Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 december 2012, 14:43
samsam samsam is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 december 2012
Berichten: 1
Standaard Vragen bij eerste ondernemersaangifte inkomstenbelasting

Hallo,

Ik heb wat belastingtechnische vragen. Ik ben halverwege het jaar van fulltime loondienst naar fulltime ZZP'er gegaan. Dit bevalt me prima en heb het druk genoeg gehad om de urencritium te halen en in aanmerking te komen voor de belastingvoordelen. Nou verwacht ik ook via mijn VAR WUO uiteindelijk een uitnodiging te krijgen om een aangifte voor de inkomstenbelasting te doen als ondernemer en geen particulieren aangifte.

Wanneer krijgt men die uitnodiging, is dat al meteen vroeg in 2013?

En hoe dien ik hiermee om te gaan? Moet ik daar ook de loon van mijn werkgever van begin 2012 in opnemen? Hoe wordt dat verrekend aangezien je daar al belasting voor hebt betaald? Gaat je winst minus alle aftrekken dan vanaf schijf 1 verrekend worden of worden de inkomsten van mijn werkgever van begin 2012 ook hierin meegenomen?

En als je getrouwd bent, dien je dan ook de inkomsten van je partner in deze ondernemers aangifte op te nemen en heeft dat eventuele invloed?


Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is en zie graag een antwoord tegemoet!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 december 2012, 23:19
Liselot Liselot is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 december 2010
Berichten: 33
Standaard

Hoi Samsam,

Ik ben zeker geen expert, maar heb wel vast een stukje antwoord op je vragen. Er reageert vast nog een expert.

Een VAR WUO wil niet per definitie zeggen dat je een uitnodiging krijgt om als ondernemer aangifte te doen. Als je een particuliere uitnodiging krijgt, kun je een verzoek indienen en dan kan dit worden gewijzigd (heb ik vorig jaar gehad, ze deden niet lastig ofzo).

De ondernemersaangifte komt later dan de particuliere. Ik geloof meestal zo rond eind febr, maar afgelopen jaar was het later.

In jouw aangifte geef je al jouw inkomsten op. Dus ook de inkomsten uit loondienst.

Mijn man heeft zelf aangifte gedaan. Ik weet niet of dit verplicht was, of dat het gewoon overzichtelijker was.

groetjes,
Liselot
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 december 2012, 00:36
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Ter aanvulling: in een particuliere aangifte kun je als fiscaal partners gezamenlijk aangifte doen. Als je een ondernemersaangifte doet moet je partner zelf apart aangifte doen. Wel moet je de gezamenlijke aftrekposten (b.v. hypotheekrente) verdelen.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vragen bij 2g in VAR-handleiding jpl1982 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 4 16 november 2010 12:53
Vragen over heffingsrente IB bij een voorlopige aanslag Verwijderd account Belasting 2 24 maart 2010 23:37
Kan ik een klant vragen mijn naam/website te vermelden bij een in opdracht geschreven artikel? Verwijderd account Omgaan met opdrachtgevers 5 21 juli 2009 16:22
Vragen bij opmaken eerste balans Ger1 Administratie 2 1 februari 2009 23:56
Drie vragen mbt inkomstenbelasting mik Belasting 2 31 maart 2008 00:44


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon