Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 april 2007, 19:52
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard BTW op duiktraining in Spanje? (even ingewikkeld doen)

Hoi,

Even een ingewikkelde (opdracht komt net binnen via de mail):
Ik kan 2x 1 maand in een duikcentrum in Spanje mezelf verhuren als divemaster (begeleiden van duiken en verrichten van hand- en spandiensten in het duikcentrum). Nu zal dit vermoedelijk, na aftrek van reis- en verblijfkosten, niet veel opleveren maar wel de nodige ervaring + uitbreiding netwerk voor toekomstige opdrachten.
Ik heb echter geen idee of op dit soort activiteiten BTW berekend moet worden en welke kosten (forfaitair) aftrekbaar zijn bij zoiets. Een VAR verklaring heb ik niet nodig (kennen ze in Spanje niet). Zou deze opdracht liefst ook onder de vlag van mijn eenmanszaak uitvoeren en niet als ROW.
Iemand tips hoe dit te regelen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 mei 2007, 16:22
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: BTW op duiktraining in Spanje? (even ingewikkeld doen)

Lastige dingen altijd, met dat buitenland. Het draait om de "plaats van dienst". Volg de link en je komt bij een hulpmiddel van de belastingdienst. Althans, dat zou zo moeten zijn, in mijn browser doet hij het niet

Volgens mij moet je in principe 19% Nederlandse BTW heffen (want je vaste inrichting is in Nederland), die de opdrachtgever (als die in Spanje btw-plichtig is) bij de Nederlandse belastingdienst kan terugvragen.

Maar... er is een uitzondering voor "culturele, artistieke, sportieve enz. activiteiten": de plaats van dienst is dan de plaats waar het plaatsvindt. Spanje in dit geval. Dat zou betekenen: geen Nederlandse BTW maar misschien wel Spaanse. En misschien moet je onderscheid maken tussen de duikbegeleiding en de hand- en spandiensten

En alsof dat nog niet erg genoeg is, staat er in mijn belastingalmanak een paginalang verhaal over speciale btw-regels voor "gelegenheid geven tot sportbeoefening". Gedoe

Het is helaas een pittige uitzoekerij De kans dat iemand in een forum als dit vrijwel hetzelfde heeft gedaan of precies weet hoe het zit lijkt me vrij klein. Dit soort dingen zou ik aan een accountant/fiscalist en/of de belastingtelefoon voor ondernemers vragen. Ik heb al eens eerder van die belastingtelefoon een perfect antwoord gehad bij zo'n buitenland-BTW-vraag.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 mei 2007, 17:42
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: BTW op duiktraining in Spanje? (even ingewikkeld doen)

Dank voor je antwoord Rene. Het zijn inderdaad juist die uitzonderingen + samengestelde diensten waar je hoofdpijn van krijgt als je het allemaal correct wil regelen. Voor mijn adviesbureau met een opdrachtgever in Belgie (plaats van dienst Belgie en incidenteel Nederland) heb ik overleg gehad met de Nederlandse en de Belgische BD. Hiervoor kan de BTW verlegd worden en die afspraken staan op papier.
Maar deze is weer wat lastiger. Temeer daar nu blijkt dat dat Spaanse duikcentrum een Zwitserse eigenaar heeft.
Heb al overwogen gewoon een vereniging op te richten en dat Spaanse duikcentrum lid te maken. Zover ik er nu achter ben hoef je dan geen BTW aan je leden te berekenen. Zij worden dan lid voor het bedrag dat ik anders in rekening zou brengen voor diensten. De opbrengsten - kosten (als hier al iets van overblijft) blijven dan voorlopig gewoon in de vereniging.
Oefff, zwart werken is toch een stuk makkelijker in dit geval! Maar ja, daar schijn ik niet voor geboren te zijn
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW aftrek, voorbelasting Helga Belasting 3 30 maart 2007 21:15
Recensies en BTW Mark Sluymers Belasting 14 5 februari 2007 16:30
geen BTW op factuur carsten888 Administratie 25 3 september 2006 22:59
BTW wel of niet op factuur alfred Administratie 0 14 mei 2006 21:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:57.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon