Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 juli 2012, 10:54
DaanTry DaanTry is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 februari 2011
Berichten: 9
Standaard BTW van Duitse dienstverlener

Ik heb recentelijk een 'hosting service' afgenomen bij een Duitse dienstverlener. Deze brengt mij Duitse BTW in rekening. Als ik het goed begrepen heb is dat niet de normale gang van zaken en had hij mij een 'BTW verlegd' 0% factuur moeten sturen. De dienst betreft de huur van een VPS. Klopt mijn aanname?

Hoe moet ik dit nu boekhoudkundig verwerken? Ik mag neem ik aan de Duitse BTW niet inboeken als betaalde voorbelasting, maar hoe dan?

Daan
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 juli 2012, 11:31
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

De Duitse dienstverlener mag alleen btw verlegging op zijn factuur toepassen als hij van jou een geldig btwnummer heeft ontvangen (en hij heeft kunnen vaststellen dat dit nummer valide is).

Je kunt de btw inderdaad niet terugvragen op je reguliere btw aangifte, maar je kunt de btw als het (op jaarbasis) meer dan 50 euro is wel via de NL belastingdienst bij de Duitse belastindienst.
Hiervoor moet je wel inloggegevens aanvragen voor buitenlandse teruggave

Verder geld voor zowel buitenlandse als Nederlandse btw, als je het niet terugkunt vragen zijn het gewone kosten. dus in plaats van 100 euro hostingskosten boek je dan 119 euro hostingskosten.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 december 2012, 11:12
MonsterConsultancy's schermafbeelding
MonsterConsultancy MonsterConsultancy is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 juli 2010
Berichten: 26
Standaard

Interessant, ik zit in een vergelijkbare situatie.

In dit geval was het een online webshop (Microsoft Store) die geen mogelijkheid bood om bedrijfsgegevens (zoals een btwnummer) op te geven.

Ik had dit ook gevonden. http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/...btw-buitenland

Maar hoe boek ik dat in mijn administratie? Lijkt me dat ik een aparte BTW rekening moet toevoegen voor Duitsland (19%). Klopt dat?
__________________
Mark Monster
Monster Consultancy
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW BTW heffen bij opdracht van vertaalbureau in Zwitserland? José Belasting 5 3 april 2011 12:27
Activiteit is vrij van btw, wel btw over reiskosten? Ingeborg Belasting 4 8 november 2010 21:20
Flinke aftrekpost? NSIFS Nieuws - Voor en door freelancers 0 19 april 2010 19:07
Waarschuwing: spookfactuur van KvK-lookalike forumbeheerder Nieuws - Voor en door freelancers 13 23 januari 2009 16:42


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon