Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 maart 2011, 15:30
reCode reCode is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 november 2010
Berichten: 9
Standaard Stoppen als ZZPer

Hallo,

Vorig jaar ben ik begonnen als ZZPer in de webdesign wereld.
Nu liep dit een tijdje goed en kreeg ik genoeg projecten binnen om van te leven.

Sinds november vorig jaar dacht ik helemaal binnen te zijn. Een groot project waar ik minimaal een half jaar mee bezig zou zijn, waar ik maandelijks voor betaald kreeg. Maar nu is het zo dat deze klant niet betaalt. Op het moment is er net 1 betaling binnen gekomen van de eerste (halve!) maand.

Ik heb nu tegen deze klant gezegd dat ik stop met de werkzaamheden tot ik betalingen binnen heb en dat we dan verder kunnen kijken, maar tot nu toe is er nog niks extra's binnen gekomen, ook niet na verschillende mogelijkheden te hebben geprobeerd.

Doordat ik dacht dat ik wel even bezig was met dit project, heb ik niet actief (kunnen) zoeken naar eventueel andere projecten.

Aangezien ik ook een zoontje heb gekregen zit ik eraan te denken om te stoppen en ander werk te zoeken, zodat we toch zekerheid hebben.

Wat zijn mijn mogelijkheden? Kan ik in de eerste instantie een uitkering krijgen?

Ik hoop dat iemand raad heeft!

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 maart 2011, 08:04
.gertjan. .gertjan. is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 januari 2011
Berichten: 23
Standaard

Een uitkering gaat denk ik niet lukken. Dit zijn dingen die je als ondernemer eigenlijk moet indekken door een spaarpotje of door verzekeringen.

Je zou kunnen overwegen om (tijdelijk) in (deeltijd)loondienst te gaan. Als je een goed portfolio hebt zijn er waarschijnlijk behoorlijk wat bedrijven die interesse in je hebben. Werken in loondienst heeft als voordeel dat je wel "sociale zekerheid" opbouwt en dus mocht dat dienstverband stuklopen je wel recht hebt op een uitkering. Enige waar je rekening mee moet houden is dat niet alle werkgevers even gecharmeerd zijn van mensen met nevenwerkzaamheden, hierover moet je gewoon open kaart spelen en (min of meer) eisen dat je dit voort mag zetten (uiteraard binnen enige redelijkheid, je werkgever zal het niet fijn vinden dat je tijdens zijn werktijden met je eigen zaak bezig bent).

Misschien kun je ook wel regelen dat zij je als ZZP-er/Freelancer inhuren (sommige bedrijven met openstaande vacatures staan ook wel open voor dat soort methodes, zeker binnen de ICT).
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 maart 2011, 09:14
Sabra's schermafbeelding
Sabra Sabra is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 februari 2011
Berichten: 23
Standaard

Balen zeg! Ik zou in jouw geval ook kiezen voor loondienst, al is het maar via een uitzendbureau. Als je het je kunt veroorloven kun je deeltijd gaan werken, zodat je nog tijd hebt om nieuwe klanten te zoeken. Maar dan heb je in ieder geval wat inkomen. Als je echt graag voor jezelf werkt, zou ik me door zo'n tegenvaller niet uit het veld laten slaan. Je zegt zelf dat je daarvoor genoeg klanten had, dus je deed wat goed!
__________________
Dots Connected .:. Digitaal Creatief
www.dotsconnected.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 maart 2011, 10:31
.gertjan. .gertjan. is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 januari 2011
Berichten: 23
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sabra Bekijk bericht
Als je het je kunt veroorloven kun je deeltijd gaan werken, zodat je nog tijd hebt om nieuwe klanten te zoeken.
Maar let hierbij wel heel erg op de arbeidsvoorwaarden van het bedrijf waar je (deeltijd) in dienst treed. Sommige zijn behoorlijk streng en verbieden nevenactiviteiten die het bedrijf kunnen schaden, nu is dit wel heel ruim, maar als je de zelfde activiteiten doet bij je werkgever als die je doet als ZZP-er doet kunnen ze dat als "concurrentie" zien (je had tenslotte de klant ook binnen kunnen brengen voor je bedrijf).

Je zult dit dus HEEL goed moeten uitzoeken en bespreken. Als je dit niet doet en je komt uiteindelijk in de problemen kunnen ze je aan je contract houden en heel moeilijk gaan doen (en bijvoorbeeld boetes opleggen).
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 maart 2011, 10:37
Sabra's schermafbeelding
Sabra Sabra is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 februari 2011
Berichten: 23
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door .gertjan. Bekijk bericht
Maar let hierbij wel heel erg op de arbeidsvoorwaarden van het bedrijf waar je (deeltijd) in dienst treed. Sommige zijn behoorlijk streng en verbieden nevenactiviteiten die het bedrijf kunnen schaden, nu is dit wel heel ruim, maar als je de zelfde activiteiten doet bij je werkgever als die je doet als ZZP-er doet kunnen ze dat als "concurrentie" zien (je had tenslotte de klant ook binnen kunnen brengen voor je bedrijf).

Je zult dit dus HEEL goed moeten uitzoeken en bespreken. Als je dit niet doet en je komt uiteindelijk in de problemen kunnen ze je aan je contract houden en heel moeilijk gaan doen (en bijvoorbeeld boetes opleggen).
Goed om te weten, ik was me daar niet van bewust!
__________________
Dots Connected .:. Digitaal Creatief
www.dotsconnected.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Als zzp'er voor één makelaarskantoor: hoe word ik ib-ondernemer? makelaar Freelancepraktijk starten 5 22 mei 2014 12:11
ZZP'er als student? JeroenB Freelancepraktijk starten 3 16 februari 2010 17:30
Eerst uitzendbureau, nu als ZZP'er Yalla Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 8 13 februari 2010 14:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:43.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon