Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 oktober 2010, 15:33
tantedinie tantedinie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 5
Standaard Hoe bereken ik mijn verzamelinkomen als zelfstandige?

Hoe bereken ik mijn verzamelinkomen als zelfstandige?

Ik heb een koophuis en ben getrouwd, heb voorheen altijd alleen maar IB betaald en geen ondernemersaangifte gedaan, voor het eerst ga ik het dit jaar doen, dat gaat mijn boekhouder doen voor mij.
Maar ik wil het zelf een beetje uitrekenen.

Laten we ons koophuis eens buitenbeschouwing laten, aangezien mijn man deze volledig aftrekt.

Stel is mijn winst dit jaar 25000
Aftrekposten, zoals eten, drinken, luiers, telefoonkosten, aanschaf van veiligheidsvoorzieningen, schoonmaakkosten etc (ben gastouder) zijn ongeveer 5000,-
Moet ik dan ook nog de kortingen van mijn inkomen aftrekken zoals ondernemers/starters/mkb korting en heffingskortingen van mijn omzet aftrekken voor mijn verzamelinkomen of niet?

Bedankt alvast!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 oktober 2010, 16:21
louisfiscaal louisfiscaal is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 oktober 2010
Berichten: 31
Standaard

Je winst uit onderneming bedraagt € 20.000. (25.000 - 5.000.).
Hiervan trek je af (voorzover je er recht op hebt): de zelfstandigenaftrek, de startersaftrek (eerste 3 jaar), de MKB-winstvrijstelling.
Dan resteert je belastbare winst uit onderneming. (Waarbij geen rekening nog is gehouden met eventueel beperkt aftrekbare kosten of investeringsaftrek en overige eventueel spelende zaken.)
Er van uitgaande dat je geen verder inkomen hebt (loon bijvoorbeeld) en dat alle aftrekposten bij je partner worden opgenomen en dat eventueel box 3 inkomen ook bij hem wordt opgenomen, dan is je belastbare winst gelijk aan je verzamelinkomen. Hier bereken je de verschuldigde belasting over en daarop breng je je heffingskorting(en) in mindering.

Groeten,

Louis
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 oktober 2010, 16:54
tantedinie tantedinie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 5
Standaard

Dus mijn verzamelinkomen is mijn inkomen minus mijn aftrekposten, ondernemersaftrek, starteraftrek en mkbvrijstelling, globaal genomen dan?

Of trek ik van dit bedrag ook nog mijn heffingskortingen af en dan pas is het mijn verzamelinkomen?

(sorry ben echt een nitwit )

bedankt voor je antwoord iig!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 oktober 2010, 16:56
NSIFS NSIFS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 maart 2010
Berichten: 61
Standaard

Het verzamelinkomen bestaat uit:

Box 1 inkomen : inkomen uit werk en woning (winst uit onderneming valt ook hieronder)
+
Box 2 inkomen: inkomen uit aanmerkelijk belang
+
Box 3: inkomen uit vermogen

Dus als je recht hebt op de ondernemingsfaciliteiten dan wordt je winst uit onderneming lager, en ook het verzamelinkomen.
__________________
met vriendelijke groet
Nermin

www.ns-accountancy.nl
accountancy, belastingen en financiële diensten
Met citaat reageren
  #5  
Oud 6 oktober 2010, 17:03
tantedinie tantedinie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 5
Standaard

Ik heb alleen inkomen uit box en en aftrekposten in box twee, maar die neemt mijn man voor zijn rekening in zijn aangifte aangezien dat fiscaal voordeliger is.
Net als dat de heffingskortingen op mij worden toegepast.
Vraag dan ook is, of ik deze heffingskortingen moet aftrekken van mijn winst om aan mijn verzamelinkomen te komen of die juist niet?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 6 oktober 2010, 19:17
louisfiscaal louisfiscaal is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 oktober 2010
Berichten: 31
Standaard

Nee, de heffingskortingen komen in mindering op de berekende belasting, ik dacht dat ik toch duidelijk aangegeven had?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe bereken ik vanuit mijn uitgaven wat ik moet verdienen? Catherine Administratie 1 1 oktober 2010 08:59
Deeltijdstudente journalistiek (30 jr) wil zich profileren als freelancer, mijn vragen! Kaat Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 2 22 april 2009 00:18
Hoe kom ik onder de opzegtermijn van mijn baan uit? Niekie Al die andere praktische dingen 19 25 september 2008 22:50
Intermediair stelt aansprakelijkheid tot € 500.000 als voorwaarde, hoe beperk ik mijn risico? MAEP Al die andere praktische dingen 4 25 juni 2008 20:09
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon