Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 december 2008, 17:13
Henk4free Henk4free is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 december 2008
Berichten: 3
Question Onderneming met verlies naast baan: inkomstenbelasting terug?

Even een vraag over een luxe "probleem" .

Ik heb een vaste werkkring als drukker op een groot bedrijf, en ik zou na zoveel jaar wel gek zijn als ik daar weg ging. (Denk aan je pensioen)
Ik ben daarnaast (vanuit een hobby gegroeid) een zaak als computerhulpje begonnen.

Nu moet ik straks (volgens de belastingdienst) mijn inkomen uit dit bedrijfje opgeven als extra inkomen op mijn normale jaaropgave.

Ik heb dit eerste jaar nogal wat kosten gemaakt en wat verlies gemaakt.
(maakt niet zoveel uit, ik heb door de vaste werkkring wel een buffer.)

De vraag is natuurlijk, kan ik de gemaakte bedrijfskosten opgeven, en betekend dit dat ik dan van mijn normaal (via de vaste werkgever) betaalde loonbelasting iets terug zou krijgen?
Tenslotte betaal ik nog geen inkomensbelasting over de verdiensten (verlies) van mijn thuis bedrijfje.

Ik hoop dat mijn vraag zo duidelijk is.

Groet, Henk
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 december 2008, 22:12
Bodegraven Bodegraven is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 december 2007
Berichten: 35
Standaard Re: Onderneming met verlies naast baan: inkomstenbelasting terug?

Henk,
in een eerste jaar van je onderneming is het niet ongebruikelijk dat je verlies maakt. Dit mag je dan in het algemeen van je inkomsten uit loondienst aftrekken.
Het gevolg daarvan is dat je belastbaar inkomen lager is dan wanneer je alleen in loondienst bent. Over het lagere belastbaar inkomen wordt dan de inkomstenbelasting berekend. Waarschijnlijk is de ingehouden loonbelasting hoger dan je te betalen inkomstenbelasting. Per saldo krijg je dan een teruggave.

Je kan je bedrijfskosten in mindering brengen op je opbrengsten. Is het saldo negatief, dan kan je dat als verlies opnemen in je aangifte.

De Belastingdienst beoordeelt je onderneming o.a. of er (op termijn) winst uit te behalen valt. Blijkt dat niet het geval (vaak pas na enkele jaren), dan kan de Belastingdienst stellen dat er geen "bron" is, zodat je verliezen niet kan verrekenen met andere inkomsten. Voor de omzetbelasting kan dat overigens anders zijn.
Laat je daarover goed informeren door een deskundige, want als je later moet terugbetalen, is dat niet leuk.

Succes!

Frans
__________________
Atlas Administratieservice
Den Haag - Ypenburg
www.atlas-administratieservice.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 december 2008, 16:29
Henk4free Henk4free is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 december 2008
Berichten: 3
Wink Re: Onderneming met verlies naast baan: inkomstenbelasting terug?

Beste Frans,

Hartelijk dank voor de snelle reactie.

Ik zal contact opnemen met iemand over die omzetbelasting, maar het meeste is intussen (ik heb tenslotte al een paar kwartalen gehad) wel duidelijk.

Ik denk dat ik de eerste keer maar probeer de aangifte zelf te doen, lijkt me wel een leuke puzzel.

Groet, Henk
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 december 2008, 03:12
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Onderneming met verlies naast baan: inkomstenbelasting terug?

Misschien ben ik op het moment even helemaal abuis (laten we het wijten aan het tijdstip ), maar was het niet zo dat je bij "resultaat uit overige werkzaamheden" geen inkomen lager dan nul kunt hebben?

Groetjes, Renée
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 december 2008, 12:08
Bodegraven Bodegraven is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 december 2007
Berichten: 35
Standaard Re: Onderneming met verlies naast baan: inkomstenbelasting terug?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyonesse Bekijk bericht
Misschien ben ik op het moment even helemaal abuis (laten we het wijten aan het tijdstip ), maar was het niet zo dat je bij "resultaat uit overige werkzaamheden" geen inkomen lager dan nul kunt hebben?

Groetjes, Renée
Renée,
... even nagekeken, maar niets gevonden wat daar op wijst. Ook in het aangifteprogramma kan met een negatief bedrag gewerkt worden.

groet
Frans
__________________
Atlas Administratieservice
Den Haag - Ypenburg
www.atlas-administratieservice.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 december 2008, 16:40
Henk4free Henk4free is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 december 2008
Berichten: 3
Standaard Re: Onderneming met verlies naast baan: inkomstenbelasting terug?

Leuk dat er nog even goed gezocht wordt, ik ben er blij mee
Met citaat reageren
  #7  
Oud 21 december 2008, 17:27
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Onderneming met verlies naast baan: inkomstenbelasting terug?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bodegraven Bekijk bericht
Renée,
... even nagekeken, maar niets gevonden wat daar op wijst. Ook in het aangifteprogramma kan met een negatief bedrag gewerkt worden.

groet
Frans
Frans, je hebt helemaal gelijk. Mijn abuis zijn is in het geheel niet te wijten (geweest) aan het late tijdstip ...

Groetjes, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Werken in loondienst naast zelfstandige met eenmanszaak. ICTsupport Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 4 december 2008 11:14
Verlies gemaakt: wat gebeurt er met ondernemersaftrek en loonheffing loondienst? Helga Belasting 2 28 juni 2008 14:28
Staken onderneming: wat doe ik fiscaal met voorraad handelsgoederen en inventaris? djbel Belasting 2 23 maart 2008 19:42
Hellup kom er niet meer uit. freelancen naast een vaste(fulltime( baan ladydragon Freelancepraktijk starten 4 26 september 2007 15:14
Webshop naast fulltime baan EdwinD Al die andere praktische dingen 2 30 augustus 2007 23:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:04.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon