Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 3 maart 2014, 22:10
Createch Createch is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 februari 2014
Berichten: 6
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erik van de Weerdhof Bekijk bericht
Als u een auto helemaal of gedeeltelijk voor uw onderneming gebruikt, maakt u voor de btw zelf de keuze: of u rekent de auto tot uw privévermogen of u rekent de auto tot uw ondernemingsvermogen. De keuze die u hebt gemaakt voor de inkomstenbelasting, speelt hierbij geen rol.
Dag Erik,

Nogmaals bedankt voor je reactie. Je uitleg is mij nu duidelijk. Wel had ik de volgende opmerking.

Is het dan niet altijd voordeliger om een nieuwe auto voor de BTW als zakelijk aan te merken ongeacht de keuze voor de IB-aangifte. Of zie ik iets over het hoofd, bijv. dat ik bij de verkoop weer BTW moet afdragen.

En hoe kijkt een verzekeraar naar mijn auto, oftewel in welk geval is het een zakelijke auto? Indien de auto alleen zakelijk voor BTW wordt aangemerkt, IB-aangifte of beide?
Met citaat reageren
  #12  
Oud 3 maart 2014, 22:31
Erik van de Weerdhof Erik van de Weerdhof is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 55
Standaard

Hallo Createch,

je begint nu wel moeilijke vragen te stellen hoor, vooral van verzekeringen heb ik geen verstand. Voor wat betreft je BTW-vraag zou jouw voorbeeld volgens mij wel een reden kunnen zijn, vooral als je het ding weinig zakelijk hebt gebruikt. Ik zou me ook nog kunnen voorstellen dat het voor de BTW zakelijk aanmerken van de auto onvoordeliger zou kunnen zijn als je geen goed inzicht hebt in het werkelijke gebruik. Als je dan 2,7% over de cataloguswaarde moet afdragen kan het in sommige gevallen wellicht voordeliger zijn om ofwel niets met de BTW te doen ofwel de aanschaf-BTW niet af te trekken maar wel de BTW over de gebruikskosten en slechts 1,5% van de cataloguswaarde af te dragen.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 4 maart 2014, 02:14
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Createch Bekijk bericht
En hoe kijkt een verzekeraar naar mijn auto, oftewel in welk geval is het een zakelijke auto?
Als je auto volledig zakelijk is (behoort tot ondernemingsvermogen, staat in de jaarrekening, factuur voor aankoop aan je zaak gericht etc.) dan kun je hem zakelijk verzekeren, ook al staat het kenteken in het geval van een eenmanszaak bij de RDW op jouw naam.

Dat je een auto voor de IB en BTW apart kunt behandelen wist ik niet eens. Wat een verzekeraar ermee doet weet ik niet, maar ik zou die complicatie vermijden. Beslis zelf of het ding zakelijk is of privé, en handel daarnaar.

Die btw-kwestie is meer dan een formaliteit. Het is van invloed op een eventuele schade-uitkering. Als je schade hebt, kun je de btw van de garage-rekening terugvragen en hoeft de verzekeraar die niet te vergoeden.

Let er ook op dat veel autoverzekeraars zakelijk gebruik uitsluiten. Vraag me niet waarom. Maar toen ik vorig jaar een auto zakelijk wilde verzekeren, vielen een hoop internet-/budgetaanbieders af omdat ze alleen particuliere auto's verzekeren. Als je hebt gekozen voor een zakelijke auto, moet je hem dus ook zakelijk verzekeren.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Fiscale waarde van de auto qymado Belasting 0 23 december 2012 15:45
fiscale bijtelling auto per jaar of maand rdj Belasting 4 3 december 2012 10:19
nieuwe auto auto aangeschaft, de oude ingeruild crta23 Administratie 0 11 juli 2012 16:41
Afschrijving nieuwe auto Markie Belasting 4 6 maart 2012 10:31
BTW op nieuwe prive auto Marjan Belasting 5 24 november 2007 21:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon