Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Actueel > Nieuws - Voor en door freelancers

Mededelingen

Nieuws - Voor en door freelancers Op het freelancersvlak wil er nog wel eens wat veranderen. Lancelots verzamelt het belangrijkste freelancenieuws. Iedereen in het forum mag zich als nieuwsjager opwerpen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 september 2012, 16:32
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Fiscus komt met keurmerk “geen controle”

Fiscus komt met keurmerk “geen controle”

AMSTERDAM - “Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker”. De slogan van de Belastingdienst is bij iedereen wel bekend. Dat ze hiermee ook op hun eigen werkzaamheden doelen is minder bekend. De fiscus heeft namelijk een werkgroep opgezet: Zeker Online. Met deze werkgroep ontwikkelen ze – samen met de grootste online boekhouders van Nederland – een keurmerk. Werkt u met dit keurmerk, dan is de kans op een boekencontrole veel kleiner.


Lees verder
Wat zou dan de kans op controle worden? Eens in de 100 jaar....?
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 september 2012, 16:55
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Curieus. Want de juiste inrichting van een boekhoudpakket is maar een klein onderdeel van het geheel van administratie en aangifte.

Een boekhoudpakket kan niet beoordelen of bepaalde kosten privé of zakelijk zijn, of ze voor btw-teruggave in aanmerking komen, of voldaan wordt aan het urencriterium etc. etc.

Prima natuurlijk dat er deugdelijke boekhoudpakketten zijn, maar ik vraag me af of het wijs is om op basis daarvan de controle te versoepelen. En om een signaal af te geven dat de kans op controle eigenlijk nihil is.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 september 2012, 17:13
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

@Rene: helemaal mee eens!
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 2 september 2012, 14:40
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Als je het vanuit de huidige context van regels bekijkt lijkt het vreemd, toch is dit niet heel veel anders als het horizontaal toezicht waarbij de belastingdienst al enige jaren mee werkt en waar grote bedrijven protocollen afspreken met de belastingdienst. Daarnaast weet ik uit eigen ervaring dat dit soort projecten zomaar een jaartje of 5 a 10 kunnen duren.. Ik ben een jaar of 12 geleden betrokken geweest bij een dergelijk project voor het opzetten van de protocollen rond om electronische btw aangifte via boekhoudsoftware.. Dus het zou wel eens 2020 kunnen zijn voordat we dit "keurmerk" op grote schaal tegenkomen.

Een online boekhoudpakket moet prima in staat zijn een groot aantal controlemaatregelen ingebouwd uit te voeren en daarover te rapporteren. Ik weet dat er al vergevorderde ontwikkelingen zijn waarbij facturen automatisch naar de juiste kostensoort geboekt worden zonder tussenkomst van de gebruiker/ondernemer, en dit dan op basis van echte electronische facturen (geen pdfjes) simpele voorbeelden zijn bedrijven als Shell, Eneco, KPN iedereen die deze bedrijfsnamen ziet weet al voor 90% zeker wat voor kosten dit zijn.

Ik vermoed dat dit project samenvalt met een andere ontwikkeling waar volgens mij onvermijdelijk aan gewerkt moet worden en wat het voor het gemak dan maar even de ondernemersvorm zzp-er noem.
Hierbij zullen er deels meer forfaitaire kostenposten of correcties komen, vergelijkbaar met de beperkte aftrekbaarheid van lunch en dinerkosten
of bijvoorbeeld door een lagere zelfstandigenafrek of een drempel voor de MKB winstvrijstelling om huidige voordelen maar te benoemen ongetwijfeld krijgen ze van de politiek dan wel weer een mooie nieuwe naam.

Feit is dat het belastingapparaat niet was en is ingericht op de controle van 1 miljoen zzp-ers en net als dat de aangifte van particulieren een massaproces is waarbij elk jaar een controle thema word gekozen om controles op te richten zal er ook wel voor zzp-ers een vereenvoudigd controle systeem nodig zijn omdat enerzijds de voorspelbaarheid van inkomsten en kosten vrij groot is per groep zzp-er en daarnaast de financiële schade bij fraude door zzp-ers vaak gering.
Ik bedoel ik denk niet dat en inspecteur de champagne opentrekt als hij ontdekt dat een zzp-er elke week 2 zakken koffiepads op de zaak boekt terwijl er overduidelijk 1 zak uitsluitend privé gebruikt word. en dat hij dus nu 52x 3 euro mag corrigeren op de aangifte.

Dit soort mini-fraude is veel beter te bestrijden met een forfaitaire aftrekbeperking of desnoods verlaging van ondernemersvoordelen als zelfstandigenaftrek omdat een zzp-er vaak al indirecte voordelen geniet die je eigenlijk niet rendabel kan controleren en beheersen.

Al met al vind ik het alleen maar goed dat er aan dit soort zaken word gewerkt omdat hier ook weer andere inzichten komen over hoe je het controle en regelgeving systeem moet inrichten om effectief en nuttig te kunnen controleren en toezicht houden.

Gelukkig blijft de belastingdienst (en europa) aan die ontwikkeling werken. Zo zijn we vanaf volgend jaar ook van dat geneuzel van kassabonnetjes op naam af omdat er dan een nieuwe regeling in werking treed die zorgt dat kassabonnetjes onder de 100 euro niet meer op naam gesteld hoeven te worden om toch voor btw aftrek in aanmerking te komen. Ik denk dat deze maatregel alleen al een inspecteur bij btw controle een uurtje of 2 scheelt.. want hoewel er zelden boetes voor worden opgelegd moet wel altijd in het controle verslag worden opgenomen of dergelijke "overtredingen" aanwezig zijn.

Zo "out of the blue" lijkt het gepresenteerde project van een keurmerk vreemd maar gecombineerd met (nog niet zichtbare of besproken) bijsturing van de regelgeving kan het een heel effectief middel worden om de adminstatieve regeldruk voor zzp-ers te beperken en het controle en toezicht systeem niet te laten vastlopen door de sterke toename van het aantal zzp-ers.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 2 september 2012, 15:18
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Toch is het vreemd dat men dit dan blijkbaar alleen bij (bepaalde) online boekhoudpakketten gaat invoeren. Er zijn zat zzp'ers / ondernemers die zelf hun administratie bijhouden in Excel (wat je daar verder ook van mag vinden).
Gaat het er dan naar toe (op termijn) dat, wil je als zelfstandige aangemerkt worden en in aanmerking komen voor de fiscale ondernemersfaciliteiten, je verplicht wordt om van een bepaald boekhoudpakket gebruik te maken?
Ik zie de bui al hangen: vraag maar eens aan ouders die van een erkend/geregistreerd gastouderbureau gebruik moesten maken om in aanmerking te komen voor kinderopvangtoeslag. Controle van de overheid op die erkende bureaus was nihil en duizenden ouders mogen nu tienduizenden euro's terugbetalen omdat de werkwijze van het erkende (keurmerk) gastouderbureau achteraf niet deugde.

M.a.w.: aan mijn lijf geen polonaise!
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 2 september 2012, 16:40
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
Gaat het er dan naar toe (op termijn) dat, wil je als zelfstandige aangemerkt worden en in aanmerking komen voor de fiscale ondernemersfaciliteiten, je verplicht wordt om van een bepaald boekhoudpakket gebruik te maken?
Nee dat acht ik vrijwel uitgesloten.. Dit project voor de IB is niet anders als het project dat 10-15 jaar geleden is gestart binnen de BTW om die aangifte digitaal te krijgen. Met de deelnemende partijen is toen alleen een aangifte protocol en een standaard aanleverformaat ontwikkelt.
Elke software ontwikkelaar heeft de mogelijkheid dit protocol en aanleverformaat te integreren in zijn software en zo reclame te kunnen maken met het feit "Met ons pakket geen losse aangiften, met 1 druk op de knop doet u aangifte"

De btw aangifte is inmiddels verplicht online, zelfs suppleties moeten sinds dit jaar verplicht online, maar elke ondernemer heeft nog steeds volledig vrije keus uit boekhoudsoftware en kan nog steeds via het ondernemersportaal buiten zijn boekhoudsoftware (of excelsheet) aangifte doen.

Voor de IB verwacht ik een (minimaal) vergelijkbaar systeem, mogelijk uitgebreid met een lagere kans op controle omdat je "uitgebreide aangifte doet met ingebouwde controles" maar net zo makkelijk word de eindconclusie dat minder controle bij software met keurmerk toch niet haalbaar is of in strijd met gelijke behandeling of een andere Europeese regel, maar het feit dat het onderdeel van het projectdoelstelling is om die mogelijkheden te bekijken vind ik niet verkeerd.


En de problemen met de toeslagen? ook de fouten en achterstanden in het digitale proces daar is vooraf ruimschoots voor gewaarschuwd door verschillende experts, zowel de ICT als de personele organisatie was daar op moment van invoeren onvoldoende op voorbereid omdat ze nog midden in een reorganisatie zaten, maar het is doorgedrukt door de politiek onder het mom van bezuiniging en 1 loket voor de burger voor huur, zorg en kinderopvangtoelag
Daarnaast is de gastouder- en hele kinderopvangtoeslag een speelbal van de politiek geweest en dankzij ons instabiele politieke klimaat werden verruimingen weer snel gevolgd door bezuinigingen en beperkingen afhankelijk van de politieke kleur van het kabinet.

Maar dat heeft niet zo veel te maken met het opstarten van projecten die de mogelijkheden onderzoeken om administratie en aangifte verder te integreren en welke voordelen mee behaald kunnen worden zodat het controle systeem niet word overbelast of het controle systeem zodanig word aangepast dat men sneller en efficienter te controleren.

Het word nu gepresenteerd als "met keurmerk minder controle" omdat natuurlijk een stuk beter verkoopt als "dankzij software met keurmerk weten we veel meer en is een fysieke controle op locatie minder vaak noodzakelijk" Wat natuurlijk ook zo is omdat alleen aangiftes geselecteerd worden waar een afwijking op zichtbaar is of van ondernemers die geen software gebruiken met deze extra opties.
Maar terwijl ik dit schrijf realiseer ik me ook dat er nog heel wat water door de maas zal stromen voordat dit realiteit is of kan worden...
Toch lijkt het mij onvermiijdelijk om dergelijke aanpassingen door te voeren, de vraag is hoe ver men zal willen of kunnen gaan en dat zal ook voor een niet onbelangrijk deel afhankelijk zijn van het politiek klimaat en publieke opinie.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 13:50
Netto omzet komt niet overeen met banksaldo Denise Administratie 7 17 maart 2007 13:29


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon