Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 oktober 2010, 23:05
GerB GerB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 100
Standaard Uurtarief aanpassen

Beste freelancers,

Toen ik net met freelancen begon (als webprogrammeur), was dit in eerste instantie halsoverkop. Ik moest daarbij binnen no-time alles in orde maken en het uurtarief heb ik destijds ook maar even zo-zo bepaald. Ik dacht simpelweg een fatsoenlijk bedrag van € 25,- (excl) te hanteren. Da's aanzienlijk hoger dan mijn uurloon van mijn werkgever en ik dacht niet na over wat er allemaal nog bij komt kijken en ook vanaf gaat.

Inmiddels ben ik wijzer geworden. Mijn uurtarief moet omhoog, zoveel staat vast. Ik vraag me alleen af wat nu handig is. Ik dacht eerst aan een jaarlijkse stijging van € 5,- wat natuurlijk goed te behappen is voor de klanten en erg redelijk is lijkt me. Aan de andere kant wil ik liefst zo snel mogelijk naar € 40,- want dat ben ik gewoon waard. Als ik dit echter met € 5,- per jaar doe gaat dit 3 jaar duren en tegen die tijd ben ik (met mijn voorgenomen planning) nog wel weer meer waard*. Ik ben bang dat ik dan achter de feiten aan blijf lopen.

Ik heb in het jaartje dat ik nu freelance al enkele vaste klanten vergaard en die wil ik niet zomaar confronteren met een veel hoger tarief. Mijn vaste klanten van het eerste uur wil ik ook niet "schofferen" met een flinke verhoging.

Ik kan me zo voorstellen dat er nog veel meer freelancers zijn die zich in hun tarief hebben vergist toen ze begonnen. Ik hoop dat die hier inmiddels een oplossing voor hebben gevonden en die met mij willen delen.

*)Ik hoop dat ik met de stelling van mijn waarde niet arrogant overkom. Het is niet als zodanig bedoeld, en als ik ook simpelweg kijk naar de reacties die ik krijg van klanten is de conclusie erg duidelijk; ik biedt ze simpelweg veel meerwaarde.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 oktober 2010, 23:49
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Beste Ger,

Voor een te laag tarief van start gaan is een veel gemaakte fout, precies om de reden die jij ook noemt, even simpel gezegd men verdubbelt het werkgevers netto uurloon en denkt, zo das een lekker begin en ziet allerlei verborgen / onbekende kosten over het hoofd waar je als ondernemer tegen aangaat lopen.

En het is ook niet arrogant om te zeggen dat je 40 euro waard bent en nog wel meer als dat. Als ondernemer is dat precies wat je moet doen.. Je marktwaarde inschatten, als je jezelf overschat merk je dat vanzelf aan het aantal klachten of het wegblijven van nieuwe en bestaande klanten. Maar 40 euro vind ik so wie so niet heel duur..

Persoonlijk zou ik direct mijn uurtarief naar 40 euro verhogen. In principe ook voor bestaande klanten. Eventueel kun je ze tijdelijk een korting aanbieden (bijv op de komende 20-30 uur of komende jaar), maar geen 3 jaar gewenning ofzo. Misschien dat er 1 of 2 weggaan, goed dat waren dan prijskopers en geen productkopers. Dat hoort nu eenmaal bij een dergelijke koerswijziging. De gewenning moet grotendeels zitten in het feit dat jij het ze persoonlijk komt uit leggen (en niet even een briefje stuurt met de nieuwe prijzen 2011) Sommige zullen niet blij zijn in eerste instantie en daar kun je dus een tijdelijke korting bieden maar ook daar niet te ver gaan, je kent je waarde, bent overtuigd van die waarde en moet dan niet jezelf weer (structureel) gaan onderwaarderen voor die ene klant..

Kortom ik zeg, enig inlevingsvermogen met je bestaande klanten is goed. maar als jij een goede betrouwbare dienst levert dan hoort ie ook beloont te worden. Naar je klanten toe moet je duidelijk, standvastig en overtuigend zijn dus bereid je goed voor op elk gesprek, heb begrip voor hun bezwaren in het begin maar leg jou positie uit als een vaststaand feit met een tegemoetkoming in de vorm van tijdelijke korting.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 oktober 2010, 23:55
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Bij nieuwe klanten meteen die 40 e vragen, even polsen of 50 ook kan.

Bestaande klanten faseren, en geef ze gerust een vaste klanten tarief.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 oktober 2010, 23:23
GerB GerB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 100
Standaard

Bedankt voor de tips.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
De gewenning moet grotendeels zitten in het feit dat jij het ze persoonlijk komt uit leggen (en niet even een briefje stuurt met de nieuwe prijzen 2011)
Interssante opmerking. Hoe communiceren jullie normaal gezien nieuwe prijzen?

Ik heb niet echt een tarievenoverzicht, dus "nieuwe prijzen" zal slechts een uurtarief bevatten. Daarvoor ga ik geen brief uitdoen of een bezoek afleggen. Wat ik wel doe is voor elk project een offerte maken waarin ik de begroting in uren en daarmee ook kosten opstel. Dat is altijd op voorhand, dus men komt nooit pas achter de kosten als de factuur komt. De uiteindelijke offerte komt ook pas na informeel contact, dus wat dat betreft vind ik het een beetje overdreven om het tarief nog apart te communiceren...

Ik weet alleen niet wat gebruikelijk is. Hoe gaan jullie hier mee om?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 oktober 2010, 12:27
JokeHeikensTekst's schermafbeelding
JokeHeikensTekst JokeHeikensTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 juni 2008
Berichten: 118
Standaard

Beste Ger,

Net als jij heb ik ook net mijn tarief verhoogd. Ik heb dit van €50 naar €65 gedaan. Voor nieuwe klanten is dit vanaf nu, voor bestaande klanten vanaf 1 januari 2011. Daarover heb ik ze een mail gestuurd en van 2 klanten kreeg ik een mailtje terug met ' bedankt voor de informatie'. Een andere klant, met wie ik veel twitter, vroeg waarom en waarom zoveel (15 euro verhoging) en dat heb ik uitgelegd. Het is marktconform, ik heb in de afgelopen 2,5 jaar mijn tarief hetzelfde gelaten en ik heb wel veel meer ervaring en opleiding dan toen ik begon.
Daarmee is het klaar. Kijk goed naar wat jij waard bent en dat is zeker wel € 40, waarschijnlijk meer. Jij hebt je kosten, die € 40 is niet wat jij overhoudt, daar gaat belasting en verzekeringen af. Daarnaast heb je geen zekerheid van inkomen voor als je bijvoorbeeld ziek bent.

Groet en succes,

Joke
__________________
www.jokeheikenstekst.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 oktober 2010, 17:06
GerB GerB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 100
Standaard

Joke, ook jij bedankt voor je hulp.

Ik denk dat ik inderdaad naar € 40,- ga verhogen. De klanten met een doorlopend contract zal ik voor de duur van dat contract (max tot september 2011, dus dat valt mee) nog een korting geven.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 13 november 2010, 16:11
Yalla's schermafbeelding
Yalla Yalla is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 juli 2009
Berichten: 18
Standaard

Ik heb tot en met het einde van dit jaar een contract bij een klant. Hij wil dit contract verlengen vanaf 1 januari 2011. Is het nu redelijk om mijn uurtarief te verhogen? De inflatie dit jaar is 1,6%. Hoe doen jullie dat?
__________________
Monique Appels - die andere fotograaf
www.yalla.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
uurtarief

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
uurtarief freelance architect/bouwkundige? Joep Omgaan met opdrachtgevers 1 23 februari 2009 23:52
Reiskosten in uurtarief, of uurtarief voor reizen? Kees_ASB Al die andere praktische dingen 1 11 januari 2009 19:30
Uurtarief voor langdurige freelanceopdracht? Helena109 Omgaan met opdrachtgevers 3 27 mei 2008 12:18
Uurtarief voor klus als stagebegeleider anders dan mijn normale uurtarief? jeroen94704 Omgaan met opdrachtgevers 3 22 april 2008 09:59
Vrouwen beuren hoger uurtarief Mariëlle Schrijft Nieuws - Voor en door freelancers 0 26 september 2007 17:44


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon