Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Freelancen iets voor mij?

Mededelingen

Freelancen iets voor mij? Je denkt erover te gaan freelancen, misschien eerst parttime, maar twijfelt nog. Ervaren freelancers geven raad.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 maart 2011, 01:19
coelho coelho is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 maart 2011
Berichten: 33
Standaard Ben ik wel starter?

Na wat oriënterende google searches ben ik op dit forum terechtgekomen. Wat een oneindige bron van informatie! Ik twijfel nog of ik wil gaan freelancen, maar ben hier zeker al een aantal antwoorden tegengekomen op vragen waar ik nog mee zat.

Op een vraag kon ik echter nog niet zo snel antwoord vinden: Ik heb een jaar of 10 terug bij de KvK een eenmanszaak geregistreerd omdat ik wat websites maakte en onderhield voor bekenden. Dit deed ik naast mijn opleiding/werk en heb hier op jaarbasis misschien in 1 jaar 100 uren aan besteed en de andere jaren zeker niet meer dan 50. Peanuts dus. De registratie bij KvK bestaat nog steeds, al is het bedrijfje met een jaaromzet van nog geen 1000 euro.

Nu ben ik me dus aan het oriënteren of het haalbaar is voor mij om in een andere branche freelancer te worden, waarbij ik streef naar zo'n 32 uur per week (wat met de freelance contracten die worden geboden zeker mogelijk moet zijn). Ik las dat een aantal regelingen, met name fiscale, toegespitst zijn op de startende ondernemer en dat er voor starters voordeel is te behalen.

Is het nu zo dat dat kleine bedrijfje van mij uit het verleden, me nu de das om gaat doen als het gaat om startersvoordelen? Met andere woorden, gaat de belastingdienst (en wellicht ook andere organisaties) mij nu zien als starter of zien ze me als een zelfstandig ondernemer die al 10 jaar bezig is? Dank voor uw uitleg.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 maart 2011, 21:10
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Het criterium voor de verhoging van de zelfstandigenaftrek voor starters is volgens de wet [1]:
Citaat:
Indien de ondernemer in een of meer van de vijf voorafgaande kalenderjaren geen ondernemer was en bij hem in die periode niet meer dan tweemaal zelfstandigenaftrek is toegepast, wordt de zelfstandigenaftrek verhoogd met € 2123.
Ik neem aan dat 'ondernemer' in dit artikel betekent: ondernemer voor de inkomstenbelasting, wat niet per se hetzelfde is als ingeschreven in het handelsregister bij de kvk. Maar ik weet niet zeker of dat de juiste uitleg is.

[1] Wet inkomstenbelasting, Artikel 3.76. Zelfstandigenaftrek, lid 3.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Pitch voor vaste opdrachtgever: wel of niet betaald worden? maloe Omgaan met opdrachtgevers 5 26 november 2010 11:03
Als starter wel opdracht maar nog geen VAR schneiboon Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 5 14 november 2006 21:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon