Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 maart 2012, 21:28
droomvlucht droomvlucht is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 maart 2011
Berichten: 8
Standaard Surseance van betaling en inkomstenbelasting

Goedenavond,

Ik heb helaas een debiteur die in surseance van betaling verkeerd. De facturen aan deze debiteur zijn in 2011 verstuurd, maar tot op heden nog niet betaald. Als ik de debiteur mag geloven wordt 2/3 van het openstaande saldo betaald. Nu weet ik dat ik de BTW mag terugvragen na het definitieve aanbod. Hoe zit het met de inkomstenbelasting. Moet ik hiervoor gewoon de volledige bedragen van de uitgaande facturen opnemen of kan ik al in zekere zin rekening houden met een niet volledig betaalde factuur. Het is vooral belangrijk nu omdat ik heb besloten om in 2012 niet meer fulltime met m'n bedrijf aan de slag te gaan en dus geen zelfstanigenaftrek, startersaftrek, mkb vrijstelling heb bij de aangifte in 2013 over 2012.

Wellicht heeft iemand hier tips:-).

Alvast heel erg bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 maart 2012, 22:15
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Droomvlucht, als gevolg van de surceance van betaling is het zeker mogelijk een een deel van je vordering "voor de inkomstenbelasting" en commercieel oninbaar te verklaren.

DAt bedrag mag je zelf inschatten, maar het lijkt logisch om hier minstens 1/3 van de vordering in de aangifte 2011 als oninbaar aan te merken. Maar als je het gevoel hebt dat de afkoop zelfs nog lager zou kunnen zijn dan mag je ook meer opnemen, ik denk dat tot 50% afboeken tot weinig problemen zal leiden.

Dit is wat je noemt een gebeurtenis na balansdatum (31-12-2011) die van invloed is op de resultaten, je mag dat dus al in het resultaat van 2011 deze afwaardering opnemen omdat je er redelijkerwijs van uit kan gaan op basis van de nu bekende informatie dat een deel van jou omzet niet gerealiseerd zal worden en het ook onzinnig zou zijn om eerst belasting te betalen over de factuurwaarde terwijl eigenlijk al vast staat dat dan in 2012 een aftrekpost ontstaat door afwaardering.

De hoogte moet je naar beste inzicht vaststellen en enigszins kunnen onderbouwen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 maart 2012, 19:39
droomvlucht droomvlucht is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 maart 2011
Berichten: 8
Standaard

Bedankt voor je reactie Roel!
Hoe verwerk ik dit vervolgens goed in de winst en verlies rekening en de balans bij de aangifte? Haal ik het verwachte oninbare gedeelte af van de netto omzet en verminder ik het oninbare gedeelte bij de vorderingen (activakant) en bij het ondernemingsvermogen (passivakant).

De BTW kan ik dan vervolgens terugvragen na het definitieve voorste. Het verschil aan inkomstenebelasting ivm de definitieve afkoop moet ik dan verrekenen middels een correctie op de aangifte of volgend jaar verwerken denk ik:-)?

Nogmaals bedankt!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 maart 2012, 22:13
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

bijna helemaal goed.

je verminderd ofwel je netto omzet of je boekt het als bijzondere last. in de winst en verliesrekening, maar dat maakt niet zoveel uit wat je kiest.

Op de balans maak je meestal een rekening voorzieining dubieuze debiteuren en die saldeer je met het debiteuren saldo. dus aan de activakant verlaag je de debiteurenstand met behulp van een extra grootboekrekening (die je hopelijk niet vaak nodig hebt)

en je kunt inderdaad met het definitieve voorstel de btw terugvragen met een suppletie aangifte, let op dit moet apart aangevraagd worden en mag niet gesaldeerd worden ook als de teruggaaf onder de 1000 euro is

en dan kun je ook de definitieve afrekening voor de inkomstenbelasting maken..
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
inkomstenbelasting, surseance van betaling


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Flinke aftrekpost? NSIFS Nieuws - Voor en door freelancers 0 19 april 2010 19:07
Betaling van klanten buiten Europa Musthave Al die andere praktische dingen 2 1 april 2010 19:02
Vragen m.b.t. eindejaarsverwerking 2008 Sebastiaan... Administratie 4 12 januari 2009 19:46
Aanvullende tips en vragen voor het startersbezoek van de Belastingdienst? Sebastiaan... Belasting 0 14 oktober 2008 23:36
Kabinet vreest druk van zzp'er op verzorgingsstaat Aspon Nieuws - Voor en door freelancers 2 2 april 2008 21:49


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon