Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 april 2007, 17:00
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Sport als voorbereiding op bedrijf?

Een onderzoek aan de Harvard University leert dat afgestudeerden die ondernnemer zijn geworden allemaal een sportverleden hebben.

Dat klinkt logisch, vindt ondernemersblad Sprout in een artikel in het aprilnummer. Sporters hebben meer uithoudingsvermogen, hebben beter leren omgaan met winst en verlies. Uitstekende vaardigheden om in je eigen bedrijfspraktijk te brengen natuurlijk.
-------------------------------------
Ik ben nooit topsporter geweest, maar heb wel altijd veel gesport. Ik herken het wel. De spanning tijdens een wedstrijd, je kop erbij houden, uit dips komen etc. Of het me de ondernemer van het jaar zal maken, weet ik niet, maar ik heb er wel erg veel van geleerd. Ik leer er overigens nog steeds veel van. Herkennen jullie dit ook? Kun je de ervaringen in wedstrijdsport (want daar gaat het dan wel over, niet over patiencen met je buren) gebruiken in je bedrijf?
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 april 2007, 22:50
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Sport als voorbereiding op bedrijf?

Oef, ik denk dat ik de eerste uitzondering ben. Na acht jaar bedrijfsleven ben ik gaan freelancen, maar de enige sport die ik bedrijf is het lopen van rondjes om de bijverschijnselen van het freelancersbestaan te lijf te gaan. Met andere woorden: topsport is voor mij het zo snel mogelijk afleveren van een zo goed mogelijk resultaat, maar behalve toetsenbordtechniek (= aanslagen per minuut?) komt daar bij mij weinig sportiviteit bij kijken.

Het doet me wel direct denken aan Neerlands trots Bettine Vriesekoop, die na een topsportleven zichzelf heeft omgeschoold tot journalist (correspondent China voor NRC handelsblad). Met de nodige tegenslagen overigens.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 april 2007, 11:30
mimamaartje's schermafbeelding
mimamaartje mimamaartje is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 januari 2006
Berichten: 153
Standaard Re: Sport als voorbereiding op bedrijf?

Ik dacht altijd dat topsporters voor zichzelf begonnen omdat ze verder niet zo veel kunnen/ niet zo veel opleiding hebben genoten

En Erix, ik voeg me bij de uitzonderingen. Ik sport regelmatig maar niet in wedstrijdverband. Het is bij mij juist meer de ontspanning en het verplicht het huis verlaten als ik veel thuis zit te werken..
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 april 2007, 11:22
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Sport als voorbereiding op bedrijf?

Ik ben zelf totaal geen sporter, maar zie wel dat je met sport vaak bepaalde vaardigheden aanleert die essentieel zijn voor het zelfstandig ondernemerschap. Denk hierbij bijvoorbeeld aan discipline (om te trainen, om in het ritme te blijven, etc), sociale vaardigheden en netwerken. Binnen sport draaien dingen ook echt om sport, dus je gaat op een hele andere manier met mensen om. Dit is echter wel vaak een manier die je in "het echte leven" ook heel wat winst (niet in de letterlijke zin van het woord) op kan leveren!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 april 2007, 17:13
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Sport als voorbereiding op bedrijf?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mariëlle Schrijft Bekijk bericht
Een onderzoek aan de Harvard University leert dat afgestudeerden die ondernnemer zijn geworden allemaal een sportverleden hebben.

Dat klinkt logisch, vindt ondernemersblad Sprout in een artikel in het aprilnummer. Sporters hebben meer uithoudingsvermogen, hebben beter leren omgaan met winst en verlies. Uitstekende vaardigheden om in je eigen bedrijfspraktijk te brengen natuurlijk.
-------------------------------------
Ik ben nooit topsporter geweest, maar heb wel altijd veel gesport. Ik herken het wel. De spanning tijdens een wedstrijd, je kop erbij houden, uit dips komen etc. Of het me de ondernemer van het jaar zal maken, weet ik niet, maar ik heb er wel erg veel van geleerd. Ik leer er overigens nog steeds veel van. Herkennen jullie dit ook? Kun je de ervaringen in wedstrijdsport (want daar gaat het dan wel over, niet over patiencen met je buren) gebruiken in je bedrijf?

Beetje kort door de bocht, maar amerikanen zijn altijd anders... nee, even alle gekheid op een stokje, ik ben absoluut geen sporter, wel werk ik vaak in de tuin, maar of dat meespeelt? Mijn vermoeden is dat het hier voornamelijk om doorzettingsvermogen, in goede en slecht tijden, gaat en dat dat bij beide takken van "sport" meespeelt. In Nederland zijn echter de meeste ondernemers die ik ken ook absoluut geen sporters, zelfs niet de heel succesvolle. Ben benieuwd naar het onderzoek overigens, want sommige onderzoekers zijn er erg goed in om naar een bepaalde uitkomst toe te werken.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever Fjodor Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 25 18 maart 2008 21:34
Logo: moet je er een als freelancer hebben? Janine Al die andere praktische dingen 10 7 mei 2007 21:11
BTW op factuur voor diensten geleverd door bedrijf in Italië? Life Creations Belasting 2 15 maart 2007 09:46
Eigen bedrijf starten als wao´er wordt makkelijker Moderator Nieuws - Voor en door freelancers 1 1 maart 2007 14:17
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon