Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 oktober 2008, 12:12
JBS JBS is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 juli 2008
Berichten: 19
Standaard Overeenkomst voor opdracht

En jawel, daar ligt hij dan. Mijn eerste: 'overeenkomst voor opdracht' afkomstig van mijn eventuele eerste opdrachtgever als zzp'er.

Mooi document. Allerlei lastige zinnen, hoop juridische tekst.

In grote lijnen begrijp ik wat er staat, en wat er mee wordt bedoeld. Maar ik wil als ondernemer exact weten wat ik straks ga ondertekenen. En niet zoals veel mensen doen, klakkeloos tekenen zonder dat ze echt weten wat erin staat. Want laten we eerlijk zijn, dat gebeurd toch erg vaak ?

Ik heb niet het idee dat er veel afwijkende zaken in staan, ik heb dit document al laten lezen aan verschillende (typen) mensen. Wat ik zelf belangrijk vind is het concurrentie beding. Dat is toch wel iets om rekening mee te houden.

Iemand nog tips die ik kan gebruiken, ondanks mijn kritische blik die ik zelf al geworpen heb op dit document ?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 oktober 2008, 12:56
els brouwer's schermafbeelding
els brouwer els brouwer is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 januari 2007
Berichten: 42
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Overeenkomst voor opdracht

Dag,

Gefeliciteerd! Al eerder is hier over zzp en concurrentiebedingen gesproken: kijk maar op http://www.lancelots.nl/forum/showthread.php?t=1514

Als zelfstandig ondernemer zou ik zelf nooit zo'n beding tekenen, je bent zelfstandig of niet.
__________________
Met vriendelijke groet,
Els Brouwer

Gratis nieuwsbrief over effectieve copywriting op het web

www.wervendewebteksten.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 oktober 2008, 13:35
mimamaartje's schermafbeelding
mimamaartje mimamaartje is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 januari 2006
Berichten: 153
Standaard Re: Overeenkomst voor opdracht

Citaat:
Als zelfstandig ondernemer zou ik zelf nooit zo'n beding tekenen, je bent zelfstandig of niet.
Dat is wel afhankelijk van je branche. Als trainer werk ik regelmatig voor andere trainingsbureaus. Zij zorgen dan voor de klant dus vind ik het ook logisch dat dat hun klant blijft.
En dat maakt mij niet minder zelfstandig.

Groet, Maartje
__________________
Maartje

www.maartjetraint.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 2 oktober 2008, 16:30
JBS JBS is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 juli 2008
Berichten: 19
Standaard Re: Overeenkomst voor opdracht

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door els brouwer Bekijk bericht
Dag,

Gefeliciteerd! Al eerder is hier over zzp en concurrentiebedingen gesproken: kijk maar op http://www.lancelots.nl/forum/showthread.php?t=1514

Als zelfstandig ondernemer zou ik zelf nooit zo'n beding tekenen, je bent zelfstandig of niet.
Lijkt mij ook een beetje kort door de bocht. Een snel rondje langs een aantal zzp'ers bij mij op de afdeling, leert dat er meerdere mensen een concurrentie beding in hun contract hebben. Het gaat er uiteindelijk om, of je ermee kunt leven ja/nee.

Maar er staat meer in dan een concurrentie beding, dus heeft iemand anders ook nog tips voor andere aspecten ?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 2 oktober 2008, 22:54
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Overeenkomst voor opdracht

Als zelfstandige stel ik zelf mijn overeenkomsten met AV op behoudens een enkele keer als ik een klus via een bemiddelingsbureau doe. In dat geval is er iets opgenomen in de overeenkomst dat binnen een bepaalde periode ik niet rechtstreeks zaken mag doen met de opdrachtgever.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 3 oktober 2008, 15:27
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Overeenkomst voor opdracht

Ik doe ook hetzelfde als Marjan. Ik maak de overeenkomst op en voeg daar mijn AV bij.

Wim
Met citaat reageren
  #7  
Oud 28 november 2008, 23:36
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Overeenkomst voor opdracht

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBS Bekijk bericht
Lijkt mij ook een beetje kort door de bocht. Een snel rondje langs een aantal zzp'ers bij mij op de afdeling, leert dat er meerdere mensen een concurrentie beding in hun contract hebben. Het gaat er uiteindelijk om, of je ermee kunt leven ja/nee.

Maar er staat meer in dan een concurrentie beding, dus heeft iemand anders ook nog tips voor andere aspecten ?
Ik wijs standaard ieder concurrentiebeding van een opdrachtgever van de hand, ik ben ondernemer en in mijn Algemene Voorwaarden staat voldoende over hoe ik omga met mogelijk tegenstrijdige belangen met bijvoorbeeld andere opdrachtgevers: ik treed bij twijfel in overleg.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 1 december 2008, 13:07
Qwerner's schermafbeelding
Qwerner Qwerner is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 oktober 2007
Berichten: 48
Stuur een bericht via MSN naar Qwerner
Standaard Re: Overeenkomst voor opdracht

Beste JBS,

Weer een voorbeeld waarbij verschillende branches verschillende culturen kennen waar het gaat om het concurrentiebeding.

Mijn ervaring is dat een concurrentiebeding vaak een standaardonderdeel is van een contract, maar ook net zo vaak een onderwerp voor onderhandeling. Je zal voor jezelf in moeten schatten hoe groot de kans is dat dit concurrentiebeding schadelijk kan zijn voor jouw bedrijf. Met name waar het gaat om langdurige opdrachten (zoals in mijn branche veelvoorkomend is), kan een concurrentiebeding een probleem worden voor je VAR (mogelijkheid om over te stappen naar een andere tussenpersoon)

Vaak is het wel mogelijk om een (te) algemeen beding te laten "vernauwen" denk bijvoorbeeld bij een grote opdrachtgever om in plaats van het bedrijf alleen een bepaalde vestiging, afdeling of zelfs opdracht te laten opnemen.

Wees vooral niet te angstig om het een onderwep voor onderhandeling te laten worden. ook hier geldt: Nee heb je, ....

mvg

Qwerner
__________________
Helder; Duidelijk
Met citaat reageren
  #9  
Oud 1 december 2008, 15:10
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Overeenkomst voor opdracht

Ik vraag opdrachtgevers ook altijd goed te kijken naar de AV en bij vragen dat te melden voordat we het contract aangaan.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Meewerkende partner: belastingdienst vraagt schriftelijke overeenkomst klusmarie Belasting 16 28 oktober 2008 20:13
Freelancer - Overeenkomst Eveline Al die andere praktische dingen 14 10 september 2008 07:10
Arbeidsovereenkomst of Overeenkomst van opdracht? naquah Al die andere praktische dingen 19 9 juni 2008 09:07
overeenkomst van opdrachtgever Arend Omgaan met opdrachtgevers 11 13 november 2007 21:02
Opdrachtbevestiging of overeenkomst? NoX Omgaan met opdrachtgevers 8 4 oktober 2007 16:05


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon