Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 maart 2006, 17:24
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Standaard Van achteraf naar gespreid betalen

Ik 'besta' nu bijna vijf jaar. De eerste vier jaar heb ik steeds achteraf de IB betaald. Vanaf dit jaar ga ik gewoon per maand betalen zoals loonslaven ook doen met dan achteraf een verrekening als ik toch meer of minder heb verdiend als mijn boekhouder en ik dachten.
Enerzijds vind ik dat prettig, want je bent er meteen maar van af. Anderzijds vond ik het altijd wel stoer om op de zakelijke spaar zo'n grote som te hebben klaar staan. Leuk om naar te kijken èn om rente van te trekken.
De overgang van achteraf naar gespreid was wel even schrikken. Het lijkt of er ineens bakken met geld naar de Dienst gaan.
Wat heeft je voorkeur?

Isabelle
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 maart 2006, 18:40
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Van achteraf naar gespreid betalen

Rente trekken? Volgens mij wordt dat ruimschoots gecompenseerd door de heffingsrente van de belastingdienst. Vorig jaar was in het nieuws dat nogal wat ondernemers het andersom deden: door een te hoge schatting teveel belasting betalen en dit later terugkrijgen met rente. Dat was (is?) interessant omdat de belastingdienst een hogere rente vergoedde dan de bank

Ik heb altijd per maand betaald, dat geeft toch de minste verrassingen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 maart 2006, 20:29
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Standaard Re: Van achteraf naar gespreid betalen

Hé, is dat nog steeds zo, dat de Dienst een hogere rente geeft dan de bank?

Isabelle
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 maart 2006, 20:53
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Van achteraf naar gespreid betalen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabelle
Hé, is dat nog steeds zo, dat de Dienst een hogere rente geeft dan de bank?
Nee, het gat is per 1-1-2006 gedicht. De heffingsrente is verlaagd van 5% naar 3,5%. Het vergelijkbaar bankrendement is 4,7% (want het geld dat je tegoed hebt van de belastingdienst wordt niet met 1,2% vermogensrendementsheffing belast) en dat lukt al met het eerste de beste veilige eurostatenobligatiefonds.

Maar de dienst betaalt dus nog altijd beter dan een doorsnee-spaarrekening.

Bron van de percentages: Elsevier IB-almanak 2006.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 mei 2006, 00:39
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Van achteraf naar gespreid betalen

De heffingsrente is op dit moment verhoogd naar 3,75%.
En voor het jaar 2005 wordt rente vergoed of berekend vanaf 1.1.2006 en met ingang van 2006 wordt de rente al per 1 juli van hetzelfde jaar berekend.

Al met al is het een heel gereken maar het komt er op neer dat als je tot €20.000 prive hebt (als alleenstaande) je daar geen tax over betaald en het gewoon lekker prive moet beleggen als je meer dan 3,75% rendement maakt. Maar op een gewone spaar bij een gewone bank haal je dat volgens mij never nooit dus zou ik gewoon per maand betalen.

EN DAN NOG EEN BELANGRIJK PUNT

Als je in termijnen betaald - een gelijke maandelijkse verdeling - krijg je veel meer gevoel voor je financiele situatie. Gevoel voor de stand van je bankrekening. En daar moeten wij kleine zelfstandigen het toch maar van hebben

alfred cohen
raad amsterdam
Met citaat reageren
  #6  
Oud 2 oktober 2006, 14:24
Denise Denise is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 38
Standaard Re: Van achteraf naar gespreid betalen

Zo, dit is schrikken. Onervaren en niet-administratief onderlegd als ik ben, had ik helemaal niet door dat je een keuze had in wanneer je IB moet betalen. Ik dacht gewoon over dit jaar voor 1 april 2007 te moeten betalen.

Begrijp ik nou goed dat ik op dat moment heffingsrente moet betalen over het bedrag dat ik de Belastingdienst moet betalen? Dus dat er nog 3,75% extra bij komt? Dat is lekker, want op mijn zakelijke rekening heb ik 0% rente!

Groetjes,
Denise
Met citaat reageren
  #7  
Oud 3 oktober 2006, 12:34
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Van achteraf naar gespreid betalen

Ja inderdaad en volgens mij is de rente nu alweer 4,25%. Men wilt nou eenmaal dat je redelijk op tijd betaald en er vanuit gaat dat je weet wat je verdient en dus weet hoeveel je moet betalen.
Als je 0% op de bank krijgt en daar staat geld op ... het beste is om geld op een rentedragende prive rekening te zetten want daar krijg je meestal de hoogste rentes

succes
alfred cohen
raad amsterdam
Met citaat reageren
  #8  
Oud 3 oktober 2006, 12:40
Denise Denise is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 38
Standaard Re: Van achteraf naar gespreid betalen

Bedankt voor je reactie Alfred. Vandaag nog gaat er een verzoek om een voorlopige aanslag op de post (for what it is worth...), want na het insturen van mijn schattingsformulier heb ik niets meer gehoord.

Erg handig, dit forum!

Groet,
Denise
Met citaat reageren
  #9  
Oud 19 november 2006, 17:52
Denise Denise is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 38
Standaard Re: Van achteraf naar gespreid betalen

Ik heb dus de Belastingdienst gevraagd om een voorlopige aanslag, maar gewoon geen enkele reactie gekregen. Geen ontvangstbevestiging, niets. Voor 2006 is het dus waarschijnlijk mislukt.

Hoe kan ik nu het beste voor 2007 regelen dat ik per maand betaal?

Groet,
Denise
Met citaat reageren
  #10  
Oud 19 november 2006, 19:49
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Van achteraf naar gespreid betalen

Beste Denise,
Het gebeurd wel vaker dat de fiscus niet reageert. Daarom is een speciale regel opgenomen. Stel dat je voor 1-10 een verzoek indient om te betalen en de fiscus reageert niet dan mag je het bedrag van dat verzoek toch als schuld opnemen. Dat scheelt voor 'de rijken onder ons' weer wat belasting.
Deze keer te laat maar zet in je outlook agenda voor volgend jaar die datum dan kun je 'm niet meer vergeten

Maar in jouw geval is het heel simpel. Als alles goed werkt krijg je dd 31-1-2007 een rekening voor 2007. Dat mag je in 1x of in 11x betalen. Zet deze datum dus in je agenda. Heb je geen rekening binnen dan moet je dus WEER een verzoek schrijven. Als ze niet reageren dan moet je hier maar weer even een berichtje achterlaten dan kijken we even verder.

Succes
alfred
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Van parttime freelancer naar echte zzper! mimamaartje Al die andere praktische dingen 3 3 maart 2006 11:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon