Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 oktober 2008, 15:46
MaxxMark MaxxMark is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 oktober 2008
Berichten: 1
Standaard Factuur of voorschotnota bij langlopend project?

Hallo allemaal,

Ik lees al tijden rond op het forum hier en op de site (fantastischveel informatie) en ben nu eindelijk een keertje zover dat ik een vraagje heb waar ik nergens een passend antwoord op kon vinden.

Ik ben sinds begin deze maand begonnen met freelancen en ben al een aantal weken bezig met een project. Overeengekomen is met de opdrachtgever dat ik vooraf een schatting doe van de benodigde uren en achteraf facturatie zal gaan doen op basis van nacalculatie.

Tevens is afgesproken dat, indien projecten over meerdere maanden verspreid zijn, dat er dan maandelijks een bedrag betaald wordt voor de in die maand gemaakte uren.

De vraag is hoe ik dat het handigst aan de opdrachtgever in rekening kan brengen.

Mij is verteld dat een Voorschotnota dan de juiste manier is. Je stuurt dan iedere maand een voorschotnota. Na na het aflopen van het project stuur je dan de (definitieve) factuur.

Is dit handig om te doen? Of zou ik gewoon per maand een factuur voor de uren moeten sturen en bij de laaste factuur een (informatieve) bijlage doen waarin alles voor het project nogmaals vermeld staan?

En als ik een voorschotnota gebruik, moet ik daarop dan gewoon een factuurnummer zetten en die doornummeren? Of moet ik alleen op de definitieve factuur een doornummerend factuurnummer zetten?

Alvast bedankt voor het meedenken
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 november 2008, 21:50
Rednabarb's schermafbeelding
Rednabarb Rednabarb is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 juni 2008
Berichten: 9
Standaard Re: Factuur of voorschotnota bij langlopend project?

Uit risico overwegingen (wanbetaling) is het verstandig om vaker te factuereren. Bij slechte betaling kun je de uitvoering van de opdracht ook vertragen zonder dat je steeds meer risico neemt. (stel dat de opdrachtgever failliet gaat)

Ik zou de voorschotnota gewoon factureren (eventueel met BTW), de eventuele betaaltermijn die de opdrachtgever hanteert zorgt dan ook voor minder problemen.

Ook met de BTW aangiften voorkom je op die manier grote verschillen in de afdrachten en is jouw liquiditeit beter te bewaken
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
factuur, nota, voorschot

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Factuur per mail Isabelle Omgaan met opdrachtgevers 15 31 augustus 2009 23:38
Tussenpersoon stopt: factuur incasseren bij eindklant? Big Al Omgaan met opdrachtgevers 3 3 juni 2008 19:16
Tekst ivm geen btw op factuur bij VAR-ROW SndrS Al die andere praktische dingen 2 4 maart 2008 17:20
Consequenties bij: Opdracht als freelancer of als 'project' ??? Jaap Laaij Al die andere praktische dingen 2 16 augustus 2007 21:39


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon