Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 november 2010, 14:00
Stevenvd Stevenvd is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 september 2009
Berichten: 4
Standaard Kosten vakantiehuisje aftrekken?

Sinds kort huur ik een vakantiewoning. Helaas vanwege relationele omstandigheden, maar hierdoor heb ik wel minder woon-werkverkeer naar mijn opdrachtgevers toe. Dan maar van de nood een deugd... Ik blijf ingeschreven staan op mijn oude woonadres.
Volgens mij mag je de kosten aftrekken, maar welke en hoe?
- kosten Gas/Water/Licht?
- de huur, moet deze zijn met een opgave van btw? dwz ik ga er van uit dat de btw wordt meegenomen in dit verhaal
- kosten voor eten met eventueel onderscheid boodschappen en restaurant/afhalen? Ik doe hier natuurlijk vaak gewoon boodschappen...
- eventueel andere kosten?

Alvast bedankt voor reacties.

Groet,
Steven
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 november 2010, 16:23
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard

Ik vermoed dat een boekhouder/accountant hier je een beter antwoord kan geven, maar ik zou zelf denken dat je mogelijk iets met de huur kunt doen, als je aangeeft dat het je kantoor/werkplek is. Eten e.d. lijkt me niets mee te doen; levensonderhoud lijkt me privé. Een paar pakjes thee/koffie en mogelijk wat toiletrollen daargelaten...

Als het uit eten met een zakenrelatie is, dan kun je dat natuurlijk ook opvoeren. Is dan volgens mij niet volledig aftrekbaar, maar wel deels.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 november 2010, 23:17
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 146
Standaard

Ik neem aan dat je een eenmanszaak hebt? Waarom zou je kosten voor eten nu ineens aftrekken omdat je in een vakantiewoning zit? Als je gewoon thuis zat dan is je dagelijkse voeding toch ook gewoon privé en niet zakelijk?

In principe verandert er weinig. Je bent verhuisd (tijdelijk) en daardoor maak je minder reiskosten, nou dan kan je er ook minder opvoeren als kosten.

Huurkosten en gas/water/licht kunnen uiteraard aftrekbaar zijn, als je een deel van de woning zakelijk gebruikt. Je moet dan de totale oppervlakte van je vakantiehuis berekenen, delen door de huurkosten en dan vermenigvuldigen met de ruimte wat je zakelijk gebruikt.

Maar als je die woning zakelijk gebruikt, dan had je dat vast ook al bij je oude woning gedaan. Waarom stel je dan vraag dan? Ik vind het een beetje vreemd...
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 november 2010, 09:25
Stevenvd Stevenvd is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 september 2009
Berichten: 4
Post

Dank voor de reacties.
Ik zal het zeker ook bij mijn boekhouder neerleggen. Ik hoor echter ook graag tips van anderen dan dat ik van 1 iemand afhankelijk ben en heb gelezen dat hier veel kennis aanwezig is. Voor hetzelfde geld vergeten mijn boekhouder en ik iets en dat vind ik zonde. Ik hoef niet het onderste uit de kan en en ben ook niet op zoek hoe ik belasting kan ontduiken. Ik heb geen zin om aan de beurt te komen en me vervolgens jaren lang te moeten laten controleren. Ik geef gewoon aan en zie waar anderen op dit forum mee komen.

Voor wat betreft het aftrekken van werkruimte in mijn eigen woning: daar is geen sprake van. Ik werk op locatie bij de opdrachtgever. Incidenteel vanuit huis, maar dit is zo weinig dat ik hier niets mee doe. Wel blijf ik regelmatig over in een hotel en ga dan uit eten. De kosten voor het hotel trek ik geheel af (uitgezonderd parkeerkosten) en de maaltijd deels. Hiervoor bereken ik ook niet welk deel ik in het hotel gebruik als werkruimte en welk deel als woonruimte. Ik ga er van uit dat het voor een tijdelijk verblijf in een vakantiebungalow hetzelfde geldt. Ik zal ook niet de gehele huur aftrekken, maar alleen de werkdagen. Ik ben op zoek naar de mogelijkheden. Het is zwaar genoeg om bij onder druk staande tarieven zowel een hypotheek als huur op te moeten hoesten. Voor mij is het belangrijk dat mijn kinderen zo lang mogelijk in hun ouderlijk huis kunnen blijven, maar dan moet ik dat wel kunnen blijven betalen. Ik ben nog niet gescheiden, maar daar gaat het wel op lijken. Dus alles waar ik op kan besparen is mooi meegenomen.

Dus mochten er nog suggesties zijn...

Groet,
Steven
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
BTW, inkomstenbelasting


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kosten die je als freelancer wél kunt aftrekken René Belasting 66 28 oktober 2009 19:26
Inkomstenbelasting Welke kosten kan ik aftrekken? Black Brutus Belasting 3 11 maart 2009 00:45
Kosten onder 450 euro direct aftrekken herrputti Belasting 2 20 oktober 2008 20:39
Opting in: kosten aftrekken, uren meetellen? EdwinH Belasting 3 7 maart 2007 10:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon