Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 oktober 2006, 10:14
wilco wilco is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 8 maart 2006
Berichten: 25
Standaard onderneming start..

Ik heb vrijdag 13 oktober mijn onderneming bij de KvK opgericht, maar nu schieten dingen door mijn hoofd als verplichtingen naar de belastingdienst. Daar had ik even niet bij stil gestaan, want ik start pas op 1 januari.

Wanneer start de onderneming voor de belastingdienst? Is dat de datum die ik opgeef dat ik start? Of is dat de datum waarop ik mijn onderneming heb opgericht?

Dan ben ik eigenlijk ook nog benieuwd of ik nu al btw mag gaan terug vordereren of dat er wellicht andere verplichtingen zijn die ik moet nakomen?

Of is het antwoord kort en simpel: ik ben nu ondernemer zonder omzet met enkel uitgaven.. alle verplichtingen die ik heb starten op het moment van inschrijven?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 oktober 2006, 13:24
wilco wilco is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 8 maart 2006
Berichten: 25
Standaard Re: onderneming start..

Ik heb het zelf even uitgezocht bij de belastingdienst en het antwoord is "Ja, ik mag btw terug vorderen. Uiteraard moet ik dit kunnen aantonen dmv bonnen".
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 oktober 2006, 14:18
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: onderneming start..

Ik meen me te herinneren dat er een regel is dat je kosten/BTW van zakelijke uitgaven tot een half jaar voor de start kunt aftrekken/terugvragen.

Ik ben zelf ooit op 1 juli ingeschreven bij de KvK, om het nummer te krijgen voor briefpapier en inkoop. Vervolgens ben ik drie maanden bezig geweest met voorbereiding (was nog in loondienst) en ben ik voor de fiscus per 1 oktober van hetzelfde jaar begonnen. Volgens mij is die gang van zaken vrij normaal en geen probleem. Het criterium voor de belastingdienst is dacht ik dat je daadwerkelijk deelneemt aan het economisch verkeer, niet dat je staat ingeschreven bij de KvK.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Opdrachten vóór de start forumbeheerder Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 8 15 maart 2006 17:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon