Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 juni 2006, 08:01
wilco wilco is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 8 maart 2006
Berichten: 25
Standaard Wat kost het ontwerpen van een huisstijl?

Ik wil graag een huisstijl laten ontwerpen, maar heb geen idee wat betreft de prijzen. Heb een beperkt budget wat betreft het laten ontwerpen. Wat is hetgene waar je ongeveer op uit komt?

Hebben jullie goede ervaringen met bedrijven en zo ja welke?
  #2  
Oud 28 juni 2006, 11:22
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: huisstijl

Ik weet niet of het gepast is om mijn eigen bedrijf Arts Mediaproducties (www.artsmedia.nl) op dit forum aan te prijzen, maar ik heb mijn huisstijl een paar maanden geleden laten ontwerpen door een kennis van mij, die inmiddels heel vaak werk voor mij verricht. Die had al veel ervaring in het maken van huisstijlen. Misschien kun je me eens mailen en me vertellen wat je plannen zijn, dan kunnen we samen kijken wat ik als mede-lancelotter voor je kan betekenen.

En wat de prijzen zijn? Tja, dat is maar net wat je wilt: wil je het hele pakket aan briefpapier, een website, enveloppen, e.d. of alleen een logo en kleurenpatronen die je vervolgens zelf kunt verwerken in je website, je briefpapier, e.d.? Of een combinatie hiervan?

Het is misschien een idee om meerdere vormgevers te raadplegen. Zeker als je maar een beperkt budget tot je beschikking hebt. Wel 1 tip: kijk niet alleen naar de prijs, maar ook naar de huisstijl van de vormgever zelf. Ben jij een zakelijk type, dan kun je misschien het beste naar een vormgever die zelf een zakelijke huisstijl heeft...Daar zal hij zich het meest in thuis voelen. Een creatief type die een zakelijke huisstijl ontwerpt kan misschien geforceerd overkomen...

Ik hoop je zo een beetje op weg geholpen te hebben,

Niels Arts
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
  #3  
Oud 28 juni 2006, 12:01
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: huisstijl

Ik ben ooit begonnen met een non-huisstijl, uit de catalogus met standaardpatroontjes van een drukker. Dan ben je voor een paar tientjes klaar.

Laatst heb ik maar eens een echte huisstijl laten ontwikkelen voor mijn website, briefpapier, enveloppes en visitekaartje. Door Conk, die ook de vormgeving van Lancelots heeft ontworpen. Ik was er weer erg tevreden mee en krijg er positieve reacties op.

Prijzen lopen enorm uiteen. Van hutseflutswerk van een paar honderd euro, tot corporate styling-trajecten vanaf duizenden euro's. Voor een serieuze op maat gemaakte huisstijl voor een freelance-praktijk zou ik een budget van 1.500 tot 3.000 euro aanhouden (inclusief webontwerp). Daarbinnen moet je wel iets kunnen vinden.

Als je dat te veel geld vindt, dan zou ik een standaardmodelletje uit een catalogus kiezen. Want maatwerk voor minder is al snel broddelwerk. Een nadeel is wel dat de drukkers met goedkope ontwerpjes meestal geen webontwerpen leveren, en de webdesigntemplates geen drukwerk.

In het artikel "Je eigen huisstijl maken" staan nog allerlei tips. En kom vooral naar de Lancelots Academy op 5 oktober 2006, want daar wordt een wervelende workshop gegeven over huisstijlen
__________________
René

Laatst gewijzigd door René; 14 juli 2006 om 00:01
  #4  
Oud 18 oktober 2009, 14:57
Stefan Calis Stefan Calis is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2009
Berichten: 1
Lightbulb Re: Wat kost het ontwerpen van een huisstijl?

Over de kosten durf ik niet zo heel veel te zeggen behalve dat ze hoogstwaarschijnlijk verschillen per bureau.

Ik heb wel een aantal tips voor (startende) mensen die een huisstijl willen laten maken:

(1) Huisstijlen worden vaak gemaakt met programma's van Adobe. Deze kunnen het 'werk' omzetten in PDF. Een bestandsformaat dat voor iedereen te bewonderen is die acrobat reader heeft (vrijwel standaard meegeleverd bij elke nieuwe computer). vaak krijg je bij een reclamebureau alleen deze PDF. de reden waarom is heel simpel. Wanneer jij aanpassingen wilt hebben, een nieuwe folder wilt maken, of een aangepaste advertentie wilt publiceren ben je vrijwel verplicht terug te komen bij dit bureau. Vraag daarom ook de bronbestanden. .AI (illustrator) voor de meeste logo's, .indd (Indesign) voor drukwerk als boeken, folders, flyers, poters en dergelijken. Het klinkt misschien nutteloos omdat veel mensen deze bestanden zelf niet kunnen openen omdat ze de programma's illustrator en indesign niet hebben, maar wanneer je een keer iets nieuws nodig hebt kun je weer vrij kiezen tussen alle aandbieders omdat je je eigen bestanden hebt die anderen alleen maar hoeven te verwerken in de stijl van jou huisstijl. Dit KAN kosten besparen.

(2) Ook kun je met de 'Crisis' je voordeel doen. Er studeren jaarlijks een X aantal grafisch ontwerpers af. ongeveer de helft daarvan studeerd verder (ik ben er daar 1 van) de andere helft probeert een baan te vinden en niet altijd met succes. Er lopen dus genoeg freelancers rond die geen vaste baan kunnen vinden vanwegen de slechte tijden. Freelancers KUNNEN daardoor veel goedkoper zijn omdat ze niet verzekerd zijn van een vast inkomen.

Het is een kwestie van goed rondkijken tussen alle aanbieders en zorgen dat je de juiste afspraken maakt.
Succes
  #5  
Oud 20 oktober 2009, 17:24
Retulis's schermafbeelding
Retulis Retulis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 maart 2007
Berichten: 89
Standaard Re: Wat kost het ontwerpen van een huisstijl?

Kijk ook eens op www.logomatch.nl. Zeker met een beperkt budget misschien de moeite waard.

Ik heb goede ervaring met dhr. Schouten van http://www.schouten-vormgeving.nl. Prijs ten opzichte van kwaliteit ook zeker de moeite waard om te bekijken!

Succes ermee.
__________________
Retulis Civieltechnisch Advies
www.retulis.nl
  #6  
Oud 3 februari 2010, 21:26
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Wat kost het ontwerpen van een huisstijl?

Hup registreren dan !
  #7  
Oud 13 september 2011, 17:49
Peter Lindendal Peter Lindendal is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 september 2011
Berichten: 1
Standaard

Het ligt helemaal aan wat je er zelf voor wilt uitgeven, ben je een starter dan heb je misschien de middelen nog niet om een investering te doen in een logo en een huisstijl.

Toch is het hebben van een goed logo belangrijk, zeker voor starters het is immers de eerste indruk die je wekt bij je klanten!

Ik heb zakelijk goede ervaringen met http://www.clearwebmedia.nl als het gaat om huisstijl ontwikkeling en het maken van logo's en http://www.blastradius.com voor reclame campagnes en grotere projecten.

(Ik ben zelf drukker)
Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers

Labels
huisstijl

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Verzekeringen : bomen en bos. arnold Al die andere praktische dingen 4 17 april 2011 12:10
Huisstijl ontwikkeling voor een casestudy Dirk L Marktplaats 10 17 maart 2008 19:47
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 17:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon