Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 juni 2014, 11:09
SylviaS SylviaS is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 juni 2014
Berichten: 1
Standaard Ondernemersfaciliteiten/MKB-vrijstelling

Hierbij heb ik een brandende vraag...

Eind 2009 ben ik begonnen met een coachingspraktijk met gebruikmaking van de BBZ-regeling. De belastingdienst heeft mij toentertijd aangemerkt als ondernemer voor de omzetbelasting, niet voor de inkomstenbelasting. In 2010 en 2011 lage omzetten en geen winst gemaakt. In 2011 heb ik een parttime baan gehad, met daarnaast bescheiden omzet uit mijn bedrijfje maar geen winst gemaakt.

Toen na een jaar het contract niet werd verlengd bij deze werkgever, ben ik, naast een paar particuliere cliënten, freelance voor mijn oude werkgever gaan werken uit hoofde van mn bedrijfje . De werkgever verlangde dan wel een VAR WUO die ik van de belastingdienst ook heb gekregen. Ondanks dat stond er in mijn digitale omgeving geen ondernemersaangifte klaar en moest ik particulier aangifte doen.
Mijn administratiekantoor heeft toen met haar eigen programma een ondernemersaangifte voor mij gedaan, waarin ze alleen de MKB winstvrijstelling heeft toegepast omdat ze vond dat ik daar recht op had, maar de andere ondernemersfaciliteiten achterwege gelaten. Immers, voor de MBK winstvrijstelling is het urencriterium geen vereiste meer. Overigens kan ik met mijn indirecte uren aantonen dat ik het urencriterium wel degelijk heb gehaald. Maar omdat er ook criteria liggen aan het aantal opdrachtgevers en zo dacht ik in eerste instantie voorzichtig te zijn.

Administratiekantoor heeft een brief gestuurd naar de belastingdienst met het verzoek om een bronbeoordeling en de resultaten over 2012 als Winst uit Onderneming te zien. Het gaf mij rust om het op die manier te doen.

De netto winst uit eigen bedrijf was in 2012 9.357 euro. Ik heb het grootste gedeelte van het jaar van deze inkomsten moeten leven. Daarnaast had ik nog inkomsten uit loondienst (afrekeningen vakantiegeld e.d. 2.529 euro (bruto) en ww uitkering van 6.720 euro (bruto).

De belastingdienst heeft mij bij een actualiteitsonderzoek ingesteld. In de brief die ik later kreeg stond: ‘In het algemeen kan worden gesteld dat er sprake is van een onderneming (WUO) als de belastingplichtige hierin volledig kan voorzien in het levensonderhoud. Daar is in uw geval in het hele jaar 2012 geen sprake van geweest.’
Maar is het niet zo dat er ook parttime ondernemers van ondernemersfaciliteiten gebruik kunnen maken?? In ieder geval dan toch van de MBK-winstvrijstelling? En er was toch een duidelijke stijging te zien? Van niks naar bijna 10.000 euro omzet!

Heb nu eindelijk pas de definitieve aanslag 2012 ontvangen. Ik moet dus de MKB-winstvrijstelling terugbetalen en dit heeft ook gevolgen voor mijn toeslagen. Ik ben mijn eigen bedrijf gestart om in mijn eigen inkomsten te kunnen voorzien maar het wordt er op deze manier niet gemakkelijk op gemaakt. Als ik in een uitkering was blijven zitten, was ik financieel beter uit geweest….! Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Overigens zijn er door omstandigheden in 2013 geen inkomsten meer geweest uit mijn bedrijf maar dit kon niet van te voren worden ingeschat.

Mijn vraag is dus, nu ik de definitieve aanslag heb, of het zin heeft om bezwaar aan te tekenen. En indien ik wel bezwaar aanteken, doe ik dat dan voor alle ondernemersfaciliteiten of voor de MBK-vrijstelling. Eigenlijk valt het niet los te zien, dat weet ik, maar dat van die urencriterium en aantal opdrachtgevers kan ik me nog voorstellen, maar het voelt gewoon niet goed om het erbij te laten. In ieder geval niet vwb die MKB-vrijstelling... Of kunnen ze dan nog meer gaan ‘graven’….? Hoop op reacties… Alvast Thanks….
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW vrijstelling Emeraude Belasting 2 25 februari 2013 21:27
Ontheffing bestemmingsplan nodig voor kantoor aan huis René Al die andere praktische dingen 18 20 februari 2009 18:47


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:07.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon