Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Actueel > Nieuws - Voor en door freelancers

Mededelingen

Nieuws - Voor en door freelancers Op het freelancersvlak wil er nog wel eens wat veranderen. Lancelots verzamelt het belangrijkste freelancenieuws. Iedereen in het forum mag zich als nieuwsjager opwerpen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 april 2012, 13:00
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Ontslagvergunning bij zzp'er

Slechts weinig werkgevers zijn op de hoogte van het feit dat een samenwerking met een ZZP'er in bepaalde gevallen niet beëindigd kan worden zonder dat de ‘werkgever' beschikt over een ontslagvergunning van het UWV Werkbedrijf. Lees verder: http://www.ontslag.nl/werknemers/ext...lag-zzp'er
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 april 2012, 14:14
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Goh, dit is voor mij ook nieuw. En dat terwijl het eigenlijk oud nieuws is, want op de site van Schelstraete Advocaten staat een column over deze zaak uit 2009.

Vermoedelijk speelt dit in de praktijk niet zo'n grote rol en kunnen zzp'ers zich hier alleen in extreme gevallen (in dit geval 20 jaar vaste columniste) op beroepen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 april 2012, 21:57
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Het is voor mij ook nieuw, maar ik kan het wel plaatsen, jammer dat ontslag.nl heeft gekozen voor de term zzp-er en ontslagvergunning, tegenwoordig worden zzp-er en freelancer veel door elkaar gebruikt. Terwijl vroeger een freelancer wel term was voor een selecte groep professionals die niet als "normaal werknemer" hoefde te worden gezien, beetje vergelijkbaar met de vrije beroepen die ook geen kvk inschrijvingsplicht hadden.

Journalisten waren een belangrijke groep waar freelancerschap veel voorkwam vaak werd het freelancer status gebruikt om de onafhankelijkheid van een journalist te benadrukken.

Vanuit die context en achtergrond kan ik wel begrijpen dat een culinair journalist die al vele jaren kookrecepten aanlevert uiteindelijk onder een arbeidsverhouding, er was geen vrijheid in het soort artikelen er werden aangeleverd, alleen recepten, dat ze zelf mag kiezen of het over erwtensoep of gebraden kip gaat lijkt mij geen vrijheidscriterium.


Ik denk dat je zeker niet kunt stellen dat heel veel opdrachtgevers dit risico met een zzp-er lopen. Dit is een specifiek probleem voor bepaalde groepen zzp-ers die langdurig voor 1 opdrachtgever werken en niet met duidelijk omschreven opdrachten en contracten werken.

Kortom zolang je als opdrachtgever maar zorgt dat je projectmatig werk aanlevert en met contracten met duidelijke einddatum of project einde zal je niet snel tegen dit ontslagvergunning probleem aanlopen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Meer dan 70% bij 1 opdrachtgever Markie Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 12 28 december 2015 14:20
Eerst zzp'er, toen tijdelijk in dienst, nu weer zzp'er bij dezelfde opdrachtgever? ekerskes Belasting 2 22 november 2011 13:40
Inkomstenbelasting Jaarrekening verplicht voor zzp'er bij boekenonderzoek Belastingdienst? Denise Belasting 1 2 mei 2010 00:08
ZZP'er als student? JeroenB Freelancepraktijk starten 3 16 februari 2010 18:30
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 22:38


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon