Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #21  
Oud 1 mei 2006, 21:50
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Starten vanuit WW wordt makkelijker op 1 juli 2006

hoi rene ik ga het ook maar een keer doornemen maar ik had vandaag toevallig een potentiele ww'er die vertelde dat je wel minstens een jaar werkeloos moet zijn. Ik vroeg me af klopt dit? of is 1 dag in de ww genoeg om direct gebruik te maken van de regeling?

alfred cohen
raad amsterdam
Met citaat reageren
  #22  
Oud 1 mei 2006, 22:13
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Starten vanuit WW wordt makkelijker op 1 juli 2006

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfred
ik ga het ook maar een keer doornemen maar ik had vandaag toevallig een potentiele ww'er die vertelde dat je wel minstens een jaar werkeloos moet zijn. Ik vroeg me af klopt dit? of is 1 dag in de ww genoeg om direct gebruik te maken van de regeling?
Zo'n voorwaarde van "minimaal zolang werkeloos" ben ik in de wetswijziging, in de toelichting daarop en in de brief van de minister niet tegengekomen. En ik was bij het lezen behoorlijk gespitst op dat soort voorwaarden.

Ik ben geen jurist / wetstekstlezer, maar in artikel 77a van de wetswijziging staat: "Het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen kan een
werknemer toestemming verlenen". Er staat niet "moet".

En dit staat in de toelichting op de wetswijziging (zie zelfde link):
"De mogelijkheid om na toestemming van het UWV werkzaamheden met behoud van uitkering als zelfstandige te verrichten gedurende een periode van zes maanden is niet toegankelijk voor WW-gerechtigden die werkloos zijn wegens werktijdverkorting of buitengewone natuurlijke omstandigheden. De reden hiervoor is dat deze werknemers nog grote kans hebben bij hun oude werkgever weer aan de slag te gaan.De focus moet voor deze groepen allereerst hierop gericht blijven en niet op het starten van een eigen onderneming."
Er wordt dus wel als politiek criterium gehanteerd dat degenen die grote kans hebben snel weer aan het werk te zijn niet voor de regeling in aanmerking komen. Ik zou me kunnen voorstellen dat het UWV op grond van deze redenering tegen iemand die net in de ww zit zegt: "ga eerst maar eens een tijdje solliciteren om te kijken of je weer snel aan het werk komt". Het doel van de regeling is immers om mensen zo snel mogelijk weer aan het werk te helpen, als werknemer of als zelfstandige, het doel is niet om het ondernemerschap te bevorderen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #23  
Oud 9 november 2006, 04:19
Alistair Alistair is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 1
Standaard Re: Starten vanuit WW wordt makkelijker op 1 juli 2006

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Monique Bekijk bericht
Als ik daarna nog niets anders heb heb ik geen inkomsten en ook dat kleine beetje geld van de ww ben ik dan kwijt, want de uren die je hebt gewerkt ben je definitief kwijt.

Dit wordt ook in een ander thread (over BTW) geschreven maar het klopt echter niet. Je moet een speciale versie werkbrief aanvragen (Werkbrief deel B als ik me niet vergis). Daarin kun je incidenteel werk opgeven. Die gewerkte uuren worden niet permanent van je uitkering gekort.

Ik weet dit toevalig omdat ik op een gegeven moment een klus van een dag heb gedaan en kreeg de melding dat ik permanent 8 uur gekort zou worden op mijn uitkering. Ik schok me de ! Na bellen met het UWV en mijn situatie uitgelegd te hebben, werd mij verteld over Werkbrief deel B (als ik me niet vergis).

Er zijn dus wel degelijk mogelijkheden om incidenteel werk te doen als zelfstandig ondernemer (al weet ik niet of dit de correcte term is) zonder permanent op je uitkering gekort te worden.

Excuses voor taalfouten. Ik ben geen Nederlander.

Alistair
Met citaat reageren
  #24  
Oud 19 november 2006, 18:56
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Starten vanuit WW wordt makkelijker op 1 juli 2006

Tsja voor mij is het simpel.
Als je 8 uur per week werkt wordt je ook 8 uur gekort op je uitkering maar stel dat je eenmalig een keer 8 uur aan een klus werkt dan is dat heel anders. Het is meer een probleem dat iedereen altijd meteen in paniek raakt.

Kortom blijf bij jezelf, wees eerlijk en als je een keer 8 uur voor jezelf werkt kan die uitkering heus niet zomaar 8 uur permanent gekort worden.

Maar ja misschien schieten ze me nu helemaal af...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon