Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 april 2017, 22:32
marketingondernemer marketingondernemer is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 april 2017
Berichten: 1
Standaard Inkomstenbelasting voor eenmanszaak

Beste allemaal,

Ik ben momenteel de inkomstenbelasting (voor het eerst) aan het invullen en stuit momenteel op een paar vragen.

Mijn situatie:
eenmanszaak met opdrachtgevers, aan deze opdrachtgevers declareer ik de gewerkte uren en gemaakte kosten. Nu heb ik de volgende vragen:

1. Wat moet ik opgeven als mijn gemaakte omzet?
- alleen de gewerkte gefactureerde uren
- of gewerkte gefactureerde uren + de kosten die ik gefactureerd heb (over deze kosten heb ik dus geen btw teruggekregen, omdat ik deze heb doorgefactureerd).
2. Mag ik de gemaakte kosten (die ik dus gefactureerd heb en betaald heb gekregen door opdrachtgever) nog opgeven als gemaakte kosten voor de belastingdienst?
3. Mogen reizen met openbaar vervoer ook worden gevoerd als transportkosten?
4. Wordt geld uitgekeerd aan jezelf ook als 'salaris' gerekend? (voor inkomstenbelasting)

Excuses voor de waarschijnlijk (domme) beginnersvragen, maar de website van de belastingdienst heeft mij helaas geen antwoord op mijn vragen gegeven.

Alvast bedankt voor de hulp.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 april 2017, 13:31
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marketingondernemer Bekijk bericht
1. Wat moet ik opgeven als mijn gemaakte omzet?
- alleen de gewerkte gefactureerde uren
- of gewerkte gefactureerde uren + de kosten die ik gefactureerd heb (over deze kosten heb ik dus geen btw teruggekregen, omdat ik deze heb doorgefactureerd).
Alles wat je factureert is omzet. De btw op kosten die je doorbelast, kun je wel terugvragen. Zie Hoe belast ik onkosten door aan een opdrachtgever?


Citaat:
2. Mag ik de gemaakte kosten (die ik dus gefactureerd heb en betaald heb gekregen door opdrachtgever) nog opgeven als gemaakte kosten voor de belastingdienst?
Ja. En wat je gefactureerd hebt, geef je op als omzet.

Citaat:
Mogen reizen met openbaar vervoer ook worden gevoerd als transportkosten?
Que?

Citaat:
Wordt geld uitgekeerd aan jezelf ook als 'salaris' gerekend? (voor inkomstenbelasting)
Nee. Bij een eenmanszaak heb je geen salaris, maar winst. Geld dat je aan jezelf uitkeert heet een privéopname. Je betaalt IB over de boekhoudkundige winst, niet over de privéopnames.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting en omzetbelasting als beginnend ondernemer Ineke Belasting 4 30 april 2015 16:06
Inbreng eigen middelen en inkomstenbelasting? Vanders Belasting 5 6 maart 2014 22:09
Inkomstenbelasting Inkomstenbelasting freelance student Shauny Belasting 4 17 november 2011 20:47
Wanneer aangifte inkomstenbelasting doen? Jens Administratie 1 27 januari 2010 09:55
Werk 2008 gefactureerd in 2009, welk jaar inkomstenbelasting? Anita Belasting 2 7 januari 2009 11:57


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:48.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon