Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 31 januari 2010, 18:31
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Standaard Voorlopige aanslag te hoog

Hoi mensen,

Ik heb even een vraag. Begin 2008 ben ik begonnen met freelancen. Dat jaar heb ik goed gedraaid en ik had 23.000 euro winst aan de eindstreep.

Hierover heb ik belasting moeten betalen. Sinds half 2009 gaat het echer vrij slecht en heb ik vrijwel geen inkomsten meer.
Ik schrok dan ook best wel van de voorlopige aanslag over 2009 die ik in september kreeg. Moest 4000 euro op zien te hoesten terwijl er vrijwel niets binnen kwam. Dit is door zeer zuinig te leven gelukt en heb ik kunnen betalen.
Nu heb ik dit jaar echter nog geen enkele opdracht gekregen maar wel weer een aanslag over 2010. Ik moet nu dus weer maandelijks 350 gaan betalen terwijl ik geen inkomsten heb tot nog toe.

Hier zit ik dus behoorlijk mee in mijn maag en ik zou dit bedrag wel wat verminder willen zien eigenlijk, want anders ga ik het niet redden.
Ik heb een accountant maar die vraagt dit jaar uitstel voor de aangifte inkomstenbelasting aan voor mij. Dat doet hij het ene jaar voor één helft van zijn klanten en het andere jaar voor de andere helft omdat hij dat niet in een keer kan doen vanwege het grote aantal klanten.
Voor mij is dit aan een kant wel goed want ook nog is een dure rekening van de accountant kan er niet meer bij nu.

Het zit nu in elk geval zo dat ik in 2008 bruto 45.000 euro verdiend heb en 23.000 netto.
Ik moest toen rond de 5000 euro belasting betalen in totaal.

In 2009 heb ik echter maar een omzet van bruto 30.000 euro gehad. Dat is dus maar liefst 15000 euro minder dan in 2008. De kosten die ik gehad heb zijn wel hetzelfde geweest als in 2008. De grootste kostenpost is uiteraard mijn aov verzekering á 400 euro per maand.

Ik heb wel recht op zelfstandigenaftrek etc.

Hoe kan ik zelf snel een berekening maken van hoeveel ik ongeveer aan voorlopige aanslag zou moeten betalen? Ik weet dat je dat geld wat je teveel betaald later terug krijgt maar daar heb ik nu op dit moment niets aan. Ik moet nu betalen terwijl er niets binnen komt.

Hopelijk heeft iemand een antwoord op mijn vragen.

Ik heb wel wat in het vooruitzicht qua werk maar dat wordt pas maart, en ja niets is 100% zeker als zelfstandige
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 februari 2010, 17:57
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Voorlopige aanslag te hoog

Dien voorlopig gewoon een wijziging in en geef een minimum aan inkomen op, de voorlopige aanslag zal dan verlaagd worden. Mochten in de loop van het jaar de zaken weer aantrekken kun je opnieuw een wijziging indienen, je hebt dan als het goed is ook de liquide middelen om meer te betalen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Saldo Fiscalewinstberekening en de impact hierop van de voorlopige aanslag inkomstenbelasting emeinema Belasting 3 26 februari 2010 12:16
Inkomstenbelasting Starter voorlopige aanslag inkomstenbelasting Interfico Belasting 7 13 februari 2009 16:15
Voorlopige aanslag IB: moet ik vooruitbetalen? Fjodor Belasting 27 5 juni 2007 21:32
Aanslag inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet Janine Nieuws - Voor en door freelancers 0 3 augustus 2006 13:13


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon