Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 augustus 2011, 23:33
Jurian Jurian is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 augustus 2011
Berichten: 23
Red face Km Vergoeding wat bijhouden

Ik rij denk ik jaarlijks voor mijn eigen 15dkm en voor mijn eigen bedrijf (eenmanszaak) 5000km. Moet ik voor elke prive rit of normale rit alles gaan bijhouden? van beginstand, eindstand van waar tot waar en wanneer? Of is er een makkelijkere weg? Dat ik alleeen mijn zakelijke ritten hoef te registreren met bewijsje waar naartoe met hoevveel km van plaats tot plaats van bestemming?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 augustus 2011, 14:56
MrMartinH's schermafbeelding
MrMartinH MrMartinH is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 september 2010
Berichten: 169
Standaard

Is de auto prive of zakelijk?

Ik neem aan prive, en in dat geval hoef je alleen je zakelijke kilometers te registreren. Ik schrijf in mijn administratie op van welke plaats/straat tot welke plaats/straat ik rij, en het aantal kilometers.

Als je auto zakelijk is moet je geloof ik een rittenadministratie bij gaan houden en die is wat uitgebreider. Maar daarvoor kun je beter even op de site van de belastingdienst kijken.
__________________
3D In Your Hands | 3D Visualisatie Bureau
3D Visualisaties, 3D Animaties en 3D Presentaties
http://www.3dinyourhands.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 augustus 2011, 01:17
Jurian Jurian is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 augustus 2011
Berichten: 23
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MrMartinH Bekijk bericht
Is de auto prive of zakelijk?

Ik neem aan prive, en in dat geval hoef je alleen je zakelijke kilometers te registreren. Ik schrijf in mijn administratie op van welke plaats/straat tot welke plaats/straat ik rij, en het aantal kilometers.

Als je auto zakelijk is moet je geloof ik een rittenadministratie bij gaan houden en die is wat uitgebreider. Maar daarvoor kun je beter even op de site van de belastingdienst kijken.
En dan kan je 19 cent per gereden kilometer terugvragen bij de omzetbelasting van dat kwartaal?

En wat op de inkomsten belasting, of hoe werkt dat dan precies?

Het is een Prive-auto ja!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 augustus 2011, 11:02
MrMartinH's schermafbeelding
MrMartinH MrMartinH is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 september 2010
Berichten: 169
Standaard

Ju kunt 19c p/km in mindering brengen op je omzet. Dus aan het einde van het jaar reken je dat er af zodat er minder geld overblijft waar je belasting over moet betalen.

Reiskostenvergoeding heeft niks met omzetbelasting te maken.
__________________
3D In Your Hands | 3D Visualisatie Bureau
3D Visualisaties, 3D Animaties en 3D Presentaties
http://www.3dinyourhands.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 augustus 2011, 11:04
Jurian Jurian is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 augustus 2011
Berichten: 23
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MrMartinH Bekijk bericht
Ju kunt 19c p/km in mindering brengen op je omzet. Dus aan het einde van het jaar reken je dat er af zodat er minder geld overblijft waar je belasting over moet betalen.

Reiskostenvergoeding heeft niks met omzetbelasting te maken.
19c p/km van de omzet af.

En stel heb 1000km gereden, dan is het 100 van omzet belasting terugvragen geef ik die dan op als 100btw100excen 100inc?

en winst geef ik dan 100 op?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 augustus 2011, 13:01
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Jurian,

met de km vergoeding doe je helemaal niets bij de omzetbelasting / btw aangifte. de btw aangifte is uitsluitend bedoelt om de btw over de omzet af te dragen en de btw over de kosten terug te vragen.

Kilometer vergoeding is gewoon een kostenpost die jij als prive persoon doorberekend aan je bedrijf, privepersonen mogen geen btw in rekening brengen. Dus de reiskosten vergoeding is 19 cent en vrijgesteld van btw (aan de kostenkant)

Je boekt de 19 cent per kilometer als bedrijfskosten in je administratie.
En daardoor komt het automatisch in aftrek bij de inkomstenbelasting. want.

Omzet -/- bedrijfskosten = winst
en over je winst betaal je inkomstenbelasting.

-----

LET OP: als jij besluit je kilometers door te berekenen aan je klant (tegen 19 cent of een ander tarief) dan word het gewoon omzet en moet je wél omzetbelasting rekenen of die omzet!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 17 augustus 2011, 13:34
Jurian Jurian is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 augustus 2011
Berichten: 23
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
Jurian,

met de km vergoeding doe je helemaal niets bij de omzetbelasting / btw aangifte. de btw aangifte is uitsluitend bedoelt om de btw over de omzet af te dragen en de btw over de kosten terug te vragen.

Kilometer vergoeding is gewoon een kostenpost die jij als prive persoon doorberekend aan je bedrijf, privepersonen mogen geen btw in rekening brengen. Dus de reiskosten vergoeding is 19 cent en vrijgesteld van btw (aan de kostenkant)

Je boekt de 19 cent per kilometer als bedrijfskosten in je administratie.
En daardoor komt het automatisch in aftrek bij de inkomstenbelasting. want.

Omzet -/- bedrijfskosten = winst
en over je winst betaal je inkomstenbelasting.

-----

LET OP: als jij besluit je kilometers door te berekenen aan je klant (tegen 19 cent of een ander tarief) dan word het gewoon omzet en moet je wél omzetbelasting rekenen of die omzet!
Heel erg bedankt! Het is me compleet duidelijk! Ik ga er mee aan de slag! Bedankt voor de vriendelijke tips op dit Forum, klasse!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 17 augustus 2011, 16:50
Jurian Jurian is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 augustus 2011
Berichten: 23
Standaard

Omdat de auto prive staat, kan ik wel zeggen zonder op te geven hoeveel prive ritten ik rijd, zeg maar 50% terug te vragen van de verzekering? omzet belasting en 50% van de inkomstenbelasting aftrekken? Of werkt dat niet zo makkelijk!?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
bijhouden, kilometer, vergoeding

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Bijklussen; KVK-nr of niet? En meer... thermostond Freelancen iets voor mij? 11 15 mei 2010 09:10
HELP!! wat moet ik allemaal bijhouden?? estrelle Al die andere praktische dingen 2 22 augustus 2008 23:03


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon