Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 maart 2015, 11:49
Francesca Francesca is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 maart 2015
Berichten: 2
Standaard Ik - Recruiter - opdrachtgever: Hoe werkt het?

Beste lezer/freelancer/Lancelotter,

Ik ben sinds kort begonnen als freelance User Experience Designer. (In het kort: Ik ontwerp gebruikersvriendelijk apps en websites). Ik ben ook nieuw op dit forum. Ik zal me nog even netjes voorstellen op de daarvoor bestemde plek.

Nu heb ik zeer regelmatig recruiters in mijn mailbox of aan de telefoon met een mogelijke klus. Er kwam een klus voorbij die ik interessant vond en ik heb daarop gereageerd. Gisteren ben ik dus door een van die recruiters aangeboden bij een opdrachtgever van hun.

Ik weet een aantal dingen:
- Wie de opdrachtgever is (uiteraard)
- De opdrachtomschrijving (vacature)
- ik heb een uurtarief afgesproken
- ik heb incl./excl. reiskosten besproken
- ik weet hoeveel de recruiter ervan afsnoept
- mis ik nog iets?

Ik weet een aantal dingen niet:
Stel dat ik uitgenodigd wordt op gesprek, dan neem ik aan dat dit een soort sollicitatiegesprek is waarover ik informatie over mijzelf/ervaring verstrek, ik meer te weten krijg over de opdracht en de opdrachtgever. Werkt dit zo? Kunnen ze nog over het uurtarief hebben? Of is dat een recruiter-ding?
En als ik 'aangenomen' wordt om de klus te doen, naar wie moet ik dan mijn "contract/opdrachtomschrijving/hoe heet dat?" en mijn algemene voorwaarden sturen? Wie tekent/communiceert wat naar wie? Zijn er etiketten?

Hoe werkt zoiets? Kan iemand mij uitleggen hoe dit soort gesprekken werken? Uiteraard bel ik de recruiter hier maandag ook nog even over maar ik wilde iets minder onervaren overkomen...

Ik ben benieuwd. Alvast bedankt voor je tijd.

Groet,
Francesca Vonk
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 maart 2015, 00:00
Ronvanderkolk Ronvanderkolk is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 maart 2013
Berichten: 71
Standaard

Dag Francesca,

Of in het gesprek nog onderhandeld wordt over tarieven hangt van de opdrachtgever en de recruiter af. In sommige gevallen is het aangeboden tarief volgens de afspraken tussen opdrachtgever en recruiter niet meer te bespreken, maar de vraag is of degene met wie je aan tafel zit dat ook weet. Ik ga in elk geval niet ter plekke in op vragen over geld; als het tarief het enige struikelblok is dan laat ik de recruiter onderhandelen. Zo hou ik de relatie met de opdrachtgever goed.

In de meeste gevallen ontstaat een contractuele relatie tussen jou en de recruiter en tussen de recruiter en de opdrachtgever. Het kan ook dat de recruiter alleen een aanbrengpremie krijgt en er een contractuele relatie tussen jou en opdrachtgever ontstaat. Kan dus allebei! Vraag dat goed na bij de recruiter.

Als er wordt gewerkt met recruiters kun je in bijna alle gevallen je eigen contracten en voorwaarden vergeten. Je krijgt van hun het contract en de voorwaarden en die mag je tekenen. Goed doorlezen is het devies.

Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 maart 2015, 15:30
Francesca Francesca is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 maart 2015
Berichten: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ronvanderkolk Bekijk bericht
Dag Francesca,

Of in het gesprek nog onderhandeld wordt over tarieven hangt van de opdrachtgever en de recruiter af. In sommige gevallen is het aangeboden tarief volgens de afspraken tussen opdrachtgever en recruiter niet meer te bespreken, maar de vraag is of degene met wie je aan tafel zit dat ook weet. Ik ga in elk geval niet ter plekke in op vragen over geld; als het tarief het enige struikelblok is dan laat ik de recruiter onderhandelen. Zo hou ik de relatie met de opdrachtgever goed.

In de meeste gevallen ontstaat een contractuele relatie tussen jou en de recruiter en tussen de recruiter en de opdrachtgever. Het kan ook dat de recruiter alleen een aanbrengpremie krijgt en er een contractuele relatie tussen jou en opdrachtgever ontstaat. Kan dus allebei! Vraag dat goed na bij de recruiter.

Als er wordt gewerkt met recruiters kun je in bijna alle gevallen je eigen contracten en voorwaarden vergeten. Je krijgt van hun het contract en de voorwaarden en die mag je tekenen. Goed doorlezen is het devies.

Succes!


Beste Ron,

Enorm bedankt voor je reactie. Toevallig hoorde ik vandaag dat ik morgen op intake mag bij de opdrachtgever. Spannend! Ik heb veel aan je uitleg en ik heb dan ook nog wat goede vragen aan de recruiter kunnen gestellen en ik heb al een beter beeld van hoe dit 'spel' gespeeld wordt.

Aldoende leert men

Groet en bedankt,
Francesca Vonk
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vragen over verzekeringen Daniella Al die andere praktische dingen 3 2 februari 2010 13:59
Verkoopcommissie - Hoe boeken en aangeven? Marcelot Administratie 0 3 januari 2010 12:30


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon