
Nu wordt het tijd voor de boekhouding. Hier weet ik echt geen bal vanaf, dus ben ik maar eens begonnen met het boek "boekhouden boor dummies
De boekhouding zal waarschijnlijk niet ingewikkeld zijn, aangezien ik slechts materialen moet aanschaffen en facturen schrijf voor lessen en onderzoek.
Wie kan mij op weg helpen? Wie kan mij aan een voorbeeld helpen in excell of een (simpel) boekhoudprogramma?

p.s daarnaast werk ik nog als educatief auteur voor de exacte vakken.
alvast bedankt, Jessie
www.rekenmaar.com
rekenmaar@xs4all.nl
Goed dat je jezelf er enigszins in verdiept. Daar heb je de rest van je leven profijt van. Boekhouding kan inderdaad heel simpel. Ik zou geen pakket kopen maar in Excel alles bijhouden; mijn klanten -die ook geen kennis van administratie hebben- zijn daar heel enthousiast over. Wel raad ik aan om een boekhouder/accountant te zoeken voor:
- opzetten administratie zodat het werkbaar is voor jou en er geen fouten in kunnen sluipen.
- fiscaal advies (km vergoeding, privégebruik, niet aftrekbare btw/kosten etc.)
- soort jaarrekening en aangifte IB (is een stuk uitgebreider dan die van particulier!)

Succes!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 5 november 2010, 15:54
reken maar! van yes reken maar! van yes is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2010
Berichten: 3
Standaard zelf doen of niet

Wat fijn al die reacties, bedankt.
Inmiddels heb ik eens bij een boekhouder geïnformeerd en heb ik een overzicht van de verschillende kosten.
Ik ben er nog niet uit of ik het van 2010 al door een boekhouder laat doen (kosten 400 euro, wel zelf bijhouden) of voor 2011.
Ik heb mijn eerste inkomsten in sept. en dan is 400 euro best al veel.
Maar misschien heeft een boekhouder wel zoveel meer kennis dat het toch wel verstandig is....
groet Jessie
Met citaat reageren
  #7  
Oud 9 november 2010, 00:23
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 150
Standaard

400 euro en zelf bijhouden... dat kan toch goedkoper?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 28 december 2010, 21:11
elingo57 elingo57 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 december 2010
Berichten: 2
Standaard

Hallo Jessie,

Ik heb een beetje dezelfde insteek als jij mbt de boekhouding: Als je een beetje gevoel hebt voor cijfers, kun je je een aardig bedrag besparen aan boekhouders kosten.
Ik doe de boekhouding voor mijn vrouw, die een kapsalon heeft in een verzorgingshuis. Omdat een aantal van haar klanten soms wat verward zijn, sturen we maandelijks een verzamelfactuur naar de contact persoon of bewindvoerder.
Ik heb 2 jaar de gehele administratie gedaan in een rekenmodel van Excel, maar dit kostte relatief veel tijd met factureren en op orde houden van de cijfers.
Ik gebruik sinds dit jaar Kasboek en Factuur van Softwarenetz.
Beide programma's zijn boerensimpel, en erg betaalbaar: resp ± €50 en €70, zonder terugkerende kosten. Bovendien kun je beide programma's kostenloos een maand proberen!

Succes ermee! Groetjes, Ton
Met citaat reageren
  #9  
Oud 4 januari 2011, 15:48
reken maar! van yes reken maar! van yes is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2010
Berichten: 3
Standaard

dank je wel, ga het allemaal eens rustig bekijken.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 4 januari 2011, 18:28
.gertjan. .gertjan. is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 januari 2011
Berichten: 23
Standaard

Ik ben zelf bezig geweest met GnuCash, dit gratis softwarepakket (aanvankelijk geschreven voor Linux, maar inmiddels ook voor Mac en Windows geschikt) biedt je genoeg mogelijkheden om je administratie te doen. Ik hield het eerst bij in Excel, maar daar maak je nogal eens een foutje, zoals bij een SOM() een bepaalde rij vergeten mee te nemen en dergelijke.

Het lukt een heel eind, maar de complexere zaken moet ik nog erg aan wennen. Het boeken en tegenboeken van allerlei zaken gaat bij mij nog niet helemaal vloeiend en komt soms raar over (hoe ga je op je BTW overzicht bijvoorbeeld om met BTW die je afdraagt aan de belastingdienst en hoe verwerk je eventuele kortingen die je krijgt op je BTW (de regel die geldt als je onder de 1883 euro te betalen btw blijft).

Is het boekhouden voor dummies boek een beetje te doen? Ik heb zelf helemaal geen financiële achtergrond. Ik ben softwareontwikkelaar (wel weer met financiele pakketten, dus de kennis/aanleg is er wel). Ik ben vooral benieuwd naar hoe bepaalde zaken moeten worden weggeboekt in grootboeken enzo. Ik wil het leren (zie mijn ZZP werk ook als een mooie leerkans) en tenslotte ben je zelf verantwoordelijk voor de gegevens die uiteindelijk in je administratie staan en welke naar de belastingdienst gaan.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
boekhouding subsidie herrputti Administratie 1 8 juni 2009 15:48
Betaling Inkomstenbelasting en boekhouding Matthe Belasting 2 2 januari 2008 08:33


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:57.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon