Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 september 2006, 12:19
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard besparen: tips?

Waar besparen jullie op als het even moeilijk gaat?
Wat zijn jullie grootste kostenposten?

wie heeft er gouden bespaartips?
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 september 2006, 21:47
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: besparen: tips?

Gouden regel: bespaar op alles wat de klant niet ziet.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 september 2006, 00:01
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: besparen: tips?

Grootste kostenpost? Daar heb ik mij nog nooit in verdiept, al is mijn administratie prima op orde. Ik denk dat ik veel reiskosten maak (maar die horen bij mijn werk) en ook veel kosten op het gebied van ICT en telecom: pc, bellen, internet, mobiele data, telefoon. Zowel hardware als 'data'. Verder koop ik regelmatig papier en cartridges, maar dat komt omdat ik veel geprint materiaal moet bekijken om de fuoten er uit te halen. (Denk bij elk velletje A4 aan de boom in uw tuin.)

Vanwaar deze vraag? Iedere freelancer heeft zo zijn eigen kosten. Een DTP'er zal wat meer aan software en hardware besteden, een adviseur wat meer aan representatie. Rene heeft wel gelijk, laat het de klant niet merken. Aan de andere kant: al ziet de opdrachtgever dat je niet in de laatste Audi A8 TDGTI rijdt, als je werk in orde en op tijd af is, heb je al loyaliteit opgebouwd.

Ik maak mij niet meer zo veel zorgen om kosten - en toen ik dat wel had moeten doen, dacht ik vooral aan: kosten gaan voor de baten uit. Investeren is ook wat waard.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 september 2006, 15:39
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Standaard Re: besparen: tips?

Juist, investeren is ook wat waard. En waar kun je nu het beste in investeren als je zelfstandig bent? In 'dingen' die de klant wel ziet en die voor hem waarde hebben. Dus,
  • In je netwerk, zodat je de goede mensen kent die het resultaat van de klant kunnen verbeteren
  • In je uitstraling, zodat je klant zich zeker bij je voelt. Dat doe je door je professioneel te presenteren, met een mooie huisstijl en door jezelf goed te verzorgen.
  • In de helderheid van je boodschap, zodat je klant weet wat hij aan je heeft
  • In je sociale en communicatieve vaardigheden zodat je goed kunt luisteren naar wat de klant nodig heeft
  • In je eigen expertise en je visie op je vak, door je vakliteratuur bij te houden en met innovatieve ideeën te kunnen komen.
En, ga dit soort dingen juist doen als je in een dalletje zit. Eén van de slimste dingen die ik in mijn werkende leven gedaan heb, is een opleiding gaan volgen toen ik eigenlijk hartstikke weinig geld had en even heel weinig zelfvertrouewen. Gouden greep!

Dus, ik hoor mensen af en toe zeggen dat ze die 385 euro voor de Lancelots Academy veel vinden, maar eigenlijk snap ik dat niet goed. Je investeert in feite 8 uur werken voor een opdrachtgever (8 x je uurtarief) in je eigen toekomst. Wat levert het je op als je met meer vertrouwen gaat acquireren, een goed idee krijgt om je dienstverlening scherper te communiceren, of een heel nieuw aanbod te bedenken, of als je gericht aan je netwerk leert te werken? Als ik zou moeten kiezen tussen die nieuwe printer en de Academy, dan zou ik het wel weten...
__________________
Isabelle Langeveld
site: www.helderenwijzer.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 september 2006, 21:17
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: besparen: tips?

Dat is de Engelsen zo mooi omschrijven.

Don´t be pennywise and poundfoolish.

Natuurlijk moet je investeren en ervoor zorgen dat je vakkennis in orde is.

Maar zijn er geen dingen waarvan je denkt als ervaren freelancer: dat kan wel wat minder?

Koop je bijvoorbeeld alle literatuur en vaktijdschriften zelf meteen of leen je ze eerst en schaf je ze - als dat gewenst is- pas aan.
Vraag je meerdere offertes aan of neem je meteen de eerste als het goed voelt?
Kom je als je samen met andere freelancers werkt vaker bij elkaar, of probeer je zoveel mogelijk via de mail en het internet te doen om zo de kosten wat te drukken?
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #6  
Oud 10 september 2006, 21:49
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: besparen: tips?

Ja, wat kan wel wat minder?

De rekening voor mobiele telefonie wordt steeds hoger. Komt dat door mijn netwerk? Of moet ik zien als logisch gevolg van mijn stijgende omzet?

Ik kan (vanuit mijn rol) gemakkelijk beparen op boeken en tijdschriften. Ik vraag ruilabonnementen aan bij tijdschriften en recensie-exemplaren bij uitgevers.
Bij grotere investeringen zorg ik voor een goede deal, vraag bv bij Dell expliciet om korting (na een aantal Dellen gekocht te hebben weliswaar). Ik vergelijk ook prijzen van aanbieders. Maak gebruik van mijn kennis over loyaliteitsprogramma's van leveranciers (als ze die hebben).

Samenwerken is (zie ook een heel andere discussie, over de kosten van netwerken en samen werken/samenwerken ) iets waar ik veel op kan besparen. Ik werk met freelancers die ik alleen telefonisch heb gesproken, dat kan dus wel en ik vind het ook wel een soort sport (100%virtueel samenwerken). Ik doe dan wel research (kijk bv wat de betreffende persoon allemaal heeft gedaan en hoe dat er uitziet).

Aan de andere kant moet je soms ook investeren in samenwerkingsverbanden. Na zes jaar freelance klussen (2-3 artikelen per maand) zit ik nu incidenteel bij mijn belangrijkste opdrachtgever op kantoor.
Is wel wennen, maar ik doe dat omdat ik die samenwerking wil uittesten met het oog op de toekomst (nauwer samenwerken, mogelijk samen ondernemen).
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon