Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 maart 2012, 23:16
Sarah Cimmermans Sarah Cimmermans is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 augustus 2009
Berichten: 6
Post Hoe postzegels in je administratie inboeken?

Een tijdje terug heb ik een mail van de boekhouder/accountant gehad waarin hij schreef dat hij liever geen naamloze kassabonnetjes in de administratie zag (btw-bonnen/facturen mogen uiteraard wel, want daar klopt de tenaamstelling van). Maar hoe doen jullie dat met bonnen voor postzegels en aangetekende zegels van Post.NL?? Via de website bestellen? Of toch een btw-bon vragen in de winkel? Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden. Alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 maart 2012, 23:46
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

een btw bon vragen voor postzegels en pakketzegels heeft niet zoveel zin want er zit geen btw op post/pakketzegels van postnl..

waar het jou boekhouder om gaat is dat er een factuur op naam van de zaak staat. formeel heeft hij gelijk en via de website bestellen kan een oplossing zijn, maar als jij postzegels nodig hebt kan ik me voorstellen dat je ze gewoon bij het postagentschap haalt als de post dezelfde dag weg moet. Dus ja zo af en toe zal er een bonnetje zonder naam zijn, volgens mij kan de boodschap niet veel meer zijn als probeer dat tot een minimum te beperken en probeer zo mogelijk een winkel te vinden die wel even een factuur op naam kan maken.

Als ik bijvoorbeeld benodigheden voor mijn computer moet kopen en ik ga naar Dixons of en andere keten en ik vraag een factuur op naam kijken ze me moeilijk en en vaak zeggen ze dat het niet kan, maar ik sta bij de lokale computer winkel inmiddels in het bestand en ik krijg standaard een factuur op naam. Zo kan het ook met postagentschappen zijn, bij de supermarkt zal men niet snel een bon op naam kunnen maken, bij een kantoorboekhandel zal het vaak geen probleem zijn..

Het is typisch zo'n puntje dat een goede boekhouder af en toe aan de orde stelt zodat er geen problemen bij een controle (of eerlijk is eerlijk, hij dan kan zeggen daar heb ik u diverse malen voor gewaarschuwd.)

het gaat er dus om dat als een factuur niet op naam is gesteld dat je dan officieel de btw niet terug mag vragen en dat de zakelijkheid van de kosten binnen de IB in twijfel getrokken kunnen worden.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 maart 2012, 13:19
John Vermeulen John Vermeulen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 maart 2012
Berichten: 4
Standaard Aanvullende vraag

Hallo allemaal,
Mag ik hierbij aansluiten met het volgende:
Ik begrijp dat de belastingdienst e.e.a. wil controleren en dat daarvoor een bon of factuur op naam wordt verlangt. Ik koop inderdaad ook postzegels en regelmatig verzend ik pakketten naar klanten en ontvang daarvoor ook geen bon op naam.
Evenzo mbt de brandstof voor mijn auto; geen bon op naam. Nu betaal ik alles met mijn bankpas en ben van mening dat de belastingdienst zo altijd kan nagaan dat ik degene ben die de kosten heb gemaakt en ik niet zomaar een willekeurig bonnetje in de boekhouding opneem.
Is dit misschien een goede oplossing in deze?

M.vr.gr.
John Vermeulen
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 maart 2012, 22:46
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

John, voor brandstofkosten is in de wetgeving expliciet een uitzondering gemaakt daarbij is het inderdaad voldoende dat de betaling van de brandstof met een bankpas is betaald die naar de ondernemer te herleiden is.

Formeel gezien geld deze regeling alleen voor benzinebonnen en niet voor andere kosten, in de praktijk word het door veel boekhouders wel zo verwerkt, maar gezien het formele standpunt dat de boekhouder van Sarah inneemt verwacht ik dat hij ook daarvan zal zeggen dat het niet genoeg is en daarom had ik het ook niet direct genoemd en ook bij controle word er verschillend mee omgegaan.. soms word het geaccepteerd als het niet te veel bonnen zijn, maar als er bijna alleen maar bonnen via de bankpas zijn te herleiden dan zal het zeker niet zomaar geaccepteerd worden en je kunt ook niet eisen dit goed is want het is niet zo in de wet vastgelegd. De wettelijke eis voor btw terugvordering is dat de factuur op naam is gesteld.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Aanschaf pc: hoe boeken voor btw en inkomstenbelasting? Jurian Belasting 7 15 augustus 2011 15:11
75% BTW op brandstof privéauto: hoe boeken? manjh Administratie 4 5 april 2011 07:43
Terugvragen buitenlandse BTW, hoe te boeken? Bel_Eng Administratie 1 30 januari 2011 23:01
Reiskosten OV doorbelasten: hoe BTW berekenen? falco Administratie 9 23 april 2008 16:21
Boeken van afgedragen BTW Thymen Belasting 7 22 januari 2008 02:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon