Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marketing en acquisitie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Marketing en acquisitie Sommige freelancers hebben altijd opdrachten. Ze weten precies welk klantprobleem ze oplossen. Ze hebben focus en onderscheiden zich van andere freelancers. Ze publiceren en netwerken actief, want interessante opdrachten komen vaak via-via. Met de opdrachten die niet bij hun passen, maken ze iemand in hun netwerk blij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 november 2007, 10:50
richardlagrand richardlagrand is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 9
Lightbulb Na hoeveel tijd heb je je eerste opdracht als starter ?

Ik ben net voor mezelf gestart na ruim 11 jr bedrijfsleven in diverse marketingfunkties.

Ik ben niet gestart vanuit een eerste opdracht die al werd aangeboden zodat je naadloos van werken overgaat naar freelancen, maar ik heb mijn baan opgezegd en me voorgenomen om binnen max.2 mnd m'n eerste opdracht binnen te halen. Juist om niet te eager elke klus die voorbij komt aan te nemen.

Om te beginnen vind ik het helemaal geweldig om bezig te zijn met het opzetten van alles. Ik ben nu 2 weken bezig en alle noodzakelijke zaken zijn gedaan(kvk, belasting, VAR, site, drukwerk, boekhouder, etc). Kortom, ik ben er klaar voor. Ik heb veel afspraken 's avonds om met mensen te spreken over mijn nieuwe activiteiten en heb een aantal bureau's gesproken om te bemiddelen.

Iedereen is enthousiast en zeggen dat ze me graag in willen zetten, maar voorlopig is er nog geen concreet aanbod gekomen. Wel veel gesprekken maar geen klus.

Ben ik te ongeduldig, moet ik veel meer doen bv. niet met een aantal mensen 's avonds afspreken maar iedereen een kort mailtje sturen in m'n netwerk (vind ik niet zo persoonlijk maar is sneller dan met 150 man een borrel pakken 's avonds) ?? Kortom, dit is voor mij nieuw en vroeg me af of ik te 'lui' ben en er harder achteraan moet zitten of dat je gewoon geduld moet hebben en dat 4 weken 'op de bank' zitten normaal is als je net start.

Ik zou het fijn vinden als jullie als ervaren lancers mij daar eens iets over kunnen vertellen.

Richard

Laatst gewijzigd door richardlagrand; 16 november 2007 om 10:52 Reden: typefout
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 november 2007, 12:09
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: Na hoeveel tijd heb je je eerste opdracht als starter ?

Jeetje zeg, wat een voortvarendheid en wat een ongeduld! Net 2 weken bezig! Mij kostte het alleen een maand om alles te regelen (weliswaar naast een baan) en had zelf rekening gehouden met 2 maanden opstart/aanloop zonder opdrachten.

Geef het wat meer tijd, zonder je activiteiten te staken.Praten levert volgens mij meer op dan mailen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 november 2007, 12:22
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Na hoeveel tijd heb je je eerste opdracht als starter ?

Ik ben in 1998 op ongeveer dezelfde manier gestart als freelance ict-consultant en had mijn eerste volwaardige opdracht na ruim drie maanden.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 november 2007, 12:55
Zininkennis's schermafbeelding
Zininkennis Zininkennis is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 23
Stuur een bericht via Skype™ naar Zininkennis
Standaard Re: Na hoeveel tijd heb je je eerste opdracht als starter ?

Geduld is een schone zaak, maar je wilt natuurlijk zo snel mogelijk die eerste betaalde opdracht. De huur/hypotheek moet worden betaald en ook al heb je spaargeld, de bodem van het potje komt een keer in zicht.

Ik ben continu bezig met het aanscherpen van mijn boodschap (snappen mijn potentiele klanten wat ik doe, is het kort en kernachtig genoeg?) en het zoeken naar nieuwe manieren van netwerken, die voor mij realistisch zijn qua tijdsbesteding. Netwerken is natuurlijk ook binnen je vriendenkring laten weten wat je doet. Mijn eerste opdracht kwam via een contact van een goede vriendin.

Momenteel ben ik het boek "Get Clients Now!" aan het lezen. Hier op het forum wordt ook diverse keren de NL website o.b.v. dit boek aangeprezen. Dit is de website van Laura Babeliowsky: www.getclientsnow.nl. Er staan veel tips op voor mensen die diensten verkopen.

Succes!
__________________
Hartelijke groet, Pam Leenheers

www.zininkennis.nl
http://zininkennis.wordpress.nl
M: 06-25527550
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 november 2007, 19:10
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Na hoeveel tijd heb je je eerste opdracht als starter ?

Ik ben mijn bedrijf op een sudderstand begonnen. Mijn eerste opdracht(tje) had ik na 1 maand. En toen bleef het even stil (2 maand) en toen kwam het allemaal wat los.

Wim
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 november 2007, 20:18
Koen's schermafbeelding
Koen Koen is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 april 2007
Berichten: 71
Standaard Re: Na hoeveel tijd heb je je eerste opdracht als starter ?

Maar ik denk ook niet dat al het netwerken wat je nu doet moet zien als nutteloos. Dat is gewoon een investering voor de lange termijn.

Je zou de gesprekken die je hebt kunnen proberen meer aan te sturen naar concrete afspraken en data.

En bedenk je ook dat je echt nog maar heel kort bezig bent.
__________________
Dynamische, interactieve website nodig?

Rush Internetdiensten
Professioneel, persoonlijk en betaalbaar.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 19 november 2007, 16:00
Sofie's schermafbeelding
Sofie Sofie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Berichten: 205
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Na hoeveel tijd heb je je eerste opdracht als starter ?

Toen ik net begon als freelancer had ik ook nog niet veel opdrachten. Soms zat ik een week zonder en dan weer een week met.

Na 3 maanden is het dan echt losgebarsten en sindsdien heb ik nog geen moment stilgezeten. Nu heb ik altijd wel een of meerdere opdrachten lopen en denk ik soms zelfs 'nee' te moeten zeggen tegen een nieuwe opdracht omdat ik het er niet meer bij kan doen.

Maak van de tijd die je nu hebt, gebruik om te netwerken. Zoals Koen zegt, is dit een investering op lange termijn en uiterst belangrijk! Gun jezelf genoeg tijd om te groeien en je bedrijfje uit de grond te krijgen en wanhoop niet te snel.

Succes!
__________________
Creative Concepts BVBA

Website
Met citaat reageren
  #8  
Oud 19 november 2007, 21:48
malaga's schermafbeelding
malaga malaga is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 juli 2007
Berichten: 5
Standaard Re: Na hoeveel tijd heb je je eerste opdracht als starter ?

Ik had vrijwel meteen een eerste opdracht toen ik begon, maar die vind ik eigenlijk niet echt tellen omdat het min of meer op detacheringsbasis was (3 maanden fulltime). Nu ben ik al weer 7 weken klaar met die opdracht, hard bezig met netwerken maar nog steeds geen echt concrete opdracht binnen. Detachering wil ik niet meer, dus dat valt af. Wel een aantal zeer serieuze prospects, maar het zet op de een of andere manier niet echt door. Maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik zelf nog heel erg zoekende was naar wat ik nou voor dienst wilde gaan leveren. Nu heb ik dat wel gevonden en uitgewerkt en ga van de week naar een aantal bijeenkomsten van getclientsnow, ben ook hard bezig met netwerken en calimeromarketing, dus hoop binnenkort toch echt mijn eerste klanten te kunnen verwelkomen ;-)
__________________
************************


Systeembeheer, Telefonie & computerhulp op maat voor ICT zonder zorgen


************************
Met citaat reageren
  #9  
Oud 20 november 2007, 08:50
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Na hoeveel tijd heb je je eerste opdracht als starter ?

Ik had mijn eerste opdrachten eigenlijk al voor ik officieel van start ging, maar dan praten we over een heel andere sector, dus dat is niet helemaal te vergelijken. In ieder geval ben ik het eens met oa Sofie en Koen: netwerken en je bedrijf positioneren is heel erg belangrijk. Op die manier vang je op de langere termijn ook de perioden op waarin je iets minder aan actieve promotie doet. Ook ik heb nog geen moment stilgezeten en merk dat steeds meer mensen mij weten te vinden, in plaats van ik hen!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #10  
Oud 20 november 2007, 13:09
Sofie's schermafbeelding
Sofie Sofie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Berichten: 205
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Na hoeveel tijd heb je je eerste opdracht als starter ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
Ik had mijn eerste opdrachten eigenlijk al voor ik officieel van start ging, maar dan praten we over een heel andere sector, dus dat is niet helemaal te vergelijken. In ieder geval ben ik het eens met oa Sofie en Koen: netwerken en je bedrijf positioneren is heel erg belangrijk. Op die manier vang je op de langere termijn ook de perioden op waarin je iets minder aan actieve promotie doet. Ook ik heb nog geen moment stilgezeten en merk dat steeds meer mensen mij weten te vinden, in plaats van ik hen!
Inderdaad, na een tijdje komen de mensen naar jou ipv andersom! Onderschat het belang en de kracht van mond tot mond reclame niet. Lever je ergens goed werk af, dan vertelt men dit voort. Zo krijg ik vaak opdrachten van mensen die mijn via een andere opdrachtgever hebben weten te vinden!

Ik zie dit een beetje als een sneeuwbaleffect :
Persoon A vertelt aan persoon B over je diensten
Persoon A vertelt aan persoon C
en persoon B aan D & E
en persoon C aan F & G

en zij vertellen het dan nog eens op hun beurt aan nog anderen door.

Maw: zo'n "groei" via mond tot mond reclame is exponentieel
__________________
Creative Concepts BVBA

Website
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever Fjodor Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 25 18 maart 2008 21:34
Consequenties bij: Opdracht als freelancer of als 'project' ??? Jaap Laaij Al die andere praktische dingen 2 16 augustus 2007 20:39
T-mobile: geen abonnement als starter Freeinx Al die andere praktische dingen 18 17 juni 2007 22:29
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon