Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 april 2008, 14:18
arnold arnold is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 april 2008
Berichten: 4
Standaard Verzekeringen : bomen en bos.

Per 1 juli ga ik van start als gesprekspartner ( ZZP'er ) in de ICT sector.
Mijn profiel is denk ik verder relatief standaard. Ik ben gezond, heb een jong gezin waarvan ik
de kostwinner ben, een eigen huis en ik ben midden 30.

Waar ik grip op probeer te krijgen is welke verzekeringen ik in ieder geval af moet sluiten en wat
me dat per maand zo ongeveer gaat kosten. Ik hoop daarbij gebruik te kunnen maken van jouw kennis en ervaring!
Dus hoe jij het hebt geregeld. Dit zodat ik het wiel niet nogmaals hoef uit te vinden, typische beginnersfouten
kan vermijden en op basis van jouw ervaring in ieder geval een eerste selectie kan maken.

Verzekeringen waar ik momenteel met name aan denk zijn verzekeringen als zorgverzekering, arbeidsongeschiktheidsuitkering,
overlijdensrisicoverzekering en aansprakelijkheidsverzekeringen als beroepsaansprakelijkheidsverzekering
en bedrijfsrechtsbijstandsverzekering.

Ik heb al het een en ander uitgezocht. Wat betreft bedrijfsrechtsbijstandsverzekering denk ik momenteel
aan DAS Optimaal voor ZZP'ers, wat betreft zorgverzekering & arbeidsongeschiktheidsuitkering denk ik momenteel aan de vrijwillige verzekering van het UWV.
Wat betreft beroepsaansprakelijkheidsverzekering denk ik momenteel dat dit wellicht niet van toepassing is.
Geen idee echter of dit gangbaar of uberhaupt verstandig is. Hopelijk kan iemand met ervaring me wat meer richting geven.

Laat het me zeker weten als je meer richting nodig hebt. Bedankt!

Laatst gewijzigd door arnold; 14 april 2008 om 15:22 Reden: onduidelijke vraagstelling
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 april 2008, 14:39
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Verzekeringen : bomen en bos.

Beste Arnold,

buiten het feit dat je de bold knop tot vervelens toe gebruikt is je bericht ook (voor mij in ieder geval) verre van helder.

Je spreekt over "op basis van mijn profiel" en later weer over "jouw persoonlijke situatie" dus wat zoek je nu?
Advies voor je eigen situatie, of wil je weten hoe anderen het hebben geregeld?

Besef je ook dat anderen wellicht hun persoonlijke situatie niet zomaar met iedereen willen delen?

Succes,

Ramon
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 april 2008, 15:15
arnold arnold is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 april 2008
Berichten: 4
Standaard Re: Verzekeringen : bomen en bos.

Dank voor je snelle reactie. Ik heb de vraagstelling inmiddels aangepast.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 mei 2008, 20:35
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Verzekeringen : bomen en bos.

Beste Arnold,

Ik zie nog geen antwoorden op je vraag en wie weet heb je alles al geregeld, maar ik zal hier toch een poging wagen:

Voor iedere verzekering geldt, dat je na moet gaan of het een risico betreft dat je zelf geheel of gedeeltelijk kunt dragen. Je kunt alles wel verzekeren, tenslotte.

De zorgverzekering laat ik even buiten beschouwing, want het (moeten) hebben ervan staat los van je status als ondernemer.

Verzekering numero 1 is de meest basale verzekering: de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB). Dit is het equivalent voor de AVP (die géén dekking geeft zodra jij aan het werk bent!), héél vroeger ook wel het WAPpertje genoemd. De verzekering was toen wettelijk verplicht en dat zou 'ie nou nog steeds moeten zijn, maar da's een andere discussie.

De volgende in het rijtje hangt af van het feit of je een auto op je balans hebt gezet. Zo ja, dan is de verzekering daarvan nummer 2 in het rijtje.

Hiermee heb je de noodzakelijke verzekeringen gehad.

Wat volgen zijn de verzekeringen waarvoor je serieus de afweging moet gaan maken tussen het risico geheel of gedeeltelijk zelf dragen of uitbesteden en in het laatste geval de prijs daarvan. Want zeker als starter moet je goed nadenken waar je je geld aan uitgeeft en vooral vaste lasten zul je in eerste instantie zo laag mogelijk willen houden.

Overlijdensrisicoverzekering: begrijpelijk, gezien je persoonlijke situatie. Maar ga eerst en vooral goed na wat de dekking is van een aan je hypotheek gekoppelde levensverzekering.
Is die niet voldoende, dan kun je òf inderdaad deze verzekeringssoort kiezen (een belastingvrij bedrag ineens bij overlijden) of kiezen voor een nabestaandenpensioen (periodieke bruto uitkeringen na overlijden). Welke vorm je ook kiest, betaal de premie ervoor niet uit je zakelijke vermogen, want dan worden eventuele uitkeringen als winst gezien en overeenkomstig belast!

Arbeidsongeschiktheidsverzekering: daarvoor geldt eventueel wat hierboven ook staat v.w.b. koppeling aan je hypotheek en het betalen van premies uit privé.
Vervolgens ga je na welke periode je zelf zou (moeten) kunnen overbruggen tot bijvoorbeeld (in het ergste geval) je partner geld zou kunnen verdienen middels een baan of bedrijf. Ga ook na welke periode je ALTIJD zelf moet kunnen overbruggen, want iedere verzekeringsvorm kent een eigen-risico-termijn! Hoe korter deze termijn, hoe hoger de premie.
Het verzekerd blijven via het UWV is een optie (zeker bij bestaande gezondheidsproblemen), maar realiseer je goed wat de dekking eigenlijk is die je "inkoopt" en vergelijk die eens met de voorwaarden en premies van een commerciële verzekeraar.
Een goede (tijdelijke) oplossing kan altijd nog een persoonlijke ongevallenverzekering zijn. Je hebt dan in ieder geval tegen een lage premie het "calamiteiten"-risico afgedekt. Mocht je ernstig ziek worden, dan heb je natuurlijk dikke pech ...

Rechtshulp: voor startende ondernemers beperkt de dekking zich in het algemeen tot het zogenaamde kantoorrisico. Hieronder vallen bijvoorbeeld geschillen tussen jou en de leverancier van je printer of tussen jou en de verhuurder van je kantoorruimte. Als je bereid bent de premie voor een dergelijke beperkte dekking te willen betalen, zorg dan wel dat je de verzekering tijdig afsluit: als je bijvoorbeeld een huurovereenkomst hebt afgesloten vóór de ingangsdatum van de verzekering, dan vallen alle geschillen m.b.t. de huurovereenkomst buiten de dekking.

Beroepsaansprakelijkheidsverzekering: mochten je werkzaamheden van die aard zijn dat ze onder de dekking van zo'n verzekering kunnen vallen, dan nog zul je deze in principe als starter NIET kunnen afsluiten. Het inschatten van het risico en dus het bepalen van de premie van een dergelijke verzekering gebeurt op basis van o.a. de financiële gegevens van drie voorgaande kalenderjaren. Dat is dus de tijd dat je minstens bezig moet zijn, voor je zelfs maar in aanmerking komt voor de verzekering. Het opstellen van goede algemene voorwaarden beperkt mogelijke aanspraken al enorm, dus besteed veel aandacht aan het opmaken daarvan en/of laat je hierbij eventueel professioneel ondersteunen.

Het oudedagsgedeelte van een pensioenverzekering is iets om pas over na te gaan denken zodra je een duidelijke continuïteit ziet in de inkomsten van je bedrijf.

Ik hoop dat jij en/of anderen iets aan deze informatie hebben.

Groetjes,
Renée
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 april 2011, 12:10
Christophe28's schermafbeelding
Christophe28 Christophe28 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 februari 2011
Berichten: 20
Standaard

Ik merk dit berichtje nu op (via google) maar het heeft me enorm geholpen. Bedankt Renée!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
verzekering

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelancer naast je normale werk (verzekeringen) Rob_V Al die andere praktische dingen 4 23 maart 2008 16:48
verzekeringen via ZZP/freelance organisatie's janwillem Al die andere praktische dingen 4 24 februari 2008 17:28
Bomen en het bos: electronische aangifte IB NowHow Belasting 2 1 februari 2007 17:11
verzekeringen isa Al die andere praktische dingen 1 15 oktober 2006 17:29


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon