Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 april 2011, 22:05
marie-jose marie-jose is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 april 2011
Berichten: 3
Standaard VAR in combinatie met personeel via Pay-rolling

Heb al het e.e.a. op internet gezocht, maar nog geen duidelijk antwoord gevonden. Kan iemand mij hier op dit forum helpen?
Het volgende is het geval:
Ik ben nu ZZP-er met een VAR-WUO verklaring. Omdat ik naar alle waarschijnlijkheid binnekort meer werk krijg dan ik in mijn eentje af kan, denk ik erover iemand aan te trekken en deze persoon dan, zeker de eerste periode, te gaan betalen via Pay-rolling.
Heb ik dan nog steeds een VAR-WUO nodig, of wordt dat dan toch gezien als dat je een onderneming mét personeel hebt ondanks dat deze persoon via payrolling betaald gaat worden?

Wie weet hier meer over? Bedankt alvast voor de moeite.

Groetjes Marie-José
  #2  
Oud 17 april 2011, 22:33
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie-jose Bekijk bericht
Heb ik dan nog steeds een VAR-WUO nodig
Nee, want de persoon in kwestie is fiscaal in loondienst bij de payroller en die draagt loonheffing etc. voor hem af.
__________________
René
  #3  
Oud 17 april 2011, 23:03
marie-jose marie-jose is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 april 2011
Berichten: 3
Standaard

Ik denk dat je mijn vraag niet goed begrepen hebt:
Ik bedoelde te vragen of IK, de ondernemer, nog een VAR-WUO nodig heb, dus niet voor de persoon die ik aanneem via het payrolling bedrijf? Ik heb verder geen personeel in vaste dienst. Mijn eerste personeelslid zou ik dus via een payrolling bedrijf willen aannemen.
Ik stuur mijn opdrachtgever gewoon facturen, maar moet ik die opdrachtgever dan toch nog die VAR-WUO overleggen dan?
  #4  
Oud 17 april 2011, 23:10
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie-jose Bekijk bericht
Ik bedoelde te vragen of IK, de ondernemer, nog een VAR-WUO nodig heb, dus niet voor de persoon die ik aanneem via het payrolling bedrijf?
Ah zo. Maar dat heeft niets te maken met het aannemen van personeel via payrolling. Of jij nu zelfstandige mét of zónder personeel bent, jouw opdrachtgever zal een VAR-WUO willen zien om te weten dat hij voor jouw dienstverlening geen loonheffing etc. hoeft in te houden.
__________________
René
  #5  
Oud 18 april 2011, 08:17
marie-jose marie-jose is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 april 2011
Berichten: 3
Standaard

Ah, zo. Bedankt voor je antwoord.
Op welk moment heb je dan geen VAR-WUO meer nodig, of hebben alle bedrijven dat nodig?
gr. MJ
  #6  
Oud 27 april 2011, 17:19
yasin yasin is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 juli 2009
Berichten: 77
Standaard

Zolang je voldoet aan de voorwaarden van een VAR Wuo en je opdrachtgevers vragen er niet om heb je hem niet nodig.
__________________
Nutral Design & Development
http://www.nutral.net
  #7  
Oud 27 april 2011, 18:23
hoffit hoffit is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 80
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie-jose Bekijk bericht
Op welk moment heb je dan geen VAR-WUO meer nodig, of hebben alle bedrijven dat nodig?
Een VAR heb je nodig als je als zelfstandige op persoonlijke titel arbeid verricht voor een derde. Of je personeel hebt staat daar los van. Als je zelf geen arbeid meer verricht, maar personeel inhuurt om dat voor je te doen heb je geen VAR meer nodig. Een VAR is dus altijd gekoppeld aan jouw persoonlijke arbeid.
  #8  
Oud 9 mei 2011, 00:22
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard

En als je zelf personeel in dienst neemt. Dus als je werkgever bent geworden.
  #9  
Oud 9 mei 2011, 11:41
hoffit hoffit is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 80
Standaard

Dan geldt nog steeds de vraag of je zelf arbeid verricht voor een derde. Zelfs al ben je eigenaar van een bedrijf met 5.000 man personeel. Op het moment dat je bij gaat klussen als adviseur verricht je persoonlijke arbeid en kun je gevraagd worden naar een VAR. Het feit dat je personeel in dienst hebt doet daar niets aan af omdat het niet van belang is voor de VAR.
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
payrolling, personeel, var-wuo, zzp

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
VAR WUO combineren met WW uitkering voor muzikant edouardvdv Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 1 24 maart 2010 21:50
VAR ROW tot eind 2009 of toch een VAR WUO? Anneee Freelancepraktijk starten 3 24 september 2009 10:29
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 20:18
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 20:40
Problemen met VAR te voorkomen? flippie Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 2 30 december 2007 18:32


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon