Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 december 2006, 17:23
pim pim is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 december 2006
Berichten: 4
Question Winst uit onderneming

Goede middag iedereen.
Aller eerst grote complimenten over deze website, die dient als mijn grootste informatiebron

Ik zit met een vraag.
Dit jaar heb ik voor iemand een website ontworpen en gemaakt. Om de klant een factuur te kunnen sturen wilde hij een KvK nummer zien. Oke, ik dus vandaag naar de KvK en sta nu ingeschreven als eenmanszaak
Ik kreeg een formulier mee om me in te schrijven bij de belastingdienst. Dus ben ik door gelopen naar de balie van de belastingdienst waar een meneer mij geholpen heeft met het invullen.
Tussen neus en lippen door vroeg deze meneer of ik dit ging doen als soort van bijbaan, dus ik antwoorde met ja.

Nu zat ik net op deze website te lezen over het verschil tussen "winst uit onderneming" en "resultaat uit overige werkzaamheden". Als ik dit zo lees van ik onder "resultaat uit overige werkzaamheden", omdat ik naast mijn freelance werk ook een bijbaan heb. Nu heeft deze meneer waarschijnlijk op het formulier ingevuld dat het gaat om "winst uit onderneming".
is het raadzaam om dit om te zetten en kan dat?

Alvast bedankt voor de info,
Pim.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 december 2006, 18:36
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Winst uit onderneming


GEEN PANIEK!

KvK en factureren staan los van elkaar. Een KvK-inschrijving is geen voorwaarde om een factuur te mogen sturen.

Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je op je belastingformulieren invult en voor wat namens jou wordt ingevuld. En het is altijd verstandig een fotokopie te bewaren. Als je achteraf moet zeggen dat er "waarschijnlijk dit of dat is ingevuld" dan doe je iets niet goed.

Over wat voor formulier heb je het eigenlijk? VAR-aanvraag? Aanmelding startende onderneming?


__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 december 2006, 18:39
RNadministraties RNadministraties is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 25
Standaard Re: Winst uit onderneming

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pim Bekijk bericht
Goede middag iedereen.


Tussen neus en lippen door vroeg deze meneer of ik dit ging doen als soort van bijbaan, dus ik antwoorde met ja.

, omdat ik naast mijn freelance werk ook een bijbaan heb.
Hallo Pim,

wat is nu de (hoofd)bezigheid, jouw bericht is hier niet eenduidig over. Het enige verschil tussen winst uit onderneming en resultaat overige werkzaamheden (indien geen urencriterium e.d.) dat het resultaat uit overige werkzaamheden met een gewoon particulier aangifteprogramma kan worden gedaan(het P-biljet) maar bij winst uit onderneming altijd een balans en winst- en verliesrekening dient te worden ingevuld in het aangifteprogramma voor ondernemers (het W-biljet).

Naast het extra werk (kosten) van de aangifte IB niet zoveel verschil dus.

Groet

Rob
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 december 2006, 19:59
pim pim is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 december 2006
Berichten: 4
Standaard Re: Winst uit onderneming

Sorry voor het onduidelijk omschrijven van mijn vraag.

Het gaat om Aanmelding startende onderneming. En je hebt gelijk Rene, het is slordig van mezelf.

Mijn bezigheid is of ik wel goed aangegeven heb of het bij mij gaat om winst uit onderneming of resultaat uit overige werkzaamheden. Maar als er niet zo veel verschil is, dan kan ik het zo laten?

Bedankt voor jullie hulp!

Pim.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 7 december 2006, 21:31
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Winst uit onderneming

Een onderneming starten heeft wel een paar gevolgen, Pim (administratie, jaarrekening, aangiftes etc.). Als je slechts eenmalig een website ontworpen hebt en verder geen plannen hebt, dan heb je je vrees ik te veel laten meeslepen in het onzinverhaal factuur > KvK > aanmelden onderneming bij de belastingdienst.

Maar als je van plan bent dit structureel te gaan doen dan is het beter zoveel mogelijk onderneming/ondernemer te zijn. Als je daar voldoende uren aan besteedt dan kom je in aanmerking voor verschillende belastingvoordeeltjes. Bovendien word je dan serieuzer genomen door toekomstige opdrachtgevers.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 7 december 2006, 21:46
pim pim is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 december 2006
Berichten: 4
Standaard Re: Winst uit onderneming

Rene,
dat is goed om te weten, bedankt hiervoor!
Het is zeker mijn plan om hier structureel aan te werken. Het enige wat mij eigelijk nog tegenhoud is geen klanten, maar daar moet ik nog aan werken.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 7 december 2006, 22:07
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Winst uit onderneming

Ha die Pim,
Zeker gezellig koffie gedronken bij de KVK aardig lui trouwens ook bij de belastingdienst maar ja met die 200.000 zzp'ers zijn er geloof ik 200.000 verschillende situaties mogelijk.

Ik schat in dat je resultaat uit overige werkzaamheden hebt omdat je dit toch als een soort 'erbij' hebt. Misschien wel met serieuzere bedoeling maar zo starten er dus heel veel. Wat voor jou belangrijker is in dat geval op dit moment is dat je je gewoon aangemeld hebt en dat je BTW-ondernemer wordt waardoor je BTW mag factureren en BTW op kosten terug kunt vragen.
Volgens mij speelt bij jou de VAR problematiek nog niet direct of zie ik dat verkeerd?

succes!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Belasting op winst gaat omlaag per 1-1-2007 René Nieuws - Voor en door freelancers 13 20 februari 2007 21:14
Auto kopen? hellup tolg Al die andere praktische dingen 17 7 november 2006 21:36
onderneming start.. wilco Freelancepraktijk starten 2 20 oktober 2006 13:18
Uit een dip komen Isabelle Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 2 10 oktober 2006 21:59


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon