Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 maart 2012, 13:30
Jeanjacq Jeanjacq is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 september 2010
Berichten: 11
Standaard Verkeerde aangifte gedaan: probleem

Hoi allemaal,

Ik zit met een accuut probleem en ik hoop dat iemand hier het verhaal voor me zou kunnen verhelderen.

Als ondernemer moet ik natuurlijk ook aangifte inkomstenbelasting doen. Dat heb ik daarom gedaan op 9 maart. Alles is netjes ingevuld door boekhouder en opgestuurd. Nu ik op belastingdienst.nl kijk, blijkt echter dat hij niet is doorgevoerd. Wat blijkt: ik had de aangifte inkomstenbelasting ondernemers moeten doen en ik heb de persoonlijke gedaan!

De belastingdienst vertelt me dat dit jammer maar helaas is: ik moet de aangifte overdoen voor zondag (1 april). Echter: ik begrijp er niks van en zal hier dus hulp voor in moeten schakelen of er wacht me een boete van 200 euro. Omdat de andere aangifte al is verzonden kan ook geen uitstel worden aangevraagd.

Weet iemand wat ik hieraan kan doen of zal ik gewoon mijn aangifte (vanavond) opnieuw moeten doen?
Alvast bedankt want ik zit er even flink mee,

groet,
Jacqueline
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 maart 2012, 13:36
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeanjacq Bekijk bericht
Alles is netjes ingevuld door boekhouder en opgestuurd.
Kan diezelfde boekhouder niet behulpzaam zijn?

Hoe kan het trouwens dat die boekhouder dit niet heeft opgemerkt
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 maart 2012, 13:38
Jeanjacq Jeanjacq is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 september 2010
Berichten: 11
Standaard

Ik heb het via de vakbond van mijn ouders gedaan. Zij zijn altijd erg behulpzaam als het hierop neerkomt. Maar ... ze gaan er dus ook vanuit dat iedereen die daar komt gewoon in loondienst is. Ik was dat (een half jaar) maar had ook een aantal freelance-opdrachten.

Het is dus niemand opgevallen ... En ik wist niet eens dat er verschillende aangiftes waren! Helaas ga ik morgenvroeg een weekend weg dus ik heb alleen vanavond om het aan te passen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 maart 2012, 13:52
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Wat je nog kan proberen is enkele boekhouders/fiscalisten bellen die aangiftes voor klanten indienen. Misschien kunnen zij vandaag nog wel uitstel voor je aanvragen (het is gebruikelijk dat fiscaal intermediairs dat voor veel klanten aanvragen en toegewezen krijgen).

Dan moet je wel bereid zijn de kosten voor een boekhouder/fiscalist te maken, en dat is al snel meer dan de €200 boete die je in het vooruitzicht hebt.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 maart 2012, 14:00
Jeanjacq Jeanjacq is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 september 2010
Berichten: 11
Standaard

Hartstikke bedankt voor je antwoord. Ik heb nogmaals de belastingdienst gebeld en ik kan echt geen uitstel krijgen omdat ik er al één in heb gediend (waarom zou dat niet kunnen?)

Dus ik ga vanavond tussen het inpakken door maar aan de slag met al mijn papieren ... Balen! Gelukkig had ik niet veel inkomsten dus hopelijk wordt het niet vreselijk ingewikkeld. Toch bedankt.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 29 maart 2012, 14:16
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Ik weet niet hoe hoog je inkomen uit je onderneming is en of je zodanig veel uren eraan hebt besteed dat je in aanmerking komt voor zelfstandigenaftrek.

Als je weinig winst had en minder dan 1225 uur hebt besteed aan je werkzaamheden voor je onderneming zou je, om het jezelf makkelijk te maken, nog de ondernemersaangifte kunnen invullen maar de winst aangeven als resultaat uit overige werkzaamheden.
Je hebt dan in ieder geval de juiste aangifte ingevuld. In later stadium kun je dan nog een boekhouder of fiscalist ernaar laten kijken. Als je alsnog je inkomsten als winst uit onderneming zou moeten aangeven kun je een verbeterde versie indienen.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #7  
Oud 29 maart 2012, 21:38
Jeanjacq Jeanjacq is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 september 2010
Berichten: 11
Standaard

Bedankt voor de tip Marjan. Ik krijg nu echter: net als vele anderen een error! De fiscale winstberekening is neit gelijk aan de winst-en-verliesrekening.

En ik weet écht niet meer hoe ik dat op moet lossen. Het probleem schijnt ergens bij mijn activa en passiva te zitten, maar moet ik die dan nog wel invullen? Ik snap het niet meer!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 29 maart 2012, 22:26
beemsoft beemsoft is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 mei 2009
Berichten: 15
Standaard

Hallo Jacqueline,

Je activa/passiva balans moet inderdaad ingevuld worden.

Met het online boekhoudpakket TechyTax kun je gratis een fiscaal overzicht maken.
Probeer het eens op http://www.techytax.org/TechyTax2/

Groeten,
Hans
Met citaat reageren
  #9  
Oud 30 maart 2012, 00:42
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Beste Jacqueline,

Ik zou bijna zeggen nood breekt wet, je kunt geen uitstel meer krijgen omdat je al aangifte hebt gedaan, strikt formeel zou je de aangifte kunnen intrekken (zodat er geen aangifte meer is) maar daar is denk geen tijd meer voor een redelijk ingewikkeld om uit te leggen.

Wat je kunt doen, en dat is echt om te voorkomen dat je een aangifte verzuim aan je broek krijgt, is morgen gewoon wat getallen invullen (die wel een beetje in de buurt komen en je vermogensvergelijking kloppend maken. Deze zend je in netjes voor de deadline.

Na 1 april kun je zolang er geen voorlopige aanslag is opgelegd gewoon nog een keer de ondernemersaangifte inzenden met de juiste cijfers.

Dus nu een ondernemersaangifte indienen met deels onjuiste info, die zal de particuliere aangifte vervangen. Over een 2 a 3 weken als je de juiste info hebt om goed aangifte te doen zend je gewoon weer de ondernemersaangifte en die vervangt dan weer deze versie..

Dit verdient *absoluut niet* de schoonheidsprijs.. maar het is niet verboden en kan je nu net de benodigde tijd kopen om de juiste getallen in orde te krijgen voor een goede aangifte.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 30 maart 2012, 17:37
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beemsoft Bekijk bericht
Hallo Jacqueline,

Je activa/passiva balans moet inderdaad ingevuld worden.

Met het online boekhoudpakket TechyTax kun je gratis een fiscaal overzicht maken.
Probeer het eens op http://www.techytax.org/TechyTax2/


Groeten,
Hans
Ik vind je berichten wel erg spammerig overkomen met je links!
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Aangifte Inkomstenbelasting - Saldo fiscalewinstberekening is niet gelijk aan .. d3mmers Belasting 2 29 maart 2012 11:50
Inkomstenbelasting Aangifte VOF op de persoonlijke aangifte? ErikN Belasting 0 6 maart 2012 17:45
Factuur in verkeerde jaar geboekt - wat nu? Melusine Administratie 6 3 november 2010 11:53
BTW Hoe kleine-ondernemersregeling toepassen in aangifte 4e kwartaal? Harry Belasting 6 26 maart 2009 02:39
Belasting aangifte hulp. Eerst VAR-row nu opeens toch ondernemer..? XavierSanGiorgi Belasting 3 22 maart 2008 01:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon