Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 januari 2015, 12:16
toineone toineone is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 januari 2015
Berichten: 2
Standaard Freelance werkzaamheden voor mijn vaste baan

Hallo Lancelots en forum leden,

Momenteel zit ik met een lastige case waar ik zelf niet helemaal uit kom en ook geen antwoord voor kan vinden online.


Achtergrond informatie:
Een half jaar geleden ben ik begonnen als Multimedia freelancer voor een bedrijf (bedrijf A) welke vastgoed projecten uitvoert op verschillende locaties in Nederland. Ik deed voornamelijk grafische vormgeving, web-development en zo nu en dan fotografie en video-productie. Met al deze werkzaamheden sta ik ingeschreven bij de KVK.

Bij bedrijf A heb ik het ontzettend naar mijn zin, en is mij een contract aangeboden. Ondanks ik hier financieel op achteruit zou gaan, heb ik hier ja tegen gezegt en mijn titel is Branding & Visual Designer geworden.
Het leverde mij bovendien een stuk zekerheid en carierre mogelijkheden op.

Naast dit werk voer ik nog freelance werkzaamheden uit voor verschillende andere bedrijven.


Mijn functie omschrijving bij bedrijf A:
- Algemene ondersteuning in grafisch- en visueel-ontwerp.
- Algemene ondersteuning in branding.
- Rapporteren naar marketing manager omtrent bovengenoemde.


Case:
Bedrijf A heeft mij gevraagd om fotografie en video productie uit te voeren op locaties buiten de deur (welke gebruikt gaan worden voor marketing en communicatie van bedrijf A).
Hier gebruik ik mijn eigen camera apparatuur voor, welke erg prijzig is.

Vanwege verschillende redenen wil bedrijf A dat ik deze uren en materiaal huur factureer vanuit mijn freelance positie. Mede omdat ik dan overuren zou maken, waar ik niet voor vergoed krijg, en ik mijn eigen apparatuur kan gebruiken welke anders gehuurd zou moeten worden).

Tevens staat in mijn contract dat ik ook andere taak overschrijdende werkzaamheden moet uitvoeren wanneer dat genoodzaakt is, ongeacht of dat binnen of buiten kantoor is.
Ook staat in mijn contract dat wanneer ik taken uitvoer voor bedrijf A, ik hiervoor, volgens contract, betaald hoor te krijgen in mijn salaris.

Met HR is mondeling afgesproken dat ik dit mag factureren en dat we hier nog samen een contract voor zouden opstellen.


Vraag:
Mag ik rechtsgeldig als freelancer mijn werkgever, waar ik onder contract werk, factureren voor overuren en huur van benodigd materiaal?


Thanks voor het lezen en hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 januari 2015, 12:29
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toineone Bekijk bericht
Mag ik rechtsgeldig als freelancer mijn werkgever, waar ik onder contract werk, factureren voor overuren en huur van benodigd materiaal?
Ik denk dat jij dat wel mag, maar je werkgever niet. Die moet alles dat uitbetaald wordt aan werknemers als salaris aangeven en hierover loonheffing etc. afdragen aan de Belastingdienst.

Het zou natuurlijk een beetje raar zijn als werkgevers naar believen bepaalde uren buiten de loonheffing zouden kunnen houden.

Wat het materiaal betreft begrijp ik het niet zo. Of je dat nou als werknemer als intermediaire onkosten declareert, of als freelancer doorbelast op je factuur, maakt voor geen van beide partijen iets uit.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 januari 2015, 12:33
toineone toineone is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 januari 2015
Berichten: 2
Standaard

Een mogelijk idee was dat we zoeen werkdag (overuren), die waarschijnlijk 1 keer per twee maanden zal voorkomen, volledig als freelancer gefactureerd zou worden onder de noemer materiaal huur. Is dat een legitieme manier om dit aan te pakken? Of mag ik als vaste werknemer voor het bedrijf helemaal niet 'extern' factureren?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 januari 2015, 12:46
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Ik kan hierop alleen mijn antwoord herhalen.

En uren als materiaalhuur factureren... wat denk je zelf?
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
baan, contract, factureren, freelance, vaste werkgever

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Toestemming werkgever vaste baan voor freelance klussen ArjenH Al die andere praktische dingen 9 30 november 2012 19:09
Freelance werkzaamheden naast vaste baan: wat is fiscaal het gunstigst? boudewijn Belasting 7 23 januari 2012 01:46
Freelance vormgever naast een vaste baan naar studie art2levi Freelancepraktijk starten 2 12 juni 2011 13:35
Parttime baan + Freelance Emile Noordeloos Belasting 3 4 januari 2009 15:50
Freelance naast vaste baan FeelFree Al die andere praktische dingen 5 26 mei 2008 18:26


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon